THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER'S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICS

Authors

  • Solange Ramos Teixeira Turíbio UFMT
  • Adelmo Carvalho da Silva UFMT

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p158-178.id73

Keywords:

Textbook, Mathematics, Geometry, Mathematics Teaching

Abstract

The article investigates the textbook content mathematics in pedagogical practice of Mathematics teachers in elementary school. Data collection was conducted in two schools in the state public schools of Mato Grosso, through observation, interviews and analysis of four class teacher records. The analysis, carried out a qualitative way and guided by interpretive method, showed results that show significant changes from the form of presentation of the contents in the textbook and the influence of this teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Solange Ramos Teixeira Turíbio , UFMT

Mestranda em Educação (UFMT). Professora da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso/SEDUC

Adelmo Carvalho da Silva , UFMT

Professor do IE/UFMT/PPGE

References

BITTENCOURT, C. M. F. Em foco: história, produção e memória do livro didático (Apresentação). Educação e Pesquisa (USP), São Paulo, v. 30, n. 3, p. 471- 473, 2004.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: portal.mec.gov.br/index.php? option=com_docman&task=doc.

Acesso em outubro de 2014.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. 2ª ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. (2013). Guia de livros didáticos PNLD 2014: Matemática. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Brasília.

CAVALCANTI, A. C. F. Educação Matemática e cidadania: um olhar através da resolução de problemas. 2010. 254 f. Tese (Doutorado em Educação) - UFPB, João Pessoa, 2010.

CARVALHO, J. B. P.; LIMA, P. F. Escolha e uso do livro didático. In: Matemática: Ensino Fundamental. João Bosco Pitombeira Fernandes de Carvalho/coord. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. (Coleção Explorando o Ensino, v. 17)

CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa — FEUSP, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549-566, set./dez. 2004.

FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino da matemática no Brasil. Revista Zetetiké, ano 3, nº 4, 1995.

GATTI JÚNIOR, D. A escrita escolar da História: livro didático e ensino no Brasil (1970-1990). Bauru, SP: EDUSC/Belo Horizonte, MG: EDUFU, 2004.

LAJOLO, M. Livro Didático: um (quase) manual de usuário. Em Aberto, Brasília, ano 16, n.69, jan./mar. 1996.

LOPES, J. de A. Livro Didático de Matemática: Concepção, seleção, e possibilidade frente a descritores de análise e tendências em educação matemática. 2000.Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2000.

SILVA, A. C. da. Reflexão sobre a Matemática e seu processo de Ensino-aprendizagem: implicações na (re) elaboração de concepções e Prática de Professores. 2009. Tese (Doutorado em Educação) - UFPB, João Pessoa, 2009.

SOARES, M. B. Um olhar sobre o livro didático. Presença Pedagógica. v. 2, nº 12, no/dez. 1996.p. 53-63.

Published

2017-12-22

How to Cite

TEIXEIRA TURÍBIO , Solange Ramos; CARVALHO DA SILVA , Adelmo. THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER’S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 2, p. 158–178, 2017. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p158-178.id73. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/624. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.