DESIGN THINKING IN RESEARCH ON TEACHER EDUCATION
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23010.id1638Keywords:
Academic Production, State of Knowledge, Active Learning Methodologie, Formative Model, D-SchoolAbstract
This study emerged from the interest in analyzing how the Design Thinking teaching methodology is disseminated in research on teacher education. For this, qualitative research was used from bibliographic analysis, whose approach considers the state of knowledge of national academic productions developed between 2010 to 2020. On the other hand, the results pointed to a growing trend in the adoption of the Desgin Thinking method in teacher training process. However, they evidenced a scarcity of academic productions regarding the researched topic; which proves to be little studied, lacking more prominence in academic production at the stricto sensu level. However, it also requires a specific analysis os teacher education in science education.
Downloads
Metrics
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8 ed., São Paulo: Cortez, 2018. 112p.
ANDRADE, Andréa de Oliveira Costa. Design Thinking para a formação de autores na educação a distância. Março, p.1-17, 2018. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/333353377_DESIGN_THINKING_PARA_A_FORMACAO_DE_AUTORES_NA_EDUCACAO_A_DISTANCIA. Acessado em: 10/10/2021.
BAMBONA, Cheila Graciela Gobbo; TEIXEIRA, Adriano Canabarro. As metodologias ativas como potencializadoras do sistema atencional. Revista Teias, v.22, n.65, p.100-17, 2021.
BARROS, Thainá Grace Encina de; QUEIROS, Wellington Pereira de; SOUZA, Daniele Cristina de. Modelos formativos nas pesquisas sobre formação de professores em educação ambiental: enfoques e limitações. ACTIO, v.4, n.1, p.184-205, Curitiba, jan./abr., 2019.
BECHARA, João José Bignetti. Design Thinking: estruturantes teórico-metodológicos inspiradores da inovação escolar. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo. p.151, 2017.
BRITTO, Roseli Maria Gonçalves Monteiro de. Contribuições do design thinking para a formação docente: planejamento de atividade de ensino e aprendizagem. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal Rural de Pernambuco. Recife. p.232, 2018.
BROWN, Tim. Design Thinking: uma poderosa metodologia para decretar o fim das velhas ideias. Rio de Janeiro: Campus-Elsevier, 2010.
BRUSCHI, Giovana Fernanda Justino; MENIN, Izabel Cristina Durli; PEREIRA, Marcos Villela; CUTY, Jerusa Alves. O uso do design thinking na educação: retratos da aplicação para professores do ensino básico no estado do rio grande do sul. Revista Formação@Docente, Belo Horizonte, v.12, n.1, Jan./Jun., p.156-69, 2020.
CAUDURO, Fernanda Letícia Frates. Design Thinking: metodologia inovadora para a formação docente em enfermagem. Tese (Doutorado em Gerenciamento em Enfermagem) – Escola de Enfermagem da Universidade de São Paulo. p. 205, 2018.
CAVALCANTI, Carolina Costa; FILATRO, Andrea Cristina. Design Thinking na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva, 2016.
COIMBRA, Camila Lima. Os modelos de formação de professores/as da educação básica: quem formamos? Educação e Realidade, v.45, n.1, p.1-22, 2020.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. 2 ed., São Paulo: Cortez, 2012. 328p.
CUQUE, Lucia Maria. Contribuições do design thinking para o desenvolvimento de competências dos profissionais do séc XXI: revisão de literatura e pesquisa de campo. 2020. 203f. São Paulo. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2020.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; ROMAN, Marisa Fátima. A formação de professores reflexivos: a docência como objeto de investigação. Educação, v.38, n.2, p.277-88, 2013.
FERREIRA, Erika Simona dos Santos. Design/Educação: discussão de uma proposta de dispositivo web com base no Design Thinking Canvas voltado à formação de professores. 2016. 138f. Recife. Dissertação (Mestrado em Design) – Universidade Federal de Pernambuco, 2016.
MARTINS FILHO, Vilson; GERGES, Nina Rosa Cruz; FIALHO, Francisco Antônio Pereira. Design Thinking, cognição e educação no século XXI. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v.15, n.45, p.579-96, 2015.
MARTINS FILHO, Vilson; GERGES, Nina Rosa Cruz; FIALHO, Francisco Antônio Pereira. Design Thinking e a criação de ativos do conhecimento na atividade docente. 2016. 312f. Santa Catarina. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2016.
GONSALES, Priscila. Design Thinking e a ritualização de boas práticas educativas. São Paulo: Instituto Educadigital, 2017.
HILU, Luciane. Metodologia de projeto com abordagem em design thinking: uma proposta metodológica e aprendizagem colaborativa. 2016. 455f. Curitiba. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2016.
