CONCEPTIONS OF A GROUP OF IFPR STUDENTS ON TEACHING AND LEARNING
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e019.id997Keywords:
Teaching, Learning, School EducationAbstract
In this work we seek to analyze conceptions about the teaching and learning process of a group of students from the technical high school of IFPR. We believe that the experience provided by school education is fundamental for understanding the relevance of formal knowledge and the importance of building this knowledge in the subject's life. Thus the experiences provided in the formative processes influence the students' conception about the importance of lifelong learning. The qualitative research used an open questionnaire as data collection instrument. Our results indicate that students, who share a broad and solid education, have a conception of learning related not only to the acquisition of knowledge, but to the use of that knowledge in life and for acting in society, aiming mainly at the development of autonomy; a vision that departs from a stagnant formation, destined only to pass exams.
Downloads
Metrics
References
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargo; ALVES, Leonir Pessate (org.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 5 ed. Joinville, SC: UNIVILLE, 2005.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): Educação é a Base. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 02 de Novembro de 2019.
BRIGHENTI, Josiane; BIAVATTI, Vania Tanira; SOUZA, Taciana Rodrigues. Metodologias de Ensino – Aprendizagem: uma abordagem sob a percepção dos alunos. Revista GUAL, Florianópolis, v. 8, n. 3, 2015, p. 281–304.
CASTORINA, José Antônio; FERREIRO, Emília; LERNER, Delia; OLIVEIRA, Marta Kohl de. Piaget – Vygotsky: novas contribuições para o debate. 6 ed. – São Paulo: Editora Ática, 2002.
CARVALHO, Anna Maria de; PÉREZ, Daniel Gil. Formação de Professores de Ciências. 7. ed. v. 26. São Paulo: Cortez, 2003, 120 p.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber às práticas educativas/Bernard Charlot. 1. Ed. – São Paulo: Cortez. Coleção Docência em formação: saberes pedagógicos/coordenação Selma Garrido Pimenta, 2013.
DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Thema, lajeado/RS, v. 14, n. 1, 2017, p. 268 – 288.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Reflexões metodológicas sobre a tese: “Interdisciplinaridade – um projeto em parceria”. In: Metodologia da pesquisa educacional / Ivani Fazenda (org.). -12. ed. – São Paulo: Cortez, 2010, p. 161-180.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 53ª ed – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; GENTILI, Pablo. (Org.). Escola S. A.: quem ganha e quem perda no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília, DF: CNTE (Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação), 1996, p. 9-49. Texto disponível em: https://barricadasabremcaminhos.files.wordpress.com/2010/06/neoliberalismo-e-educacao.pdf. Acesso dia 28/03/2019.
GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n. 2, 1995, p. 57-63.
LACANALLO, Luciana Figueiredo; SILVA, Sandra Salete de Camargo; OLIVEIRA, Diene Eire de Mello Bortotti; GASPARIN, João Luiz; TERUYA, Teresa Kazuto. Métodos de Ensino e de Aprendizagem: uma análise histórica e educacional do trabalho didático. In: Anais da Jornada do Histedbr – O trabalho didático da história da educação. 2007, Campo Grande, disponível em: https://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/jornada7/01apres.htm. Acesso em 31 de Outubro de 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Formação de professores e Didática para o desenvolvimento Humano. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.40, n. 2, 2015, p. 5-24.
LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.
MOZENA, Erica Regina; OSTERMANN, Fernanda. Sobre a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e o Ensino de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 33, n. 2, p. 327-33, ago. 2016.
MOREIRA, Marco Antônio. Grandes Desafios para o Ensino da Física na Educação Contemporânea. Revista do professor de Física, Brasília, v. 1, n.1, 2017, p. 1 – 13.
NOGARO, Arnaldo. A escola como espaço de aprendizagem. Revista Filosofazer, XIV, nº 26, 2005.
VAILLANT, Denise; MARCELO, Carlos. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Trad. LOPES, M. S. 1. Ed. Curitiba: Ed. UTFPR, 2012.
VENTRE, Denise Estafor. A Docência diante dos diferentes processos de aprendizagem dos alunos. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós Graduação da Faculdade de Educação, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegra, RS, 2016.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. Aprendizagem e desenvolvimento na Idade Escolar. In: Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Vigostky, L. Luria, A. Leontiev, A.N. 11ª. Edição. São Paulo: Ícone, 2010, p. 103-116.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.