OUT-OF-CLASS STUDIES FOCUS ON SOLVING PROBLEM AS A PREPARATION FOR OBMEP

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p41-53.id180

Keywords:

OBMEP, Preparatório, Resolução de Problemas

Abstract

A good classification in the Public-School Mathematics Olympiad (OBMEP) provides students, in addition to medals and honorable mentions, scientific initiation fellowships of the Junior Scientific Initiation (PIC). All this to intent students awaken to the taste and pleasure in studying mathematics and science in general, motivating them in the professional choice of scientific and technological careers. Therefore, was carried out the research project its objective is to analyze the contribution of the use of the Bank of Questions in the preparatory studies for the level 3 exam of the first phase of OBMEP. To this end, with the help of the two fellows, studies were carried out for two hours per week throughout the duration of the project from the perspective of George Pólya's problem solving. Initially, it was inhibited to use the resolutions of the Bank of Questions as an auxiliary to the study and subsequently had the use of it liberated for the questions that had not been resolved. With this study, were compared the results of the exams of 2016 and 2017 carrying out an analysis of these data and showing the vision of the fellows who were also individuals participating in the research.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Thiago Beirigo Lopes, IFMT

Doctorating in Science and Mathematics Education (REAMEC). Teacher at IFMT & research project coordinator

Laila Cristina Frizon, IFMT

High School Technician student at IFMT. Fellowship of scientific initiation PIBIC-EM

Levi Manoel dos Santos, IFMT

High School Technician student at IFMT. Fellowship of scientific initiation PIBIC-EM

References

COSTA, Regiane Quezia Gomes da. Análise da prova da primeira fase da OBMEP como subsidio para orientar a prática docente. 2015. 212 f. Brasília: Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade de Brasília, 2015. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/handle/10482/20316>. Acesso em: 20 maio 2017.

FIDELES, Eduardo Cordeiro. A OBMEP sob uma perspectiva de Resolução de Problemas. 2014. 57 f. Brasília: Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade de Brasília, 2014. Disponível em: <http://repositorio.unb.br/handle/10482/17049>. Acesso em: 22 maio 2017.

GOES, Cícero Rufino de. Desenvolvendo e aplicando a matemática: um projeto voltado em produzir vencedores na OBMEP e elevar os indicadores sociais do município de Branquinha-AL. 2017. 79 f. Maceió: Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Federal de Alagoas, 2017. Disponível em: <http://www.repositorio.ufal.br/handle/riufal/1704>. Acesso em: 01 jun 2017.

MACHADO, Leandro da Silva. Uma análise crítica das provas da segunda fase da OBMEP 2014. 2015. 111 f. Rio de Janeiro: Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada, 2015. Disponível em: <https://impa.br/wp-content/uploads/2016/12/Leandro_da_Silva_Machado.pdf>. Acesso em: 25 maio 2017.

NEVES, Indalécio Ferreira das. Banco de questões da OBMEP níveis I e II: uma análise crítico-construtiva e uma nova proposta metodológica. 2016. 66 f. Palmas: DIssertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade do Tocantins, 2016. Disponível em: <https://sca.profmat-sbm.org.br/sca_v2/get_tcc3.php?id=95645>. Acesso em: 26 maio 2017.

OBMEP. 13ª OlimpÍada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas. OlimpÍada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP), 2017. Disponível em: <http://www.obmep.org.br/>. Acesso em: 01 mar. 2017.

PENA, Maria Botelho Alves. Experiências docente vivenciadas, dentro e fora da sala de aula, em tempos de OBMEP de 2005 a 2013. 2014. 86 f. Uberaba: Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Federal do Triângulo Mineiro, 2014. Disponível em: <http://bit.profmat-sbm.org.br/xmlui/handle/123456789/1085>. Acesso em: 10 jun. 2017.

PÓLYA, George. O ensino por meio de problemas. Revista do professor de matemática, Rio de Janeiro, v. 7, 1985. Disponível em: <http://rpm.org.br/cdrpm/7/3.htm>. Acesso em: 10 jun 2017.

PÓLYA, George. A arte de resolver problemas: um novo aspecto do método matemático. Tradução de Heitor Lisboa de Araújo. Rio de Janeiro: Interciência, 1995.

VALERIO, Wiviane. Resolução de problemas, uma abordagem com questões da OBMEP em sala de aula. 2017. 87 f. São Carlos: Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) - Universidade de São Paulo, 2017. Disponível em: <http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/55/55136/tde-06032017-101943/en.php>. Acesso em: 10 jun. 2017.

Published

2018-06-26

How to Cite

BEIRIGO LOPES, Thiago; CRISTINA FRIZON, Laila; MANOEL DOS SANTOS, Levi. OUT-OF-CLASS STUDIES FOCUS ON SOLVING PROBLEM AS A PREPARATION FOR OBMEP. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 3, no. 1, p. 41–53, 2018. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p41-53.id180. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/599. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies

Most read articles by the same author(s)