Exploring the concept of derivative: articulating Problem-Based Learning with Differential and Integral Calculus
DOI:
10.23926/RPD.2025.v10.e25005.id1029Keywords:
Teaching Calculus, Active Methodologies, Problem-Based LearningAbstract
Differential and Integral Calculus (DIC) teaching faces high failure and dropout rates in Exact Sciences and Engineering courses, highlighting the need for alternative strategies to improve learning. This article aims to analyze the approaches used by students in an activity in the Fundamentals of Algebra discipline, focusing on solving problems related to the concept of derivative, highlighting the contributions of Problem-Based Learning (PBL). The study investigates the use of PBL as a promising approach to improve the understanding of derivatives in DIC. As an active methodology, PBL engages students in their own learning through the resolution of real problems, promoting the integration between theory and practice. The results indicate that PBL can improve the assimilation of the concept of derivative and encourage more collaborative and contextualized learning, making DIC teaching more meaningful.
Downloads
Metrics
References
AYDIN, Yusuf. The effects of problem-based approach on student’s conceptual understanding in a university mathematics classroom. Procedia: Social and Behavioral Sciences. v. 152, p. 704-707, 2014.
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora, 1994.
BORGES, Pedro Augusto Pereira; MORETTI, Méricles Thadeu. A relação com o saber matemático de alunos ingressantes na universidade <br> The relationship with mathematical knowledge of the students entering at university. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 18, n. 1, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/26730. Acesso em: 24 mai. 2024.
DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 268–288, 2017. DOI: 10.15536/thema.14.2017.268-288.404. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/404. Acesso em: 14 jul. 2023.
GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. 176 p.
HUANCA, Roger Ruben Huaman; SILVA, D Diego Jonathan Bezerra; SOUZA, Pammella Queiroz. Cálculo diferencial sob a perspectiva da resolução de problemas. Campina Grande: EDUEPB, 2021. Ebook. Disponível em: https://eduepb.uepb.edu.br/e-books/. Acesso em: 08 jul. 2023.
LIMA, Gabriel Loureiro de; SILVA, Benedito Antônio da. O Ensino do Cálculo na Graduação em Matemática: considerações baseadas no caso da USP. Anais do V Seminário Internacional de Pesquisa em Educação Matemática (SIPEM), 2012. Disponível em: <http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/files/v_sipem/PDFs/GT04/CC22407867874_A.pdf>. Acesso em: 29 jun. 2023.
LOPES, Aldo Peres Campos; REIS, Frederico da Silva. Vamos viajar?: uma abordagem da aprendizagem baseada em problemas no cálculo diferencial e integral com alunos de engenharia. Revista de Educação Matemática, São Paulo, v. 16, n. 23, p. 449-469, set./dez. 2019. Disponível em: <https://revistasbemsp.com.br/REMat-SP/article/view/298>. Acesso em: 03 jul. 2023.
MACÊDO, Josué Antunes; GREGOR, Isabela Cristina Soares. Dificuldades nos processos de ensino e de aprendizagem de Cálculo Diferencial e Integral. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 4, n. 10, p. 1–24, 2020. DOI: 10.24116/emd.e202008. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/1804. Acesso em: 27 mai. 2024.
MARQUES, Joana Luiz. Ensino de Cálculo Diferencial e Integral: uma abordagem utilizando infinitésimos. XVIII Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática, p. 10, 2014. Disponível em: <https://www.ufjf.br/ebrapem2015/files/2015/10/gd04_joana_marques.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023.
MARTINS, Elcimar Simão; ARAÚJO, Damião Júnio Gonçalves; OLIVEIRA, Rodolfo Ferreira de. Ensino e aprendizagem de Cálculo I em cursos de licenciatura: limites e possibilidades. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 3, n. 9, p. 18–32, 2018. DOI: 10.30938/bocehm.v3i9.52. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/52>. Acesso em: 14 jul. 2023.
OBEROFFER STEFENON, Letícia; MOREIRA, Marco Antonio; CABALLERO SAHELICES, Concesa. Ensino e aprendizagem do conceito de derivada e suas relações com fenômenos físicos: uma revisão da literatura no caso de um curso de engenharia. Revista Internacional de Pesquisa em Didática das Ciências e Matemática, [S. l.], v. 1, p. e020014, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/revin/article/view/83. Acesso em: 23 mai. 2024.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia Do Trabalho Científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 277 p.
QUADROS MARQUES, Glessyan de; BORIN DA CUNHA, Marcia. Abordagem, metodologia, método, estratégia, técnica ou recurso de ensino: como definir a aprendizagem baseada em problemas?. Revista Prática Docente, [s. l.], v. 7, n. 1, p. e018, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e018.id1436. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/268. Acesso em: 16 ago. 2024.
REIS, Frederico da Silva. A tensão entre rigor e intuição no ensino de calculo e analise: a visão de professores-pesquisadores e autores de livros didáticos. 2001. 302p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1590047. Acesso em: 27 mai. 2024.
REZENDE, Wanderley Moura. O ensino de cálculo: dificuldades de natureza epistemológica. 2003. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003. doi:10.11606/T.48.2003.tde-27022014-121106. Acesso em: 27 mai. 2024.
SALINAS, Patricia Estrella Rojas. Aprendizaje Basado en Problemas (ABP), Propuestas Innovadoras para la Enseñanza del Cálculo Diferencial e Integral. In: XIII Conferencia Interamericana de Educación Matemática. Recife, Brasil, 2011.
SOUZA, Débora Vieira de; FONSECA, Rogério Ferreira da. Reflexões acerca da aprendizagem baseada em problemas na abordagem de noções de cálculo diferencial e integral. <br> Reflections on the problem based learning in the approach of notions of differential calculation and integral. Educação Matemática Pesquisa Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática, São Paulo, v. 19, n. 1, 2017. DOI: 10.23925/1983-3156.2017v19i1p197-221. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/26575. Acesso em: 27 mai. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.