PERCEPTION AND SURVEY ON ENVIRONMENTAL EDUCATION OF STUDENTS OF BASIC EDUCACION IN A MUNICIPAL SCHOOL OF CUIABÁ/MT
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p212-226.id399Keywords:
Basic education, Urban solid waste, Recycling and reuse of materialsAbstract
In the last decades, the increase in the production of urban waste caused its accumulation reaching the maximum capacity of the sanitary landfills, generating social problems. Thus, there is the need to find an environmentally appropriate destination for these materials, and recycling is one of the best solutions to the problem of solid waste accumulation. The study carried out with students of a municipal school in Cuiabá / MT, aimed to analyze the environmental perception towards the Environmental Education and the Practice of 3'Rs (Reduce, Reuse, Recycle). The methodological approach was based on a lecture, a workshop focused on the theme, guidance on 3R's and evaluation of the students' environmental perception through the application of questionnaires, in addition to proposing the separation of solid wastes at home. In the results it was possible to verify the perception as a whole, about what the students understand about the themes related to the environment, its importance and the need for its protection. It is hoped that these students will take the experience they had in the classroom, into their homes, influencing the habits of the family and even the neighborhood, thus disseminating the knowledge acquired.
Downloads
Metrics
References
BONACORSO, Fabiano Moreira. Educação ambiental: Ensino x Aprendizagem. 2009. 62f. Monografia (Especialista em Educação Ambiental) – Instituto a Vez do Mestre, Universidade Cândido Mendes, Florianópolis, 2009.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado 1988.
BRASIL. Lei n. 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Brasília, DF. Diário Oficial da União de 28 abr. 1999.
BRASIL. Lei n. 12.305, de 02 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei nº9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Brasília, DF. Diário Oficial da União de 03 ago. 2010.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9.ed. São Paulo: Gaia, 2004.
LARANJA, Alyne Leite Brandão. Diagnóstico da percepção ambiental em uma escola pública no bairro Cohab Cristo Rei, em Várzea Grande-MT. 2016. 34f. Monografia (Tecnólogo em Gestão Ambiental) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. Cuiabá, 2016.
MARCON, Gabriele Teresa Gadens; ANDRADE, Márcia Cristina Kravetz; VENERAL, Débora Cristina. Os desafios da educação ambiental frente á política nacional de resíduos sólidos. Revista Meio Ambiente e Sustentabilidade, v. 5, n. 3, p. 119-137, jan/jun. 2014.
MARCZWSKI, Maurício. Avaliação da percepção ambiental em uma população de alunos do Ensino Fundamental de uma escola municipal rural: um estudo de caso. 2006. 188f. Dissertação (Mestrado em Ecologia) Pós-graduação em Ecologia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2006.
MARINS, Evandro dos Santos. Educação ambiental em uma escola municipal de Cuiabá (MT): Realização de atividades ambientais e análise dos seus impactos. 2014. 43f. (Tecnologia em Gestão Ambiental) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. Cuiabá, 2014.
MEDEIROS, Gleide Mirtes Batista de. A importância da Educação Ambiental como prática e vivência em uma escola estadual em Várzea Grande-MT. 2012. 37f. Monografia (Tecnologia em Gestão Ambiental) Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso. Cuiabá, 2012.
MEIRELLES, Maria de Souza; SANTOS, Marly Terezinha dos. Educação Ambiental: uma Construção Participativa. 2ª ed. São Paulo, 2005.
NEVES, Miranilde Oliveira. A importância da investigação qualitativa no processo de formação continuada em professores: subsídios ao exercício da docência. Revista Fundamentos, Piauí, v.02, n.1, p.17-31. 2015.
SANTOS, Elaine Teresinha Azevedo dos. Educação ambiental na escola: conscientização da necessidade de proteção da camada de ozônio. Santa Maria, 2007. 53f. Monografia (Pós-graduação em Educação Ambiental), Universidade Federal de Santa Maria, UFSM. 2007.
SILVA, Letícia Kédina da. Percepção ambiental dos alunos do ensino fundamental de duas instituições públicas de educação de Cuiabá/MT. Cuiabá, 2014. 31f. Monografia (Tecnologia em Gestão Ambiental), Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso, IFMT. 2014.
SOUZA, Fernanda Silveira Carvalho de. Educação Ambiental: conferências. Cuiabá: Instituto Federal de Mato Grosso, 2014. 19f. Apostila.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.