THE INVERSE RULE OF THREE IN LILAVATI (1150) BY BHĀSKARĀCĀRYA AS A RESOURCE FOR TEACHER EDUCATION AND MATHEMATICS TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23025.id1699

Keywords:

Līlavātī, Rule of three, Bhāskaracārya, History of Mathematics, Teacher training

Abstract

Research is being developed with a view to creating subsidies that help in the training of future mathematics teachers, so that they have practices that help to improve their classes, making them more attractive to the students. In this context, the History of Mathematics emerges, which has been providing resources to be applied to undergraduates, promoting an interface between history and teaching Mathematics. Thus, this article aims to discuss the simple and inverse rule of three expounded in Līlavātī, by Bhāskarācārya, with didactic considerations of these concepts, relating them to the BNCC of the final years of elementary school. For this, we used as a methodological approach the precepts of qualitative research, of a documentary nature. Thus, we conclude that, from this historical stretch, didactic possibilities can emerge that dialogue with the National Common Curricular Base, collaborating for the development of skills and abilities that govern education today.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Dianara Figueirêdo Freire, IFCE

Mestranda em ensino de Ciências e Matemática (IFCE)

Ana Carolina Costa Pereira, UECE

Pós doutora em Educação Matemática (PUC-SP) Professora adjunta da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM/IFCE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação ((PPGE/UECE)

References

BHĀSKARĀCĀRYA. BijaGanita: or, the algebra of the hindus. Tradução de: Edward Strachey. London: W. Glendinning, 1813.

BHĀSKARĀCĀRYA. Lilawati: or a treatise on Arithmetic and Geometry. Tradução de: John Taylor. Bombay: Literary society of Bombay, 1816.

BHĀSKARĀCĀRYA. Ganitadhyaya. Tradução de: Pandit Vidyasagara. Calcutá: SARASWATI, 1881.

BHĀSKARĀCĀRYA. The Goladhia: A Treatise On Astronomy. Tradução de: Wilkinson Calcutá: Baptist Mission, 1842.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

FREIRE, Dianara Figueirêdo; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Os versos de Līlavātī como recurso didático para o ensino da regra de três simples e direta na Educação Básica. Revista História da Matemática para Professores, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 1–13, 2022.

FREIRE, Dianara Figueirêdo; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Uma breve descrição do tratado Līlāvatī Of Bhāskarācārya do Século XII. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, [S. l.], v. 10, p. 119-135, 2021.

JOSEPH, George Gheverghese. Indian Mathematics: Enganing with the Word from Ancient to Modern Time. Canadá: World Scientific, 2016.

MENDES, Iran Abreu. História da Matemática no Ensino: Entre trajetórias profissionais, epistemologias e pesquisas. São Paulo: Livraria da Física, 2015.

PATWARDHAN, Krishnaji Shankara; NAIMPALLY, Somashekhara Amrita; SINGH, Shiam Lal. Introduction. In: A Teatrise of Mathematics of Vedic Tradition. New Delhi: Motilal Banarsidass, 2006.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: Métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Rio Grande do Sul: Universidade Feevale, 2013.

SAITO, Fumikazu; DIAS, Marisa da Silva. Interface entre história da matemática e ensino: uma atividade desenvolvida com base num documento do século XVI. Ciência & Educação, Bauru, v. 19, n. 1, p. 89-111, mar. 2013.

SILVA, Denivaldo Pantoja da. A invariável prática da regra de três na escola. Tese. (Doutorado em Educação em Ciências e Matemáticas), Instituto de Educação Matemática e Científica, Universidade Federal do Pará, Belém-PA, 2017.

SILVA, Isabelle Coelho da; SILVA, José Hélison da; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Os versos de Lilavati como fonte histórica para o ensino de Matemática: propondo uma prática. REMAT, Bento Gonçalves (RS), v. 4, n. 1, p. 78-87, 2018.

SOUSA, Jeyze Santos de; PEREIRA, Ana Carolina Costa; SILVA, Isabelle Coelho da. Uma proposta envolvendo atividades históricas investigativas a partir da revista AL-KARISMI, de Malba Tahan: estudando quadrados mágico. Revista Prática Docente, Mato Grosso, v. 4, ed. 2, p. 482-498, 2019.

TAYLOR, John. Introduction. In: Lilawati: or a treatise on Arithmetic and Geometry. BHĀSKARĀCĀRYA. Bombay: Literary society of Bombay, 1816.

Published

2023-02-12

How to Cite

FREIRE, Dianara Figueirêdo; PEREIRA, Ana Carolina Costa. THE INVERSE RULE OF THREE IN LILAVATI (1150) BY BHĀSKARĀCĀRYA AS A RESOURCE FOR TEACHER EDUCATION AND MATHEMATICS TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23025, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23025.id1699. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/170. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies