THE TEACHING OF SETS FROM THE POINT OF VIEW OF STUDENTS OF THE MARAJÓ

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p197-215.id109

Keywords:

Mathematics Teaching, Teaching of Sets, Student Opinion

Abstract

This article presents the results of a research that had as objective to make a diagnosis of the teaching of sets from the opinion of students. The information was produced through the application of a form to 110 students, from the second year of high school, in the Marajó Archipelago. The form contained two parts, the first with questions of socioeconomic aspects, questions about habits of study, about the process of teaching learning and evaluation of the subject matter on screen and ten questions on the subject, six relating to concepts and four relating to applications. The analysis of the results indicated that, according to the students consulted, most of their math classes usually follow the sequence: definition, examples, properties and questions to solve; the most common form of deepening is through question lists; the evaluation process is predominated by the application of tests

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Adriano Aparecido Soares da Rocha , UFPA

Mestre em Matemática (UFPA). Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (UFMT/REAMEC). Professor da Universidade Federal do Pará (UFPA)

Pedro Franco de Sá , UEPA

Doutor em Educação (UFRN). Professor da Universidade do Estado do Pará (UEPA) e da REAMEC

References

ARRUDA, J. P. de. FLORES, C. R. A linguagem dos conjuntos no ensino de matemática: um estudo de caso em uma escola primária. Bolema, Rio Claro, v. 23, n. 35B, p. 405- 423. Abr. 2010. Disponível em:<http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/3759/3158>.Acessado em: 26 jun. 2017.

BARROS, A. M. dos S. Educação matemática no ensino de ciências: contribuições da teoria dos conjuntos na educação de jovens e adultos-uma proposta metodológica. 2011. 170f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências). Universidade do Estado do Amazonas, Manaus, 2011.

BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades. Breves. Panorama. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ pa/breves/panorama>. Acesso em: 14 out. 2017a.

BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades. Breves. Índice de Desenvolvimento Humano. Disponível em:< https:// cidades. ibge.gov.br/ brasil/pa/breves/pesquisa/37/30255?tipo=ranking>. Acessado em: 14 out. 2017b.

BRASIL. Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades. Breves. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica. Disponível em:< https://cidades .ibge.gov.br/brasil/pa/breves/pesquisa/40/30277?tipo=ranking>. Acesso em: 14 out. 2017c.

CORRÊA, R. P. O Ensino de Funções Trigonométricas por Atividades. 2016. 390f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2016.

DA SILVA, P.A. Infinito: uma realidade à parte dos alunos do Ensino Secundário. Bolema, Rio Claro, v. 22, n. 32, p. 123 – 146, 2009. Disponível em:<http://www.periodicos.rc. biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2075/2261>. Acessado em: 26 jun. 2017.

DIEUDONNÉ, J. A Formação da matemática contemporânea. Trad. J. H. Von Hafe Perez. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1990.

FIORENTINI , D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da Matemática no Brasil. Revista Zetetiké. v. 3, n.1. São Paulo: UNICAMP, 1995, p. 1-37. Disponível em: < https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646877/15035>. Acessado em: 13 de out. 2017.

KLINE, M. O fracasso da Matemática Moderna. Trad. Leônidas Gontijo de Carvalho. São Paulo: IBRASA, 1976.

PIRES, E. C. P. da S. O ensino da geometria analítica por meio de atividades. 2017. 346f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2017.

ROCHA, A. A. S. da.; SÁ, P. F. O ensino de conjuntos do ponto de vista de professores do Marajó. In: SEMINÁRIO DE COGNIÇÃO E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1, 2017, Belém. Pesquisa em Educação Matemática: Experiências e perspectivas. Belém, 2017. v. 1. p. 1-13.

SOARES, F. dos S. Movimento da Matemática Moderna no Brasil: Avanço ou retrocesso? 2001. 192f. Dissertação (Mestrado em Matemática) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: PUC/RJ, Maio de 2001.

SOUZA, A. da S. A Inserção da Teoria dos Conjuntos em livros didáticos de Matemática do Brasil. 2014. 116f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2014.

SILVA, H. C. M. da. O ensino de matrizes a partir da resolução de problemas. 2016. 243f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2016.

SILVA, S. T. T. da. 2013. 219f. O Ensino das Funções Exponencial e Logarítmica por atividade. 2013. 220f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2013.

Published

2017-12-22

How to Cite

SOARES DA ROCHA , Adriano Aparecido; FRANCO DE SÁ , Pedro. THE TEACHING OF SETS FROM THE POINT OF VIEW OF STUDENTS OF THE MARAJÓ. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 2, p. 197–215, 2017. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p197-215.id109. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/626. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies