DIDACTIC MODELS OF TEACHER TRAINERS OF THE DEGREE COURSE IN CHEMISTRY IN MATO GROSSO

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p594-609.id443

Keywords:

Formation of Teachers of Chemistry, Teacher Trainers, Didactic Models

Abstract

This article seeks to understand the teaching and learning processes in Chemistry, and Teacher Training, and which composed part of the text of the research of the monograph work entitled: Teaching Models of Teachers Trainers of the Degree Course in Chemistry in Mato Grosso developed in the semester 2017/1. In this sense, in order to understand the explicit and non-explicit conceptions that shaped the pedagogical practice of each teacher, this study starts from the problematization guided by the following questions: what is the difference between a researcher chemist and a chemistry teacher chemist? And what is the predominant didactic model assumed by these teacher educators? The research participants were nine professors of the reference area of the Degree in Chemistry course of a Higher Education Institution in the state of Mato Grosso. In order to record information, it was decided to apply an instrument to identify the probable didactic model of the teachers who teach in the reference area, and an exploratory questionnaire and participant observation. Among the results, it is shown that teachers have an eclectic didactic model, thus revealing a blurring of their views on the teaching and learning process in chemistry.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Andreza Estéfane Silveira Gonçalves, UFMT

Mestra em Ensino de Ciências Naturais (PPGECN/UFMT) Professora da Educação Básica em Mato Grosso (SEDUC/MT)

Handerson RodrigoAlves, UFMT

Mestre em Ensino de Ciências Naturais (PPGECN/UFMT) Professor da Educação Básica em Mato Grosso (SEDUC/MT)

Marcel Thiago Damasceno Ribeiro, UFMT

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT) Professor na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Elane Chaveiro Soares, UFMT

Doutora em Educação (PUCRS) Professora na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

References

CARVALHO, Ana Maria Pessoa; PÉREZ, Daniel Gil-. Formação de Professor de Ciências. 10. Ed. São Paulo: Cortez, 2011.

CHROBAK, Ricardo. Mapas conceituales y modelos didacticos de professors de química. In: Conference on Concept Mapping, 2, Congreso Internacional sobre Mapas Conceptuales, 2, 2006, San José, Costa Rica. Anais eletrônicos. San José: CMC, 2006, Sept. 5 – 8, 2006. Disponível em: <http://cmc.ihmc.us/cmc2006Papers/cmc2006-p215.pdf> Acesso em: 19 de dez. 2018.

GARCÍA PÉREZ, Francisco. Los modelos didácticos como instrumento de análisis y de intervención em la realidad educativa. Revista Electrónica de la Universidad de Barcelona, Barcelona, n. 207, 2000. Disponível em: <https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/17136> Acesso em: 19 de dez. 2018.

GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa - tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 3, 1995. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75901995000300004

GUIMARÃES, Margaret Avelar Guimarães .; ECHEVERRÍA Augustina Rosa.; MORAES Itamar José. Modelos didáticos no discurso de professores de Ciências. Revista Eletrônica de Investigação em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 11, n. 3, 2006. Disponível em: <http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID155/v11_n3_a2006.pdf>. Acesso em: 19 de dez. 2018.

JÍMENEZ, Vicente Mellano. ¿Por quê a los profesores de Ciencias nos cuesta tanto cambiar nuestras concepciones y modelos didácticos? Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, n. 40, 2001, p. 17- 30. Disponível em: <http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1223575368.pdf> Acesso em: 19 de dez. 2018.

MALDANER, Otavio Aloísio. A Formação Inicial e Continuada de professores de Química. Ijuí: Unijuí, 2000.

MALDANER, Otávio Aloísio .; ZANON, Lenir Basso .; AUTH, Milton Antonio. Pesquisa sobre Educação em Ciências e Formação de Professores. In: SANTOS, F.M.; GRECA, I.M. (Orgs). A Pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil e suas Metodologias. Ijuí: Unijuí: 2006, p. 49-88.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v. 22, n. 37, p. 732, 1999.

SANTAELLA, Cristina Moral. Formación para la profesión docente. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado. n. 37, 2000, p. 171-186.

SANTOS Jr, João Batista ; MARCONDES, Maria Eunice Ribeiro . Identificando os modelos didáticos de um grupo de professores de química. Revista Ensaio, v. 12, n. 3, 2010, p. 101 – 116. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172010120308

SCHNETZLER, Roseli Pacheco.; A pesquisa em Ensino de Química no Brasil: conquistas e perspectivas. Química Nova, v.25, p.14-35, jul.2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-40422002000800004

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos/Robert K. Yin. Trad. Daniel, 2001.

Published

2019-12-27

How to Cite

SILVEIRA GONÇALVES, Andreza Estéfane; RODRIGOALVES, Handerson; DAMASCENO RIBEIRO, Marcel Thiago; CHAVEIRO SOARES, Elane. DIDACTIC MODELS OF TEACHER TRAINERS OF THE DEGREE COURSE IN CHEMISTRY IN MATO GROSSO. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 2, p. 594–609, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p594-609.id443. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/522. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies