CONTRIBUTIONS OF NEUROSCIENCE AND MEANINGFUL LEARNING TO THE TEACHING OF PHYSICS AND BASIC CONCEPTS OF ASTRONOMY: SOME PRELIMINARY APPROACHES
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e033.id994Keywords:
Neuroscience, Meaningful Learning, Teaching Physics and AstronomyAbstract
In this work, an investigation was carried out on some approximations between Neuroscience and Meaningful Learning. Therefore, the following question was raised: from these approximations, what contributions can be evidenced for the teaching of physics and basic concepts of astronomy? The research was based on official national documents and the results of previous research described in articles, dissertations and theses, emphasizing those published in the last ten years. The results indicate that the understanding of neuroscientific aspects and the premises for a significant learning will have a favorably impact on the training and performance of the professor of physics and basic concepts of astronomy, considering that it will be possible for him to develop in the students his executive functions, such as attention, memory, the ability to establish a relationship between two subjects , the ability to do calculations with the mind, the use of imagination and creativity to solve problems.
Downloads
Metrics
References
ASTOLFI, Jean-Pierre; DEVELAY, Michel et al. A didática das ciências: Papirus. 2005.
AUSUBEL, David Pearl (2000). The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Dordrecht, Kluwer Academic Pubishers. 210 p. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-015-9454-7
AUSUBEL, D.P. Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, v. 1, 2003.
BARAI, Alexandre et al. Astronomia nos anos iniciais do Ensino Fundamental: uma parceria entre universidade e escola. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 3, p. 1009-1025, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2016v33n3p1009. Acesso em: 25 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2016v33n3p1009
BARTOSZECK, Amauri Betini. Neurociência na educação. Revista Eletrônica Faculdades Integradas Espírita, Curitiba, volume 01, p. 1-6, 2006. Disponível em: https://nead.ucs.br/pos_graduacao/Members/419745-30/artigo%20neurociencias%20e%20educacao.pdf. Acesso em: 11 nov. 2020.
BASSETT, Danielle S.; GAZZANIGA, Michael S. Understanding complexity in the human brain. Trends Cogn Sci. 2011 May;15(5):200-9. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21497128/. Acesso em: 15 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tics.2011.03.006
BASSETT, Danielle S.; SIEBENHÜHNER, Felix. 2013. Multiscale Network Organization in the Human Brain. In Multiscale Analysis and Nonlinear Dynamics: From Genes to the Brain, 179–204. Weinheim: Wiley. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9783527671632.ch07. Acesso em: 15 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1002/9783527671632.ch07
BASTOS, Fernando. Construtivismo e ensino de ciências. In: NARDI, R. (Org.) Questões atuais no ensino de ciências. 2. ed. São Paulo: Escrituras, 2009.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=85121-bncc-ensino-medio&category_slug=abril-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 out. 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Básico. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. Brasília. MEC/SEB, 2000 109 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf. Acesso em: 25 nov. 2020.
BRETONES, Paulo Sergio. A Astronomia na formação continuada de professores e o papel da racionalidade prática para o tema da observação do céu. Tese de doutorado. Programa de Pós Graduação em Ensino e História de Ciências da Terra. Universidade Estadual de Campinas. 252 pp. 2006. Disponível em: https://www.btdea.ufscar.br/teses-e-dissertacoes/a-astronomia-na-formacao-continuada-de-professores-e-o-papel-da-racionalidade-pratica-para-o-tema-da-observacao-do-ceu. Acesso em: 25 out. 2020.
BROCKINGTON, Guilherme. Neurociência e educação: investigando o papel da emoção na aquisição e uso do conhecimento científico. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 199 pp. 2011. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/USP_e132d45afb81cf5283e97f866922388c. Acesso em: 10 nov. 2020.
CACHAPUZ, António; PAIXÃO, Fátima; LOPES, J. Bernardino; GUERRA, Cecília. Do estado da arte da pesquisa em educação em ciências: linhas de pesquisa e o caso “ciênciatecnologia-sociedade”. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Teconologia, v. 1, p. 27-49, 2008. Disponível em: https://repositorio.ipcb.pt/bitstream/10400.11/1293/1/Alexandria-Revista%20de%20Educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 10 ago. 2020.
CATARINO, Giselle Faur de Castro; QUEIROZ, Glória Regina Pessoa Campello; ARAÚJO, R. M. X. Dialogismo, ensino de física e sociedade: do currículo à prática pedagógica. Ciênc. Educ., Bauru, v. 19, n. 2, p. 307- 322, 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000200006. Acesso em: 12 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000200006
COSENZA, Ramon Moreira; GUERRA, Leonor Bezerra. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
CRESWELL, John. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.
DAMASCENO, Julio Cesar Gonçalves. O ensino de astronomia como facilitador nos processos de ensino e aprendizado. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação Mestrado Nacional Profissional de Ensino de Física (MNPEF). Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 137 pp. 2016. Disponível em: https://www.btdea.ufscar.br/teses-e-dissertacoes/o-ensino-de-astronomia-como-facilitador-nos-processos-de-ensino-e-aprendizagem. Acesso em: 12 jul. 2020.
DAMASCENO JÚNIOR, José Ademir; ROMEU, Mairton Cavalcante. O Planetário como recurso metodológico para facilitar o ensino de Física por meio da ruptura entre o conhecimento científico e o conhecimento comum. Revista Prática Docente, Confresa, v. 3, n. 1, p. 231-248, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p231-248.id206. Acesso em: 15 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p231-248.id206
DARROZ, Luiz Marcelo; SANTOS, Flávia Maria Teixeira dos. Astronomia: uma proposta para promover a aprendizagem significativa de conceitos básicos de Astronomia na formação de professores em nível médio. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 30, n.1, p. 104-130, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n1p104. Acesso em: 15 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2013v30n1p104
DARROZ, Luiz Marcelo; ROSA, Cleci Werner da; GHIGGI, Caroline Maria. Método tradicional x aprendizagem significativa: investigação na ação dos professores de Física. Aprendizagem Significativa em Revista, v. 5, n. 1, p. 70-85, 2015. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID74/v5_n1_a2015.pdf. Acesso em: 20 out. 2020.
DIAMOND, David M. et al.. The temporal dynamics model of emotional memory processing: a synthesis on the neurobiological basis of stress-induced amnesia, flashbulb and traumatic memories, and the Yerkes-Dodson law. Neural Plast: 2007. Disponível em: https://www.hindawi.com/journals/np/2007/060803/. Acesso em: 20 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1155/2007/60803
DUNBAR, Kevin; FUGELSANG, Jonathan et al. Do naive theories ever go away? Using brain and behavior to understand changes in concepts. Thinking With Data, p. 193. 2007. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/237546177_Do_Naive_Theories_Ever_Go_Away_Using_Brain_and_Behavior_to_Understand_Changes_in_Concepts. Acesso em: 25 nov. 2020.
FELDT, Sarah; BONIFAZI, Paolo; COSSART, Rosa. Dissecting functional connectivity of neuronal microcircuits: experimental and theoretical insights. Trends in Neurosciences. Elsevier. 2011. May;34(5):225-36. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21459463/. Acesso: 15 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tins.2011.02.007
FEYNMAN, Richard Philipis. Deve ser brincadeira, Sr. Feynman! Brasília: UNB, 2000.
FOUREZ, Gérard. A construção das ciências. São Paulo: UNESP. 1995.
GAZZANIGA, Michael S.; IVRY, Richard B.; MAGNUM, George R. (2013). Cognitive neuroscience: the biology of the mind. WW Norton & Company.
GAZZANIGA, Michael S.; IVRY, Richard B.; MAGNUM, George R. Breve história da neurociência cognitiva. In: GAZZANIGA, Michael S.; IVRY, Richard B.; MAGNUM. Neurociência cognitiva: a biologia da mente. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GROSSI, Márcia Gorett Ribeiro; LOPES, Aline Moraes; COUTO, Pablo Alves. A neurociência na formação de professores: um estudo da realidade brasileira. Revista da FAEEBA-Educação e Contemporaneidade, Salvador, volume 23, n. 41, p. 27-40, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/311360300_A_NEUROCIENCIA_NA_FORMACAO_DE_PROFESSORES_UM_ESTUDO_DA_REALIDADE_BRASILEIRA. Acesso em: 10 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v23.n41.821
GUIDOTTI, Charles dos Santos. Investigando a inserção das tecnologias na formação inicial dos professores de física nas universidades federais do Rio Grande do Sul. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências. Universidade Federal do Rio Grande. 119 pp. 2014. Disponível em: http://repositorio.furg.br/handle/1/6697. Acesso em 25 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.22456/2317-8558.50228
HANNA-PLADDY, Brenda (2007) Dysexecutive syndromes in neurologic disease. J Neurol Phys Ther 31:119–127. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18025957/. Acesso em: 20 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1097/NPT.0b013e31814a63c2
LEITE, Cristina. Formação do professor de ciências em astronomia: uma proposta com enfoque na espacialidade. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 274 pp. 2006. Disponível em: https://www.btdea.ufscar.br/teses-e-dissertacoes/formacao-do-professor-de-ciencias-em-astronomia-uma-proposta-com-enfoque-na-espacialidade. Acesso em: 20 out. 2020.
LEZAK, Muriel Deutsch.; HOWIESON, Diane B.; LORING, David W. (2004). Neuropsychological assessment. (4th ed.). New York: Oxford University Press. Disponível em: https://n.neurology.org/content/64/6/1103.2. Acesso em: 20 nov. 2020.
MALLOY-DINIZ, Leandro Fernandes et al. (2008). Neuropsicologia das funções executivas. In D. Fuentes, L. F. Malloy-Diniz, C. H. P. Camargo & R. M. Cosenza (Eds.), Neuropsicologia: teoria e prática. Porto Alegre: Artmed.
MOREIRA, Marco Antônio. Pesquisa básica em educação em ciência: uma visão pessoal. Revista Chilena de Educación Científica. v. 3, n. 1, p.10-17, 2004. Disponível: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/Pesquisa.pdf. Acesso: 12 jan. 2021
MOREIRA, Marco Antônio; MASINI, Elcie Aparecida Fortes Salzano (1982). Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Editora Moraes.
MORTIMER, Eduardo Fleury. Construtivismo, mudança conceitual e ensino de ciência: para onde vamos? Investigações em Ensino de Ciências, v. 1, n. 1, p. 20-39, 1996. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/645. Acesso em: 25 out. 2020.
MULDOON, Sarah Feldt; BRIDGEFORD, Eric W.; BASSETT, Danielle S. 2016. Small-World Propensity and Weighted Brain Networks. Scientific Reports 6:22057. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26912196/. Acesso em: 20 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1038/srep22057
NOVAK, Joseph Donald. Na alternative do piagetian psychology For Science and Mathematics educacion. Science Education, 61 (4): 453-477, 1977(a). DOI: https://doi.org/10.1002/sce.3730610403
PEREIRA, Ricardo Francisco; FUSINATO, Polônia Altoé; GIANOTTO, Dulcinéia Ester Pagani. A prática pluralista na formação inicial de professores de física. Ens. Pesqui. Educ. Ciênc. (Belo Horizonte), Belo Horizonte, v. 19, e2682, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1983-21172017000100220&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 20 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172017190126
PIAGET, Jean (2002). Seis estudos de psicologia. 24ª Ed. Rio de Janeiro: Florence. 136 p.
PLUMMER, Julia Diane. Students’ development of astronomy concepts across time. Doctoral Dissertation, The University of Michigan. 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/250277850_Students'_Development_of_Astronomy_Concepts_across_Time. Acesso em: 25 nov. 2020.
RANGEL, Flaminio de Oliveira.; SANTOS, Leonardo S. F.; RIBEIRO, Carlos Eduardo. Ensino de física mediado por tecnologias digitais de informação e comunicação e a literacia científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 29, n. 1, p. 651-677, 2012. Número especial. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2012v29nesp1p651. Acesso em: 20 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2012v29nesp1p651
RELVAS, Marta Pires. Neurociência e transtornos de aprendizagem: as múltiplas eficiências para uma educação inclusiva. 5ª Edição. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2011.
ROZAL, Edilene Farias; SOUZA, Ednilson Sergio Ramalho de; SANTOS, Neuma Teixeira dos. Aprendizagem em matemática, aprendizagem significativa e neurociência na educação dialogando aproximações teóricas. Revista REAMEC, Cuiabá - MT, v. 5, n. 1, p. 143-164, 2017. Disponível em: https://doaj.org/article/40292da042374857b93ffdc59d3df699. Acesso em: 09 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.26571/2318-6674.a2017.v5.n1.p143-163.i5349
SILVA, Ismenia Cerqueira et al. Práticas experimentais para o ensino de Física baseadas na aplicação do modelo de aprendizagem por descoberta. In: Anais...IV JORNADA DE INICIAÇÃO CIENTIFICA; V SEMINÁRIO CIENTÍFICO DO UNIFACIG. Centro Universitário UNIFACIG, Minas Gerais, 7 e 8 de novembro de 2019.
SILVA, Jennifer Alejandra Suárez; BRAIBANTE, Mara Elisa Fortes. Aprendizagem significativa: concepções na formação inicial de professores de Ciências. Revista Insignare Scientia, vol. 1, n. 1, p. 1-22, 2018. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/7657/5132. Acesso em: 09 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2018v1i1.7657
SILVA, Lucas Oliveira Costa; RODRIGUES, Marinéa Figueira. Aprendizagem Significativa: passível de ser trabalhada no Ensino Fundamental I. Revista Mosaico. 2017 Jan./Jun.; 08 (1): 40-42. Disponível em: https://doi.org/10.21727/rm.v8il.923. Acesso em: 18 ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.21727/rm.v8i1.923
STRIEDER, Roseline Beatriz; KAWAMURA, Maria Regina Dubeux. Pesquisas sobre o estado da arte em CTS: aproximações e contrapontos. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, XII, 2010, Águas de Lindóia. Atas.... Disponível em: https://pt.scribd.com/document/46528437/T0117-2. Acesso: 25 out. 2020.
TEIXEIRA, Elder Sales.; PEDUZZI, Luiz O. Q.; S. F.; FREIRE JÚNIOR, Olival. Os caminhos de Newton para a gravitação universal: uma revisão do debate histotiográfico entre Cohen e Westfall. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 27, n. 2, p. 215-254, ago. 2010. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2010v27n2p215. Acesso em: 20 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-7941.2010v27n2p215
THORNBURGH, William Raymond. The role of the planetarium in students' attitudes, learning, and thinking about astronomical concepts (2017). Electronic Theses and Dissertations. Paper 2684. Disponível em: https://doi.org/10.18297/etd/2684. Acesso em: 05 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.18297/etd/2684
TIRONI, Cristiano Rodolfo; SCHMIT, Eduardo; SCHUHMACHER, Vera Rejane Niedersberg; SCHUHMACHER, Elcio. A Aprendizagem Significativa no Ensino de Física Moderna e Contemporânea. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências Águas de Lindóia, SP – 10 a 14 de Novembro de 2013.
TUSTISON, Nick et al. (2014) Large-scale evaluation of ANTs and FreeSurfer cortical thickness measurements. NeuroImage 99: 166 179. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2014.05.044. Acesso: 10 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2014.05.044
VIZZOTTO, Patrick Alves. A Neurociência na formação do professor de Física: Análise curricular das licenciaturas em Física da região Sul do Brasil. Revista Insignare Scientia, volume 02, n. 2, p. 150-165, 2019. Disponível em: https://doaj.org/article/08bbea670c1049afa9d6c34aaf8672d6. Acesso em: 10 nov. 2020. DOI: https://doi.org/10.36661/2595-4520.2019v2i2.10838
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.