Open educational resources as a vehicle for scientific dissemination: a look at the measurement units used at fairs in Parintins/AM
DOI:
10.23926/RPD.2025.v10.e25004.id1025Keywords:
REA, Scientific divulgation, Non-formal spacesAbstract
This article is an experience report on the research process that involves the relationship between the International System of Units and a local unit present in a non-formal education space: two agricultural product marketing fairs in the municipality of Parintins–AM. The article suggests encouraging the use of such spaces to produce freely accessible content, using open educational resources (OER) as a vehicle to facilitate scientific dissemination (SC). These materials can serve as incentives for attendees to develop their own studies and research. Furthermore, they help raise awareness of scientific subjects and create new knowledge in the appropriate area of study.
Downloads
Metrics
References
CIÊNCIA ABERTA PAULA XAVIER. Campus Virtual Fiocruz. Yutube. 26 de out. 2018. 31min48seg. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ZSQJMaB3A1A. Acesso em: 18 de abr. 2024.
COSTA, Lucélida de Fatima Maia da. Reflexões acerca do ensino de matemática em espaços não formais. In: COTTA, Tathiana Moreira; ALMEIDA, Whasgthon Aguiar de; Costa, Mauro Gomes da. ENSINO DE CIÊNCIAS Currículo, Cognição e Formação de Professores.
DANTAS, Elisângela Fadul; COSTA, Josenilson da Silva; SILVA, Francisco Sidomar Oliveira da; NICOLLI, Aline Andréia. Espaços não formais de ensino: possibilidades de divulgação científica e formação emancipatória. South American Journal of Basic Education, Technical and Technological , [S. l.], v. 8, n. 2, p. 594–612, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/4733.Acesso em: 18 abril. 2024.
GARCIA, Carla; BUTEL, Larice; VIANA, Karla; KARLA, Bruna. Conheça Parintins. 2021. Prefeitura Municipal de Parintins. Disponível em: https://parintins.am.gov.br/?q=277-conteudo-103826-conheca-parintins. Acesso em: 25 abr. 2024.
INMETRO tradução luso-brasileira da 9º edição. INMETRO, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inmetro/pt-br/centrais-de-conteudo/publicacoes/documentos-tecnicos-em-metrologia/si_versao_final.pdf/view. Acesso em: 20 abr.2024.
LEITE, Antônio Carlos; VIANNA, Sylmara Castro; JÚNIOR, Pedro Donizete Colombo. Divulgação científica e mídias digitais: algumas reflexões. Revista Triângulo, Uberaba - MG, v. 15, n. 2, p. 127–137, 2022. DOI: 10.18554/rt.v15i2.6293. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/revistatriangulo/article/view/6293. Acesso em: 20 abr. 2024.
PEZZINI, Dalires Fatima. Trabalhando o conceito de densidade Educação Básica. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 2, n. 3, p. 71-77, 21 nov. 2019. Disponível em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RIS/article/view/11181. Acesso em: 19 abr. 2024.
UNESCO Recommendation on Open Science. [S.P]: Unesco, 2022. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949_por. Acesso em: 19 abr.2024.
VENTURINI, Jamila. Recursos Educacionais Abertos: uma mudança de paradigma. 2019. Wikiversidade. Disponível em: https://pt.wikiversity.org/wiki/Recursos_Educacionais_Abertos:_uma_mudan%C3%A7a_de_paradigma. Acesso em: 22 abr. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.