IFMT’S ACADEMIC COMMUNITY RELATIONS WITH DIGITAL MEDIA IN TIMES OF PANDEMIC

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n1.e005.id950

Keywords:

Education, Digital media, Pandemic

Abstract

This article aimed to understand the paths being taken by the academic community of the IFMT during the COVID-19 pandemic, focusing on its relations with digital media. To this end, a qualitative approach study was carried out in which three lives promoted by SINASEFE/MT were analyzed with the teachers, students, and technicians. It was noticed that the main difficulty reported by teachers and students was the lack of access to quality internet and equipment by students. In this way, the main administrative actions mentioned by the technicians aimed to make possible access to students in a condition of social vulnerability. When considering the results of the analyses, it is clear that the period of social isolation, despite having its actions characterized by improvisation, can be a source of learning for the academic community, however, this depends on robust planning in the resumption of face-to-face activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Stela Silva Lima, UFMT

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT) Professora no Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Sandro Aléssio Vidal de Souza, UFMT

Doutorando em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT) Professor Assistente da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA)

Josane do Nascimento Ferreira Cunha, UFMT

Doutoranda em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT) Professora no Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Marta Maria Pontin Darsie, UFMT

Doutora em Educação (USP) Professora da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC) Professora da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto Editora, 1999. 334 p. ISBN 972-034112-2.

BRASIL. Ministério da Educação. Coronavírus: monitoramento nas instituições de ensino. 2020. Disponível em: https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiZTZhYTg4ZjAtM2NlYS00ZmMxLTgxZmEtYzY1YmI5OTM4ZDRhIiwidCI6IjllNjgyMzU5LWQxMjgtNGVkYi1iYjU4LTgyYjJhMTUzNDBmZiJ9. Acesso em: 29 jun. 2020.

CAMACHO, Alessandra Conceição Leite Funchal et al. Alunos em vulnerabilidade social em disciplinas de educação à distância em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. 12, 2020. ISSN 2525-3409. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/3979/3105/18208.Acesso em: 30 jun. 2020.

CANTORAL, Ricardo. La matemática educativa en tiempos de crisis, cambio y complejidad. RELIME. Revista latinoamericana de investigación en matemática educativa, v. 23, n. 2, p. 143-146, 2020. ISSN 1665-2436. Disponível: http://relime.org/index.php/repositorio/2020/2020b/2020bp/530-202000bp/file. Acesso em: 02 jul. 2020.

CASTAMAN, Ana Sara; RODRIGUES, Ricardo Antônio. Educação a distância na crise COVID-19: um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, p. 26 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/340905918_Educacao_a_Distancia_na_crise_COVID_-_19_um_relato_de_experiencia. Acesso em: 02 jul. 2020.

CENGIZ, Cevdet. The development of TPACK, Technology Integrated Self-Efficacy and Instructional Technology Outcome Expectations of pre-service physical education teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, v. 43, n. 5, p. 411-422, 2015/10/20 2015. ISSN 1359-866X. Disponível em: https://doi.org/10.1080/1359866X.2014.932332. Acesso em: 01 jul. 2020

CETIC. Centro Regional de Estudos para o Desenvolvimento da Sociedade da Informação. Pesquisa TIC educação 2019, 2020. Disponível em: https://cetic.br/media/analises/tic_educacao_2019_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 30 jul. 2020.

ENGELBRECHT, Johann; LLINARES, Salvador; BORBA, Marcelo Carvalho. Transformation of the mathematics classroom with the internet. Mathematics Education, v. 52, p. 825-841, 2020. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11858-020-01176-4. Acesso em: 04 jul. 2020.

FIOLHAIS, Carlos; TRINDADE, Jorge. Física no computador: o computador como uma ferramenta no ensino e na aprendizagem das ciências físicas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 25, n. 3, p. 259-272, 2003. Disponível em: http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/v25_259.pdf. Acesso em: 05 jul. 2020.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª edição, Editora Atlas, 2008. p. ISBN 8522451427.

IBGE. A Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua ‐ PNAD Contínua, tema suplementar Tecnologia da Informação e Comunicação ‐ TIC nos aspectos de acesso à Internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal. 2019. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101705_informativo.pdf. Acesso em: 10 jul. 2020.

INSTITUTO PENÍSULA. Sentimentos e percepção dos professores brasileiros nos diferentes estágios do Coronavírus no Brasil, 2020. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/pesquisa-sentimento-e-percepcao-dos-professores-nos-diferentes-estagios-do-coronavirus-no-brasil/. Acesso em: 12 jul. 2020.

JACINTO, Gercelina Maria Pereira; CAMPOS, Paulo Adão; CAMPOS, Pascoal Micolo Diogo de. Uma análise SWOT dos desafios da educação nos países da África Subsaariana ante a COVID-19. Revista Angolana de Extensão Universitária, v. 2, n. 3 (especial), p. 11-29, 2020. ISSN 2707-5400. Disponível em: https://portalpensador.com/index.php/RAEU-BENGO/article/view/209. Acesso em: 13 jul. 2020.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999.

MOREIRA, Marcos A.; ROSA, Paulo R. Pesquisa em ensino: Métodos qualitativos e quantitativos. 2 ª ed. Porto Alegre: Brasil, 2016. 83 p. Disponível em: http://moreira.if.ufrgs.br/Subsidios11.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.

SENHORAS, Eloi Martins. Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos. BOCA Boletim de Conjuntura, v. 2, n. 5, p. 128-136, 2020. ISSN 2675-1488. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/Covid-19Educacao. Acesso em: 15 jul. 2020.

SOUTO, Daise Lago Pereira.; BORBA, Marcelo Carvalho. Seres-Humanos-com-Internet ou Internet-com-Seres- humanos: uma troca de papéis? Revista Latino americana de Investigación em Matemática Educativa – Relime, v. 19, n. 2, p. 26, 2016. ISSN 1665-2436. Disponível em: http://www.rc.unesp.br/gpimem/downloads/artigos/souto_borba/seres_humanos_com_internet.pdf. Acesso em: 15 jul. 2020.

VAN LANCKER, Wim; PAROLIN, Zachary. COVID-19, School closures, and child poverty: a social crisis in the making. The Lancet Public Health, v. 5, n. 5, p. 243, .2020. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7141480/. Acesso em: 20 jul. 2020

Published

2021-04-30

How to Cite

SILVA LIMA, Stela; VIDAL DE SOUZA, Sandro Aléssio; FERREIRA CUNHA, Josane do Nascimento; PONTIN DARSIE, Marta Maria. IFMT’S ACADEMIC COMMUNITY RELATIONS WITH DIGITAL MEDIA IN TIMES OF PANDEMIC. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 1, p. e005, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e005.id950. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/368. Acesso em: 15 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies