Theory of Semiotic Representation Records: an investigation in Geometry about Brazilian scientific productions

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2024.v9.e24027.id918

Keywords:

Teaching and learning, Geometry, Theory of Semiotic Representation Registers

Abstract

The present research aimed to investigate academic publications that address Raymond Duval's Theory of Registers of Semiotic Representation (TRRS), for the teaching and learning of Geometry. We used the bibliographic review methodology, considering the search for publications carried out between January 2016 and June 2023. As it makes up one of the five thematic axes of the Mathematics area in the National Common Curricular Base (BNCC), Geometry must be taught during the different schooling phases. Thus, we highlight the levels of coverage covered in the research, the objectives proposed by the researchers, and how the elements of the TRRS were highlighted and used in the studies. The research results showed that Raymond Duval's TRRS is mostly addressed in high school. In the publications, the researchers affirm the importance of the TRRS elements as favoring the development of geometric thinking.

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Author Biographies

Regiane Ferreira da Silva Santos, Federal University of Mato Grosso

Mestranda em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática (PPGECM/UFMT). Especialista em Educação Infantil, Fundamental e Gestão Educacional (FSP/RO). Professora da Educação Básica na Escola Estadual Luiza Nunes Bezerra (EELNB/SEDUC/MT).

Eberson Paulo Trevisan, Federal University of Mato Grosso

Doutor em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT). Professor Adjunto na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Docente do Programa de Pós-Graduação do Mestrado em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática (PPGECM/UFMT).

Elizabeth Quirino de Azevedo, Federal University of Mato Grosso

Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professora Adjunta na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Docente do Programa de Pós-Graduação do Mestrado em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática (PPGECM/UFMT).

Roseli Adriana Blümke Feistel , Federal University of Mato Grosso

Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora Adjunta na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Docente do Programa de Pós-Graduação do Mestrado em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática (PPGECM/UFMT).

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Published

2024-12-11

How to Cite

SANTOS, Regiane Ferreira da Silva; TREVISAN, Eberson Paulo; AZEVEDO, Elizabeth Quirino de; FEISTEL , Roseli Adriana Blümke. Theory of Semiotic Representation Records: an investigation in Geometry about Brazilian scientific productions. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 9, p. e24027, 2024. DOI: 10.23926/RPD.2024.v9.e24027.id918. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/918. Acesso em: 10 jan. 2025.

Issue

Section

Mathematics and its technologies