ABOUT THE IMPLEMENTATION OF EXTENSION IN THE CURRICULUM IN HIGHER EDUCATION COURSES AT THE IFMT: AN ANALYSIS OF PATHS AND CHALLENGES

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23044.id741

Keywords:

Extension inside the curriculum, Higher education courses, Federal Institute of Mato Grosso

Abstract

The presented article originates from the research project entitled “Insertion of the extension on the curriculum: an analysis of the implementation and the inseparability between teaching, research and extension at IFMT”, of a qualitative nature, in which the implementation of the curriculum of extension in higher education courses of IFMT was investigated. Using a questionnaire, from which we obtained thirty-nine responses from the institution's employees who work directly with higher education courses - out of a total of sixty-two courses -, and meetings with two IFMT undergraduate course management teams, we analyzed the context of this institution, starting from a proposal to problematize the insertion of extension on the curriculum. The results point to the need to promote dialogues about the difficulties of the teaching staff and course management in implementing extension in the curriculum, as well as the importance of training, aiming at understanding this process, which is still incipient in the institution.

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Author Biographies

Caroline Marins Ojeda, Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Goiás. Graduada no curso de Licenciatura em História, pela Universidade Federal de Mato grosso (UFMT). Especialista em Gestão e didática do Ensino Superior pelo Instituto Panamericano de Educação. Mestre pelo Programa de Pós-graduação em História da UFMT. Técnica em Assuntos educacionais no Instituto Federal de Mato Grosso. Atuou como docente na área de História entre os anos de 2015 e 2017, possui experiência em gestão escolar e em processos de avaliação interna e externa de cursos superiores de graduação. Atualmente desenvolve pesquisas em torno da temática de apoio pedagógico, em suas diversas frentes, assim como em estudos de gênero e diversidade. 

Patrícia Pereira da Silva Lopes, Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Doutoranda em Educação pelo PPGE/UFG. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - UNEMAT campus Cáceres (2019) na linha de pesquisa: Formação de professores, políticas e práticas pedagógicas. Especialista em Educação à Distância pela AVM Faculdade Integrada do Rio de Janeiro (2013) Licenciada em Letras Inglês pela Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT (2014). Licenciada em Pedagogia pela Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT (2009). Pedagoga no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso - IFMT na Pró-Reitoria de Ensino - PROEN atuando na Diretoria de Graduação. Experiência na área de Educação. Temas de interesse, estudo e pesquisa: desenvolvimento curricular; avaliação escolar; avaliação da aprendizagem; práticas avaliativas; políticas de avaliação (dos sistemas, institucional, de desempenho, pedagógica); orientação e supervisão pedagógica nos processos de ensino e aprendizagem; formação inicial e continuada de professores.

Vanessa Batista, Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT)

Graduanda do curso de Bacharelado em Zootecnia. Discente - IFMT Campus Alta Floresta.

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Published

2024-01-24

How to Cite

OJEDA, Caroline Marins; LOPES, Patrícia Pereira da Silva; BATISTA, Vanessa. ABOUT THE IMPLEMENTATION OF EXTENSION IN THE CURRICULUM IN HIGHER EDUCATION COURSES AT THE IFMT: AN ANALYSIS OF PATHS AND CHALLENGES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23044, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23044.id741. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/741. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies