CULTURAL CENTER OF THE PEOPLES OF THE AMAZON: A PEDAGOGICAL EXPERIENCE FOCUSED ON THE TEACHING OF SCIENCES
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p302-316.id304Keywords:
Experience report, Cultural Center of the Peoples of the Amazon, Non-formal spacesAbstract
This work reports an experience lived during the teaching stage of the Academic Master's Degree in Science Education in the Amazon developed with the group of Bachelor's Degree in Biological Sciences of the University of the State of Amazonas in the discipline Practice of Teaching of Biology - Supervised Internship IV in a practical class held at the Cultural Center of the Peoples of Amazonia, Manaus-AM. This report of experience aims to describe how the visit to this non-formal space took place and to show the possibilities of teaching science in a predominantly historical environment. The visit to the place made it possible for the students to learn conditions that they would not normally have in the classroom. During the visit, possibilities were created to increase the knowledge of all about the history of the Amazonian peoples associated in an interdisciplinary way with scientific knowledge.
Downloads
Metrics
References
BIANCONI, M.; CARUSO, F. Educação não-formal. Revista Ciência e Cultura. São Paulo, v.57, n. 4, 2005. 20-20.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília : MEC / SEF, 1998. 138 p.
CHASSOT, A. Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, Porto Alegre-RS. v. 2, n, 22, 2003. 89-100. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009
CANDAU, V. M. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras. v. 11, n. 2, p. 240-255, 2011.
GOHN, M. G. Educação não formal, aprendizagens e saberes em processos participativos. Investigar em educação. IIª Série, número 1, 2014.
JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não formais de educação para a formação da cultura científica. Em extensão, Uberlândia, v.7, 2008. DOI: https://doi.org/10.14393/REE-v7n12008-20390
JUNIOR, J.C.L; NORONHA, E. L. A Feira Manaus Moderna: um espaço não-formal para o Ensino de Ciências. Atas do IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – IX ENPEC, Águas de Lindóia, SP – 10 a 14 de Novembro de 2013.
MACIEL, H. M.; FACHÍN-TERÁN, A. O potencial pedagógico dos espaços não formais da cidade de Manaus. 1ª. ed. Curitiba – PR: CRV, 2014.
MARANDINO, M.; SELLES, S.E.; FERREIRA, M.S. Ensino de Biologia histórias e práticas em diferentes espaços educativos. 1ª ed. São Paulo: Cortez, 2009.
MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Educação escolar e cultura (s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, Porto Alegre-RS, v. 2 n. 23, p. 156-168, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200012
MENDES, F. M. M. Imaginário na Amazônia: os diálogos entre história e literatura / Francielle Maria Modesto Mendes. – Rio Branco: Edufac, 2016. 198 p.
NAKAZONO, E. M.; PIEDADE, M. T. F. Biologia e ecologia do arumã, Ischnosiphon polyphyllus (Marantaceae), no Arquipélago de Anavilhanas, Rio Negro, Amazônia Central. Revista Brasileira de Botânica. São Paulo, v. 27, n.1, 2004. 421-428. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-84042004000300003
SANTOS, B. de S. Um discurso sobre as ciências. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2004.
SANTOS, G. S.; BARROS, G. R. O.; NUNES, M. A. A.; MARQUES, A. M. I Congresso de Inovação Tecnológica em Arapiraca – VII Seminário de Estágio: perspectivas atuais dos profissionais em educação. Universidade Federal de Alagoas-Arapiraca, 2015. Disponível em: http://www.seer.ufal.br/index.php/cipar/article/download/1898/1397. Acesso em: 29 março 2019.
SEIFFERT-SANTOS, S. C.; FACHÍN-TERÁN, A. O uso da expressão Espaços não-formais no Ensino de Ciências. Revista Areté, Manaus-AM, v. 6, n.2, 2013. 01-15.
SENICIATO, T.; CAVASSAN, O. Aulas de Campo em Ambientes Naturais e Aprendizagem em Ciências – Um Estudo com Alunos do Ensino Fundamental. Revista Ciência & Educação. v. 10, n.3, 2004. 133-147. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000100010
VASCONCELOS, S.D.; SOUTO, E. O livro didático de ciências no ensino fundamental – proposta de critérios para análise do conteúdo zoológico. Revista Ciência & Educação, v. 9, n.1, 2003. 93-104. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132003000100008
VIEIRA, V.; BIANCONI, M. L.; DIAS, M. Espaços não-formais de ensino e o currículo de ciências. Revista Ciência e Cultura, São Paulo, v. 57, n.4, 2005. 21-23.
VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 7 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.