PERCEPTION AND SURVEY ON ENVIRONMENTAL EDUCATION OF STUDENTS OF BASIC EDUCACION IN A MUNICIPAL SCHOOL OF CUIABÁ/MT

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p212-226.id399

Keywords:

Basic education, Urban solid waste, Recycling and reuse of materials

Abstract

In the last decades, the increase in the production of urban waste caused its accumulation reaching the maximum capacity of the sanitary landfills, generating social problems. Thus, there is the need to find an environmentally appropriate destination for these materials, and recycling is one of the best solutions to the problem of solid waste accumulation. The study carried out with students of a municipal school in Cuiabá / MT, aimed to analyze the environmental perception towards the Environmental Education and the Practice of 3'Rs (Reduce, Reuse, Recycle). The methodological approach was based on a lecture, a workshop focused on the theme, guidance on 3R's and evaluation of the students' environmental perception through the application of questionnaires, in addition to proposing the separation of solid wastes at home. In the results it was possible to verify the perception as a whole, about what the students understand about the themes related to the environment, its importance and the need for its protection. It is hoped that these students will take the experience they had in the classroom, into their homes, influencing the habits of the family and even the neighborhood, thus disseminating the knowledge acquired.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jaqueline Costa de Souza Raupp, UFMT

Graduação em Engenharia Florestal pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) Graduação em Tecnologia em Gestão Ambiental pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)

Josane do Nascimento Ferreira Cunha, UFMT

Doutoranda REAMEC pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)

References

BONACORSO, Fabiano Moreira. Educação ambiental: Ensino x Aprendizagem. 2009. 62f. Monografia (Especialista em Educação Ambiental) – Instituto a Vez do Mestre, Universidade Cândido Mendes, Florianópolis, 2009.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado 1988.

BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF. Diário Oficial da União de 28 abr. 1999.

BRASIL. Lei n. 12.305, de 02 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei nº9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Brasília, DF. Diário Oficial da União de 03 ago. 2010.

DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9.ed. São Paulo: Gaia, 2004.

LARANJA, Alyne Leite Brandão. Diagnóstico da percepção ambiental em uma escola pública no bairro Cohab Cristo Rei, em Várzea Grande-MT. 2016. 34f. Monografia (Tecnólogo em Gestão Ambiental) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. Cuiabá, 2016.

MARCON, Gabriele Teresa Gadens; ANDRADE, Márcia Cristina Kravetz; VENERAL, Débora Cristina. Os desafios da educação ambiental frente á política nacional de resíduos sólidos. Revista Meio Ambiente e Sustentabilidade, v. 5, n. 3, p. 119-137, jan/jun. 2014.

MARCZWSKI, Maurício. Avaliação da percepção ambiental em uma população de alunos do Ensino Fundamental de uma escola municipal rural: um estudo de caso. 2006. 188f. Dissertação (Mestrado em Ecologia) Pós-graduação em Ecologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2006.

MARINS, Evandro dos Santos. Educação ambiental em uma escola municipal de Cuiabá (MT): Realização de atividades ambientais e análise dos seus impactos. 2014. 43f. (Tecnologia em Gestão Ambiental) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. Cuiabá, 2014.

MEDEIROS, Gleide Mirtes Batista de. A importância da Educação Ambiental como prática e vivência em uma escola estadual em Várzea Grande-MT. 2012. 37f. Monografia (Tecnologia em Gestão Ambiental) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. Cuiabá, 2012.

MEIRELLES, Maria de Souza; SANTOS, Marly Terezinha dos. Educação Ambiental: uma Construção Participativa. 2ª ed. São Paulo, 2005.

NEVES, Miranilde Oliveira. A importância da investigação qualitativa no processo de formação continuada em professores: subsídios ao exercício da docência. Revista Fundamentos, Piauí, v.02, n.1, p.17-31. 2015.

SANTOS, Elaine Teresinha Azevedo dos. Educação ambiental na escola: conscientização da necessidade de proteção da camada de ozônio. Santa Maria, 2007. 53f. Monografia (Pós-graduação em Educação Ambiental), Universidade Federal de Santa Maria, UFSM. 2007.

SILVA, Letícia Kédina da. Percepção ambiental dos alunos do ensino fundamental de duas instituições públicas de educação de Cuiabá/MT. Cuiabá, 2014. 31f. Monografia (Tecnologia em Gestão Ambiental), Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, IFMT. 2014.

SOUZA, Fernanda Silveira Carvalho de. Educação Ambiental: conferências. Cuiabá: Instituto Federal de Mato Grosso, 2014. 19f. Apostila.

Published

2019-07-15

How to Cite

COSTA DE SOUZA RAUPP, Jaqueline; NASCIMENTO FERREIRA CUNHA, Josane do. PERCEPTION AND SURVEY ON ENVIRONMENTAL EDUCATION OF STUDENTS OF BASIC EDUCACION IN A MUNICIPAL SCHOOL OF CUIABÁ/MT. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 1, p. 212–226, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p212-226.id399. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/558. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies