THE IMPACT OF SMARTPHONE USE ON SCHOOL EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22057.id1541Keywords:
Smartphone, Education, Mobile Devices, TeachingAbstract
By allowing interaction with several people, applications, messages and information at the same time, the use of the smartphone has grown a lot in the last decades and, although its greatest use is for message exchange, more recently it has been used for educational purposes. Thus, the objective of this systematic review was to understand how smartphones are used in formal training environments. Four databases were analyzed, between the year 2015 until June 2021, experimental articles and research that contain the words ‘education’ and ‘smartphone’ in the title and that address its application in a school/university environment. The results demonstrate that this mobile device has been well accepted by students and that it has been a motivational tool to encourage students to participate in classes, However, its use needs to be done with great care and strategy so that it is not itself the executioner of learning.
Downloads
Metrics
References
ALSAYED, Sharifa; BANO, Nusrat; ALNAJJAR, Hend. Evaluating practice of smartphone use among university students in undergraduate nursing education. Health Professions Education, v. 6, n. 2, p. 238-246, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.hpe.2019.06.004
BARONI, Luciana; DE OLIVEIRA, Alberto Geraissate Paranhos. Tecnologias móveis no ensino e no aprendizado: uma abordagem na Educação Superior. in Pesquisas em Educação, p. 63-74. São Carlos: Pedro & João, 2020.
BORTOLAZZO, Sandro Faccin. (2020). Aprendendo com artefatos de bolso: entre smartphones e educação. Cadernos de Comunicação, 24(1). doi:https://doi.org/10.5902/2316882X38760 DOI: https://doi.org/10.5902/2316882X38760
CANO, Esteban Vázquez; GARCÍA, M.ª Luisa Sevillano; El smartphone en la educación superior. Un estudio comparativo del uso educativo, social y ubicuo en universidades españolas e hispanoamericanas. Avances doi:10.11144/Javeriana.syp34-67 | pp 132 - 149 · volumen XXXIV · Bogotá D.C. - Colombia, julio - diciembre 2015.
DE OLIVEIRA, Fábio Souza; OLIVEIRA, Cláudio Márcio. O (não) lugar do smartphone na educação física escolar: análise de uma escola em Feira de Santana/Bahia. Corpoconsciência, p. 1-11, 2020.
GALVÃO, Maria Cristiane B.; RICARTE Ivan Luiz M. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. logeion: Filosofia da Informação, Rio de Janeiro, v. 6 n. 1, p.57-73, set.2019/fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73
IBGE. Uso de internet, televisão e celular no Brasil, 2019. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/materias-especiais/20787-uso-de-internet-televisao-e-celular-no-brasil.html . Acesso em 23 de Junho de 2021.
LEAL, Renata Marques de Figueiredo. Tecnologia em educação: a utilização do dispositivo digital móvel smartphone como recurso pedagógico. Dissertação de Mestrado apresentada ao Programa de Pós-Graduação da Universidade do Estado da Bahia UNEB, Salvador-BA, 2018..
PEREIRA, Joselene Tavares Lima. O smartphone como dispositivo de aprendizagem em tempos de convergência e mobilidade. 2019. 162 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, SE, 2019.
MIRANDA, José Fernando Bezerra. Por uma sala de aula multitela: o uso do smartphone na educação básica.2019. 92f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Tocantins, Programa de Pós-Graduação em Educação, Palmas, 2019.
MEDEIROS, Giselle Araújo. e Silva.; WANGENHEIM, Christiane Gresse Von; HAUCK, Jean Carlos Rossa. O protagonismo de estudantes da educação básica a partir do desenvolvimento de aplicativos para smartphone. Revista Do Centro De Ciências Da Educação, Florianópolis-SC, Volume 39, n. 1 – p. 01 – 18, jan./mar. 2021. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66049
POLÍTICA DE EDUCAÇÃO CONECTADA LEVARÁ INTERNET DE ALTA VELOCIDADE A ESCOLAS PÚBLICAS ATÉ 2024. Disponível em: http://educacaoconectada.mec.gov.br/todas-noticias/184-politica-de-educacao-conectada-levara-internet-de-alta-velocidade-a-escolas-publicas-ate-2024. Acesso em: 29/06/2021.
PORTILLA, Carlos Saussure Figueroa; El uso del smartphone como herramienta para la búsqueda de información en los estudiantes de pregrado de educación de una universidad de Lima Metropolitana. Educación Vol. XXV, N° 49, pp. 29-44 / ISSN 1019-9403, septiembre 2016. DOI: https://doi.org/10.18800/educacion.201602.002
SAMPAIO, Rosana Ferreira; MANCINI, Marisa Cotta. Estudos de revisão sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. Brazilian Journal of Physical Therapy, v. 11, p. 83-89, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013
SIDDAWAY, Andy P.; WOOD, Alex M.; HEDGES, Larry V. How to do a systematic review: a best practice guide for conducting and reporting narrative reviews, meta-analyses, and meta-syntheses. Annual review of psychology, v. 70, p. 747-770, 2019. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010418-102803
SHAW, Christiana M.; TAN, Sanda A. Integration of mobile technology in educational materials improves participation: creation of a novel smartphone application for resident education. Journal of surgical education, v. 72, n. 4, p. 670-673, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2015.01.015
TOKARNIA, Mariana. Celular ganha cada vez mais espaço nas escolas, mostra pesquisa. Brasília, 2018. Agência Brasil. Disponível em: https://agenciabrasil.ebc.com.br/educacao/noticia/2018-08/celular-ganha-cada-vez-mais-espaco-nas-escolas-mostra-pesquisa. Acesso em 29/06/2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.