INSTITUTO EDUCADIGITAL. Design Thinking para educadores. São Paulo, 2014. Disponível em: http://www.dtparaeducadores.org.br/site/?page_id=281. Acesso em: 10/10/2021.
ISHIRARA, Akemi Alessi. Processos metodológicos para a prática de projetos de design para um contexto sustentável. 2014. 106f. Belo Horizonte. Dissertação (Mestrado em Design) – Universidade do Estado de Minas Gerais. Programa de Pós-Graduação em Design, 2014.
LOPES, Ana Lúcia de Souza; HARGAH, Cláudia Coelho; SANTOS, Ricardo Miranda dos. Design Thinking na formação de professores como estratégia pedagógica de imersão. 7º Simpósio Internacional de Educação e Comunicação, SIMEDUC, 14 a 16 de setembro, Aracaju, p.1-15, 2016.
MACHADO, Andreia de Bem; SILVA, Andreza Regina Lopes da. Intersecções entre design thinking e formação de professores. Revista Eletrônica do Vale do Itajaí, REAVI, v.6, n.9, p.77-86, jul., 2017.
MARTINS, Bianca Maria Rêgo. O professor-designer de experiências de aprendizagem: tecendo uma epistemologia para a inserção do design na escola. 2016. 188f. Rio de Janeiro. Tese (Doutorado em Design) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Artes e Design, 2016.
MARTINS, Bianca Maria Rêgo; COUTO, Rita Maria de Souza. Design como prática educativa: estudos de caso da aprendizagem baseada em design. Blucher Design Proceedings, v. 1, n. 2, p. 5625– 38, out, 2016.
MITRE, Sandra Minardi; COTTA, Rosângela Minardi Mitre. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem e os novos cenários da prática na formação do profissional de saúde no Brasil: integrando ensino e serviço – metodologias ativas e práticas em saúde. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària e Inovació – CIDUI, Vila Universitária, Campus UAB – Bellaterra, p.199-210, 2010.
MOROSINI, Marília Costa; FRANANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v.5, n.2, p.154-64, jul-dez, 2014.
NEVES, André. Design Thinking Canvas. Universidade Federal de Pernambuco. 2014. 40p.
OLIVEIRA, Juliana Lacerda da Silva. Design Thinking como metodologia para a formação continuada dos professores de matemática. 2020. 160f. Natal. Dissertação (Mestrado em Inovação em Tecnologias Educacionais) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2020.
PREVEDELLO, Clarissa Felkl. Design de interação e motivação nos projetos de interface para objetos de aprendizagem para EaD. 2011. 136f. Porto Alegre. Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2011.
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo estado a arte em educação. Diálogo Educ., Curitiba, v.6, n.19, p.37-50, set./dez., 2006.
ROSA, Paulo Ricardo da Silva. Uma introdução à pesquisa qualitativa em ensino. Campo Grande: Editora da UFMS, 2013.
QUARTIERO, Elisa Maria; CERNY, Roseli Zen. Universidade corporativa: uma nova face da relação entre mundo do trabalho e mundo da educação. In: QUARTIERO, E.M.; BIANCHETTI, L. (Orgs.) Educação Corporativa: mundo do trabalho e do conhecimento: aproximações. São Paulo: Cortez, 2005.
SANTOS, Gisele dos. Presença e influência do design thinking na educação superior brasileira: recorte do resultado de pesquisas acadêmicas (2010-2018). 2020. 117f. Chapecó. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Comunitária da Região de Chapecó, 2020.
SILVA, Keila Crystyna Brito e. Na trilha da inovação: a formação do professor e as implicações com os produtos educacionais. 2018. 141f. Manaus. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino Tecnológico) – Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas, 2018.
SPANGNOLO, Carla. A formação continuada de professores: o design thinking como perspectiva inovadora e colaborativa na educação básica. 2017. 219f. Porto Alegre. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2017.
SILVA, Andreza Regina Lopes da; BIEGING, Patrícia; BUSARELLO, Raul Inácio. Metodologia Ativa na Educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2017. 150p.
SILVA, Anne Pimentel Nascimento da; SOUZA, Roberta Teixeira de; VASCONCELLOS, Vera Maria Ramos de. O estado da arte ou o estado do conhecimento. Educação, Porto Alegre, v.43, n.3, p.1-12, 2020.
VILELA, Marcos Vinícius Ferreira; ARAÚJO, Cleusa Suzana Oliveira. O estado do conhecimento da formação de professores de ciências entre os anos de 2010 a 2015 – um panorama regional. Lat. Am. J. Sci. Educ., v.6, n.22022, p.1-11, 2019.
YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 5 ed., Thousand Oaks, CA: Sage, 2014. 320p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.