CULTURAL CENTER OF THE PEOPLES OF THE AMAZON: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE FOCUSED ON THE TEACHING OF SCIENCES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p302-316.id304

Keywords:

Experience report, Cultural Center of the Peoples of the Amazon, Non-formal spaces

Abstract

This work reports an experience lived during the teaching stage of the Academic Master's Degree in Science Education in the Amazon developed with the group of Bachelor's Degree in Biological Sciences of the University of the State of Amazonas in the discipline Practice of Teaching of Biology - Supervised Internship IV in a practical class held at the Cultural Center of the Peoples of Amazonia, Manaus-AM. This report of experience aims to describe how the visit to this non-formal space took place and to show the possibilities of teaching science in a predominantly historical environment. The visit to the place made it possible for the students to learn conditions that they would not normally have in the classroom. During the visit, possibilities were created to increase the knowledge of all about the history of the Amazonian peoples associated in an interdisciplinary way with scientific knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Karoline Duarte Lopes, UEA

Mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Hiléia Monteiro Maciel Cabral, UFMT

Doutoranda em Ensino de Ciências e Matemática (UFMT) Professora da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Cirlande Cabral da Silva, UFMT

Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática (UFMT) Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas (IFAM)

References

BIANCONI, M.; CARUSO, F. Educação não-formal. Revista Ciência e Cultura. São Paulo, v.57, n. 4, 2005. 20-20.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília : MEC / SEF, 1998. 138 p.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Porto Alegre-RS. v. 2, n, 22, 2003. 89-100. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009

CANDAU, V. M. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras. v. 11, n. 2, p. 240-255, 2011.

GOHN, M. G. Educação não formal, aprendizagens e saberes em processos participativos. Investigar em educação. IIª Série, número 1, 2014.

JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não formais de educação para a formação da cultura científica. Em extensão, Uberlândia, v.7, 2008. DOI: https://doi.org/10.14393/REE-v7n12008-20390

JUNIOR, J.C.L; NORONHA, E. L. A Feira Manaus Moderna: um espaço não-formal para o Ensino de Ciências. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC, Águas de Lindóia, SP – 10 a 14 de Novembro de 2013.

MACIEL, H. M.; FACHÍN-TERÁN, A. O potencial pedagógico dos espaços não formais da cidade de Manaus. 1ª. ed. Curitiba – PR: CRV, 2014.

MARANDINO, M.; SELLES, S.E.; FERREIRA, M.S. Ensino de Biologia histórias e práticas em diferentes espaços educativos. 1ª ed. São Paulo: Cortez, 2009.

MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Educação escolar e cultura (s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, Porto Alegre-RS, v. 2 n. 23, p. 156-168, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200012

MENDES, F. M. M. Imaginário na Amazônia: os diálogos entre história e literatura / Francielle Maria Modesto Mendes. – Rio Branco: Edufac, 2016. 198 p.

NAKAZONO, E. M.; PIEDADE, M. T. F. Biologia e ecologia do arumã, Ischnosiphon polyphyllus (Marantaceae), no Arquipélago de Anavilhanas, Rio Negro, Amazônia Central. Revista Brasileira de Botânica. São Paulo, v. 27, n.1, 2004. 421-428. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-84042004000300003

SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

SANTOS, G. S.; BARROS, G. R. O.; NUNES, M. A. A.; MARQUES, A. M. I Congresso de Inovação Tecnológica em Arapiraca – VII Seminário de Estágio: perspectivas atuais dos profissionais em educação. Universidade Federal de Alagoas-Arapiraca, 2015. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/cipar/article/download/1898/1397. Acesso em: 29 março 2019.

SEIFFERT-SANTOS, S. C.; FACHÍN-TERÁN, A. O uso da expressão Espaços não-formais no Ensino de Ciências. Revista Areté, Manaus-AM, v. 6, n.2, 2013. 01-15.

SENICIATO, T.; CAVASSAN, O. Aulas de Campo em Ambientes Naturais e Aprendizagem em Ciências – Um Estudo com Alunos do Ensino Fundamental. Revista Ciência & Educação. v. 10, n.3, 2004. 133-147. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000100010

VASCONCELOS, S.D.; SOUTO, E. O livro didático de ciências no ensino fundamental – proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Revista Ciência & Educação, v. 9, n.1, 2003. 93-104. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000100008

VIEIRA, V.; BIANCONI, M. L.; DIAS, M. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Revista Ciência e Cultura, São Paulo, v. 57, n.4, 2005. 21-23.

VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2019-07-15

How to Cite

DUARTE LOPES, Karoline; MACIEL CABRAL, Hiléia Monteiro; CABRAL DA SILVA, Cirlande. CULTURAL CENTER OF THE PEOPLES OF THE AMAZON: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE FOCUSED ON THE TEACHING OF SCIENCES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 1, p. 302–316, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p302-316.id304. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/563. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies