Open educational resources as a vehicle for scientific dissemination: a look at the measurement units used at fairs in Parintins/AM

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2025.v10.e25004.id1025

Keywords:

REA, Scientific divulgation, Non-formal spaces

Abstract

This article is an experience report on the research process that involves the relationship between the International System of Units and a local unit present in a non-formal education space: two agricultural product marketing fairs in the municipality of Parintins–AM. The article suggests encouraging the use of such spaces to produce freely accessible content, using open educational resources (OER) as a vehicle to facilitate scientific dissemination (SC). These materials can serve as incentives for attendees to develop their own studies and research. Furthermore, they help raise awareness of scientific subjects and create new knowledge in the appropriate area of study.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Gabriel Willyan Pinheiro de Souza, Universidade do Estado do Amazonas

Mestrando no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências na Amazônia – (PPGEEC/ENS/UEA). Graduação em Licenciatura em Matemática – (CESP/UEA)

Lucélida de Fátima Maia da Costa, Universidade do Estado do Amazonas

Doutora em Educação em Ciências e Matemáticas, Área de concentração: Educação Matemática, pela Universidade Federal do Pará (UFPA)

Professora da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), no Centro de Estudos Superiores de Parintins (CESP). Professora do Programa de Pós Graduação em Educação e Ensino de Ciência da UEA - Mestrado Acadêmico em Educação em Ciências na Amazônia (PPGEEC/ENS/UEA)

References

CIÊNCIA ABERTA PAULA XAVIER. Campus Virtual Fiocruz. Yutube. 26 de out. 2018. 31min48seg. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ZSQJMaB3A1A. Acesso em: 18 de abr. 2024.

COSTA, Lucélida de Fatima Maia da. Reflexões acerca do ensino de matemática em espaços não formais. In: COTTA, Tathiana Moreira; ALMEIDA, Whasgthon Aguiar de; Costa, Mauro Gomes da. ENSINO DE CIÊNCIAS Currículo, Cognição e Formação de Professores.

DANTAS, Elisângela Fadul; COSTA, Josenilson da Silva; SILVA, Francisco Sidomar Oliveira da; NICOLLI, Aline Andréia. Espaços não formais de ensino: possibilidades de divulgação científica e formação emancipatória. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , [S. l.], v. 8, n. 2, p. 594–612, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4733.Acesso em: 18 abril. 2024.

GARCIA, Carla; BUTEL, Larice; VIANA, Karla; KARLA, Bruna. Conheça Parintins. 2021. Prefeitura Municipal de Parintins. Disponível em: https://parintins.am.gov.br/?q=277-conteudo-103826-conheca-parintins. Acesso em: 25 abr. 2024.

INMETRO tradução luso-brasileira da 9º edição. INMETRO, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inmetro/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/documentos-tecnicos-em-metrologia/si_versao_final.pdf/view. Acesso em: 20 abr.2024.

LEITE, Antônio Carlos; VIANNA, Sylmara Castro; JÚNIOR, Pedro Donizete Colombo. Divulgação científica e mídias digitais: algumas reflexões. Revista Triângulo, Uberaba - MG, v. 15, n. 2, p. 127–137, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i2.6293. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6293. Acesso em: 20 abr. 2024.

PEZZINI, Dalires Fatima. Trabalhando o conceito de densidade Educação Básica. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 2, n. 3, p. 71-77, 21 nov. 2019. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11181. Acesso em: 19 abr. 2024.

UNESCO Recommendation on Open Science. [S.P]: Unesco, 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949_por. Acesso em: 19 abr.2024.

VENTURINI, Jamila. Recursos Educacionais Abertos: uma mudança de paradigma. 2019. Wikiversidade. Disponível em: https://pt.wikiversity.org/wiki/Recursos_Educacionais_Abertos:_uma_mudan%C3%A7a_de_paradigma. Acesso em: 22 abr. 2024.

Published

2025-05-03

How to Cite

SOUZA, Gabriel Willyan Pinheiro de; COSTA, Lucélida de Fátima Maia da. Open educational resources as a vehicle for scientific dissemination: a look at the measurement units used at fairs in Parintins/AM. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 10, no. 1, p. e25004, 2025. DOI: 10.23926/RPD.2025.v10.e25004.id1025. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/1025. Acesso em: 5 may. 2025.

Issue

Section

Mathematics and its technologies