Teaching additive problems with an operation by experimental activities: effects on performance
DOI:
10.23926/RPD.2024.v9.e24013.id761Keywords:
Ensino de Matemática por Atividades Experimentais., Questões aditivas aritméticas., Questões aditivas algébricas., Escolha da operação em questões aditivas.Abstract
This paper presents the results of a research aiming to analyze the effects of a didactic sequence of activities on the performance in solving additive questions with one operation in a 6th grade class of elementary school. The information was produced through a comparative analysis of tests composed of arithmetic and algebraic additive questions with natural numbers, applied to 36 students from the same class in a public school in the state of Pará. The results indicate that the students' performance in arithmetic additive questions was better in relation to algebraic questions and that the elaboration of the natural sentence of an additive question with natural numbers can facilitate the choice of the appropriate operation for problem solving. We conclude that teaching based on experimental activities is an excellent methodological resource and has the effect of streamlining the process of teaching and learning mathematics in basic education.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, Valdilene dos Santos. O ensino de números decimais por atividades experimentais. 2021, 255 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2021. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/644423. Acesso em: 09/11/2022.
BARROS, Rafael Lameira. Ensino de Números Irracionais por Atividade. 2021. 422 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2021. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/602641. Acesso em: 09/11/2022.
BECK, Vinicius Carvalho. Os Problemas Aditivos e o Pensamento Algébrico no Ciclo de Alfabetização. 2015. 75f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande. Rio Grande, 2015. Disponível em: https://repositorio.furg.br/handle/1/8284. Acesso em: 31/08/2023.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Brasília, DF, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em 06/06/2018.
BRAYNER JÚNIOR, Carlos Alberto Martinho. Ensino de Equações Trigonométricas por Atividades Experimentais. 2021, 304f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2021. Disponível em: http://educapes.capes.gov.br/handle/capes/603967. Acesso em: 09/11/2022.
DORNELES, Caroline Lacerda. Adição, subtração e cálculo relacional: uma intervenção com alunos do proeja FIC/ensino Fundamental. 2013. 120 f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2013. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufrgs.br/da.php?nrb=000875442&loc=2013&l=a2525c6ba23a2a43. Acesso em: 31/08/2023.
ETCHEVERRIA, Teresa Cristina; CAMPOS, Tânia Maria Mendonça; SILVA, Angélica Fontoura Garcia. Campo Conceitual Aditivo: um estudo com professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Boletim de Educação Matemática. vol.29, núm. 53. pp. 1181-1200. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Rio Claro, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/fgC8Lwr8HwVnFCY7t4stjpL/abstract/?lang=pt. Acesso em: 31/08/2023.
FELIX, Ana Paula Nunes. O ensino de problemas aditivos com mais de uma operação. 2021, 291f. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2021. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/643091/1/Ana%20Paula%20Nunes%20Felix%20DISSERTA%C3%87%C3%83O.pdf. Acesso em: 31/08/2023.
FELIX, Ana Paula Nunes; SANTOS, Maria de Lourdes Silva; SÁ, Pedro Franco de. Uma sequência didática para o ensino de problemas aditivos com mais de uma operação. Produto Educacional do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática, Curso de
Mestrado Profissional em Ensino de Matemática da Universidade do Estado do Pará,
(PPGEM/UEPA), 2021. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/643092?mode=full. Acesso em: 31/08/2023.
FERREIRA, João Max Damasceno. Ensino de Problemas de Comparação Aditiva por Atividades Experimentais. Dissertação do Programa de Pós Graduação em Ensino de Matemática (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2021. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/644427. Acesso em: 09/11/2022.
HENKLAIN, Marcelo Henrique Oliveira; CARMO, João dos Santos. Equivalência de estímulos e redução de dificuldades na solução de problemas de adição e subtração. Psicologia: Teoria e Pesquisa. Brasília, 2013. v. 29, n. 3, pp. 341-350. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ptp/a/TRFKmz8ZVqX64NPqg3zH6YK/?lang=pt. Acesso em: 31/08/2023.
JUSTO, Jutta Cornelia Reuwsaat. Resolução de Problemas Matemáticos aditivos: possibilidades da ação docente. 198 p. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2009. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/21445/000737083.pdf?...1. Acesso em: 31/08/2023.
MIRANDA, Denis do Socorro Pinheiro. O ensino por atividades de problemas multiplicativos envolvendo a ideia de disposição retangular. 2021. 183f. Dissertação (Mestrado em Ensino da Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2021. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/603311. Acesso em: 09/11/2022.
MORAES, Dalcyn Woiler Machado. Ensino de Quadriláteros por Atividades Experimentais. 2020. 309 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/597714. Acesso em: 09/11/2022.
PIMENTA, Ligia Cristina; CARNEIRO, Reginaldo Fernando; LASARETTO, Lucilaine Nunes. O jogo no ensino de matemática: limites e potencialidades. Cadernos da Pedagogia. São Carlos, ano 7, v.7 n.14, p. 126-144, jan-jun 2014.
SANTOS, Francisco Nórdman Costa Santos. O Ensino de Polígonos por Atividades. 2020. 268f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/597693. Acesso em: 09/11/2022.
SANTOS, Robério Valente. O ensino de problemas envolvendo as quatro operações fundamentais com números naturais. 2017. 393f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Universidade do Estado do Pará. Belém, 2017. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/559493/1/Roberio%20Valente%20Santos.pdf. Acesso em: 31/08/2023.
SÁ, Pedro Franco de. Os problemas envolvendo as quatro operações e a unidade do pensamento linear. 203p.Tese (doutorado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Natal, 2003.
SÁ, Pedro Franco de; FOSSA, John Andrew. Uma distinção entre problemas aritméticos e algébricos. Revista Educação em Questão, Natal, v. 33, n. 19, p. 253-278, set/dez, 2008. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/3936. Acesso em: 31/08/2023.
SÁ, Pedro Franco de. Possibilidades do ensino de matemática por atividades. Belém: SINEPEM, 2019. Disponível em: http://sinepem.sbempara.com.br/file/V7.pdf. Acesso em: 01/06/2022.
SÁ, Pedro Franco de. As atividades experimentais no ensino de matemática. REMATEC: Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Ano 15, Número 35, p.143-162, 2020. Disponível em: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/99. Acesso em: 31/08/2023.
SÁ, Pedro Franco de; MAFRA, José Ricardo Souza e; FOSSA, John Andrew. O ensino de matemática por atividades experimentais na educação matemática. Revista Cocar, edição especial n. 14/2022, p.1-20. Dossiê: tendências de Educação Matemática, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5498. Acesso em: 31/08/2023.
SILVA, Benedita das Graças Sardinha da; SÁ, Pedro Franco de; MATNI, Renata Cristina Alves. CAMPO CONCEITUAL ADITIVO: o ensino de problemas por atividades. X Encontro Paraense De Educação Matemática. Anais [...]. Belém, 2015. 14p. ISSN 2178-3632.
SILVA, Benedita das Graças Sardinha da. Ensino de problemas envolvendo as quatro operações por meio de atividades. 2015. 224f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará. Belém, 2016. Disponível em: https://ccse.uepa.br/ppged/wp-content/uploads/dissertacoes/09/benedita_das_graas_sardinha_da_silva.pdf. Acesso em: 31/08/2023.
SOBREIRA, André Alves; PEREIRA, Ducival Carvalho; SÁ, Pedro Franco de. O ensino do valor do dinheiro no tempo por meio de atividades. Revista Prática Docente, v. 6, n. 1, e002, 2021. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/365. Acesso em: 31/08/2023.
TOURÃO, Benedito Junior Corrêa. O Ensino de Prismas por Atividades. 2020. 215 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2020. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/handle/capes/570444. Acesso em: 09/11/2022.
VERGNAUD, Gérard. Théorie des Champs Conceptuls. Recherches em Didactique das Mathématiques, Grenoble, 1990.
VERGNAUD, Gérard. A Criança, a Matemática e a Realidade: Problemas do ensino da matemática na escola elementar. Tradução de: MORO, Maria Lúcia Faria. Edição revisada. Curitiba: Editora da UFPR, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.