Teacher training and the use of digital technologies in basic education
DOI:
10.23926/RPD.2025.v10.e25006.id1052Keywords:
Teaching. Digital Technologies, Initial Training, Pedagogical Residency Program, Teaching practicesAbstract
This work explores some impacts of the use of digital technology in the production and analysis of graphs, specifically for students in the first and second years of high school. Its main objective is to analyze how this technological integration influences teaching and learning, particularly within the context of the Pedagogical Residency Program (PRP) for the research participants. It was developed in a primary and secondary school in the city of Santarém/PA, through exploratory activities, planned and carried out. The results emphasize the importance of promoting interaction and collaboration among students through these resources, highlighting examples such as the use of the digital platform Padlet, electronic spreadsheets and the production of Podcasts. In addition, it points out discussions associated with a critical analysis necessary in teacher training courses, evaluating the benefits and challenges associated with the adoption and permanent implementation of these technologies in the teaching of Mathematics.
Downloads
Metrics
References
BOTTENTUIT, João Batista Junior; COUTINHO, Clara Pereira. Recomendações para produção de podcasts e vantagens na utilização em ambientes virtuais de aprendizagem. 2008. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/3217. Acesso em 23 abr. 2024.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. PCN + Ensino Médio: Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/Semtec, 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos. Acesso em: 09 abr. 2024.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 09 abr. 2024.
BUCKINGHAM, David. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, set./dez., 2010. Disponível em: https://www.ufrgs.br/edu_realidade/. Acesso em 10 mai. 2024.
CONCEIÇÃO, Neandro Costa. As ferramentas educacionais digitais: canva, google forms e padlet como recurso de ensino e de aprendizagem. 2022. Disponível em: https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/2895. Acesso em 15 abr. 2024.
COSTA, Renata Moreira da; VENTURA, Paula Patrícia Barbosa. Contribuições do Programa Residência Pedagógica para a formação inicial de Licenciandos em Matemática. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 8, p. e901986629, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i8.6629. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/6629 Acesso em: 24 abr. 2024.
COSTA, Adriele Oliveira. Programa Residência Pedagógica: contribuições para a formação inicial de professores de matemática. Revista de Iniciação à Docência, 8(1), 2023. Disponível em: https://doi.org/10.22481/riduesb.v8i1.12397. Acesso em: 10 abr. 2024.
CRESWELL, John Ward. Investigação qualitativa e projeto de pesquisa: escolhendo entre cinco abordagens. 3ª. ed. Ed.: Penso, 2014.
DA FONSECA, Ana Graciela Mendes Fernandes. APRENDIZAGEM, MOBILIDADE E CONVERGÊNCIA: Mobile Learning com Celulares e Smartphones. Revista Eletrônica do Programa de Pós-Graduação em Mídia e Cotidiano. Número 2. 163-181 Junho 2013. Disponível em: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/9685
D'AMBROSIO, Ubiratan, Educação matemática: Da teoria à prática. Campinas, SP: Papirus, 1996 (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).
D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar ou conhecer. São Paulo: Ática, 1990.
DEBIA, Carla Natiele Bassalobre; SOUZA, Heton Adriano de. A contribuição da sala de aula invertida e os impactos na educação e na sociedade. EDUCERE - Revista da Educação, Umuarama, v. 19, n. 2, p. 433-453, jul./dez. 2019. Disponível em:https://www.revistas.unipar.br/index.php/educere/article/view/7150 . Acesso em: 14 abr. 2024.
FONTANA, Denice Nisxota Menegai; et al. Formação Continuada: Integração das Tecnologias Digitais na Prática Pedagógica de Professores de Matemática. Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 16, n. 2, p. 454–463, 2018. DOI: 10.22456/1679-1916.89287. Disponível em https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/89287 Acesso em: 23 abr. 2024.
GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores para uma mudança educativa. Porto Editora, Porto-Portugal, 1999.
GATTI, Bernardete Angelina. A formação inicial de professores para a educação básica: as licenciaturas. Revista USP, São Paulo, Brasil, n. 100, p. 33–46, 2014. DOI: 10.11606/issn.2316-9036.v0i100p33-46. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/76164. Acesso em: 24 abr. 2024.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 1999.
IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação do professorado: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
MAHL, Marcia Andreia Vargas Dierings; VIEIRA, Sylvio André Garcia. O uso do smartphone em sala de aula como recurso pedagógico. Três Passos, RS. 2019. Disponível em: <https://repositorio.ufsm.br/handle/1/16661>. Acesso em: 06 de abr. 2024.
MCBRIDE, Rob (ed.). The In-Service Training of Teachers. London: The Falmer Press, 1989.
NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
PAZ, Rubens de Oliveira. Construção de gráficos utilizando o software planilha eletrônica. 2014. 53 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática) – Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados, MS, 2014. Disponível em: <https://sca.profmat-sbm.org.br/profmat_tcc.php?id1=1018&id2=1391>. Acesso em: 29 de fev. 2024.
PONTE, João Pedro da; BROCARDO, Joana; OLIVEIRA, Hélia. Investigação matemática na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica 2ª. edição, 2009.160 p. Disponível em: https://issuu.com/grupoautentica/docs/capa_6ea5935ca0ceb0. Acesso em: 11 abr. 2024.
SILVA, José Fernandes da. Um estudo do Programa de Consolidação das Licenciaturas no contexto da formação inicial de Professores de Matemática. 2017. 253f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática. Universidade Anhanguera de São Paulo - São Paulo, 2017. Disponível em: <https://repositorio.pgsscogna.com.br/bitstream>. Acesso em: 05 de abr. 2024.
SILVA, Patrícia Grasel da; LIMA, Dione Sousa de; Padlet como ambiente virtual de aprendizagem na formação de profissionais da educação. Novas tecnologias da informação. V. 16 Nº 1, julho, 2018. Disponível: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/86051.Acesso em 16 de fev. 2024.
VARGAS, Milton. Ciência, Técnica e Realidade. In: Para uma filosofia da tecnologia.
São Paulo: Alfa Omega, 1994.
VAZ, Rafael Felipe Novôa; NASSER, Lilian. Em busca de uma avaliação mais justa. Com a Palavra, o Professor, [S. l.], v. 4, n. 10, p. 269–289, 2019. DOI: 10.23864/cpp.v4i3.367. Disponível em: http://revista.geem.mat.br/index.php/CPP/article/view/367. Acesso em: 28 de fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.