INTRODUCTION TO ASTRONOMY IN ELEMENTARY SCHOOL: ANALYSIS OF TEAM-BASED LEARNING AS A FACILITATING TEACHING STRATEGY

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22061.id1504

Keywords:

Astronomy, Team Based Learning, Active Methodologies

Abstract

Didactics is an essential instrument in science teaching, especially because it promotes discussions about elements that impact students' learning. The teaching of astronomy still presents serious difficulties, however, through an appropriate methodology, numerous obstacles can be overcome. Therefore, it was thought: can the active Team-Based Learning (TBL) methodology present evidence of a facilitating strategy in the acquisition of astronomical basic concepts by basic education students? To this end, this study aimed to analyze the application of TBL as a facilitating strategy for the acquisition of basic knowledge of astronomy in the final years of elementary school. The results present evidence of significant learning by students. The conclusions of this research indicate that, through the TBL, the teaching of Astronomy can influence the perception of students, making them aware of their role in the cosmos.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Clara Souza Araújo, IFCE

Mestranda em Ensino de Ciências e Matemática (IFCE)

José Ademir Damasceno Júnior, IFCE

Mestre em Ensino de Ciências e Matemática (IFCE)

Mairton Cavalcante Romeu, UFC

Doutor em Engenharia de Teleinformática (UFC)

References

ALVES-BRITO, Alan; CORTESI, Agostino. Complexidade em Astronomia e Astronomia. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbef/a/v56DKDxvnLr3wGDYDKWWCJh/?format=html&lang=pt. Acesso em: 15 mar. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2020-0418

ALVES, George Dias. Cosmologia, astronomia e Astronomia no ensino médio: uma investigação sobre a prática educativa dos professores da região de Cajazeiras-PB. Trabalho de conclusão de curso (Licenciatura em Física) ‒ Universidade Federal de Campina Grande, 2021.

ARAÚJO, Ana Clara Souza; OLIVEIRA, Francélio Ângelo de. Pressupostos pedagógicos da teoria walloniana: interfaces com a proposta pedagógica de um centro de Educação Infantil. Revista Educação Pública, v. 21, n. 35, 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/35/pressupostos-pedagogicos-da-teoria-walloniana-interfaces-com-a-proposta-pedagogica-de-um-centro-de-educacao-infantil. Acesso em: 21 mar. 2022.

BAILEY, Janelle Margaret. Development of an inventory of concepts to assess students' difficulties in understanding and reasoning about the properties and formation of stars. 2006. Dissertação (Filosofia) ‒ Universidade do Arizona, 2006.

BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências sociais e humanas, v. 32, n. 1, p. 25-40, 2011. DOI: https://doi.org/10.5433/1679-0359.2011v32n1p25

BOSI, Ecléa. Entre a opinião e o estereótipo. Novos estudos CEBRAP, v. 32, p. 111-118, 1992.

BRASIL. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Secretaria de

Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Secretaria de Educação

Profissional e Tecnológica. Conselho Nacional de Educação; Câmara de Educação

Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC; SEB;

DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura (2018). Base Nacional Comum

Curricular. Brasília, DF: MEC. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC. Acesso em: 10 mar. 2022.

CARVALHO, Tassiana Fernanda Genzini de; RAMOS, João Eduardo Fernandes. A BNCC e o Ensino de Astronomia: O que muda na sala de aula e na formação dos professores. Revista Currículo e Docência, v. 2, n. 2, 2020.

CAMPOS, José Aloísio de. Introdução à astronomia e Astronomia. São Paulo: INPE, 2018.

CASTRO JÚNIOR, Francisco Altanízio Batista de. Análise da severidade dos acidentes com motociclistas sobre a ótica dos sistemas seguros: um estudo utilizando modelos de equações estruturais. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Engenharia Civil) ‒ Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2020.

CANHOTA, Carlos. Qual a importância do estudo piloto? In: SILVA, E. E. Investigação passo a passo: perguntas e respostas para investigação clínica. Lisboa: APMCG, 2008.

DIESEL, Aline; MARCHESAN, Michele Roos; MARTINS, Silvana Neumann. Metodologias ativas de ensino na sala de aula: um olhar de docentes da educação profissional técnica de nível médio. Revista Signos, v. 37, n. 1, 2016.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 2008.

HILLS, Howard. Aprendizagem baseada em equipe. Gower Publishing, Ltd., 2001.

JÚNIOR, Fernando Gagno; DA COSTA BROZEGUINI, Jardel. Análise de fenômenos físicos em vídeos: uma proposta de ensino associada ao uso de smartphones em sala de aula. Pesquisa e Ensino, v. 1, p. e202031- e202031, 2020. DOI: https://doi.org/10.37853/pqe.e202031

KANTOR, Carlos Aparecido. Educação em Astronomia sob uma perspectiva humanístico-científica: a compreensão do céu como espelho da evolução cultural. Tese (Doutorado em Física) ‒ Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

KRUG, Rodrigo de Rosso. et al. O “bê-á-bá” da aprendizagem baseada em equipe. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 40, p. 602-610, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n4e00452015

LANGHI, Rodolfo; NARDI, Roberto. Trajetórias formativas docentes: buscando aproximações na bibliografia sobre formação de professores. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 7-28, 2012.

LELLIOT, Anthony; ROLLNICK, Marissa. Grandes ideias: uma revisão da pesquisa em educação em astronomia 1974–2008. International Journal of Science Education, Taiwan, v. 32, n. 13, p. 1771-1799, 2010. DOI: https://doi.org/10.1080/09500690903214546

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortês Editora, 1990.

LOOS-SANT'ANA, Helga; GASPARIM, Liege. Investigando as interações em sala de aula: Wallon e as vinculações afetivas entre crianças de cinco anos. Educação em revista, v. 29, n. 3, p. 199-230, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-46982013000300009

MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, São Paulo. n. 20, p. 11-30, 2005.

MARCHUSCHI, Luís Antônio. Compreensão de texto: algumas reflexões. O livro didático de português: múltiplos olhares, v. 2, p. 48-61, 2001.

MICHAELSEN, Larry; CAVALEIRO, Arletta Bauman; FINK, Dee. Team-Based Learning: A transformative use of small groups in college teaching. Georgia: Stylus Publishing, 2004.

MITRE, Sandra Minardi. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & saúde coletiva, v. 13, p. 2133-2144, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018

MORAN, José. Desafios que as tecnologias digitais nos trazem. São Paulo: Papirus, 2013.

MOURA, Bruna Ligabo de. Aplicação do Instrução pelos pares no ensino de matemática para alunos de quinto ano do ensino fundamental. Tese de Doutorado (Matemática) ‒ Universidade de São Paulo, 2017.

OLIVEIRA, Tobias Espinosa de; ARAUJO, Ives Solano; VEIT, Eliane Angela. Aprendizagem Baseada em Equipes: um método ativo para o ensino de física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 3, pág. 962-986, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p962

OLIVEIRA, Bruno Luciano Carneiro Alves de., et al. Team-based learning como forma de aprendizagem colaborativa e sala de aula invertida com centralidade nos estudantes no processo ensino-aprendizagem. Revista brasileira de educação médica, v. 42, p. 86-95, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v42n4rb20180050

OLIVEIRA, Maria Marly de. Metodologia Interativa: um processo hermenêutico dialético. Porto Alegre: Revista Educação, 2001.

SANTOS, Fernanda Marsaro. Análise de conteúdo: a visão de Laurence Bardin. São Paulo: Reveduc, 2012.

SILVA, Glebson Moura., et al. Metodologias ativas no ensino em ciências da saúde na visão dos estudantes de graduação. Horizontes, v. 36, n. 3, p. 176-186, 2018. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i3.537

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A formação social da mente. Rio de Janeiro: Martins Fontes, 1996.

WALLON, Henry. A evolução psicológica da criança. Lisboa: Edições, 1995.

ZHANG, Yanxia.; ZHAO, Yongheng. Astronomia na era do big data. Data Science Journal, v. 14, n. 3, 2015. DOI: https://doi.org/10.5334/dsj-2015-011

Published

2022-09-01

How to Cite

SOUZA ARAÚJO, Ana Clara; DAMASCENO JÚNIOR, José Ademir; CAVALCANTE ROMEU, Mairton. INTRODUCTION TO ASTRONOMY IN ELEMENTARY SCHOOL: ANALYSIS OF TEAM-BASED LEARNING AS A FACILITATING TEACHING STRATEGY. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22061, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22061.id1504. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/200. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies