TELL ME HOW YOU TEACH, I'LL TELL YOU WHO YOU ARE: PODCASTS AND SPANISH LANGUAGE IN REMOTE TEACHING

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22049.id1447

Keywords:

Narratives and learning experiences, Emergency teaching, Foreign Language, Podcasts

Abstract

This text narrativizes experiences worked between March of two thousand and twenty and June of two thousand and twenty-one, at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso. Given the impossibility of face-to-face pedagogical experience, the question emerged: How to approach the teaching of the Spanish Language with young people and adolescents during the Emergency Remote Learning, from a dialogical and meaningful perspective? Narrative Research (CLADINNIN; CONNELLY, 2011)  was chosen as the method to investigate the classroom practice. The answers presented by the research participants allow us to affirm that the developed approach was based on dialog and succeeded in reaching/touching the students, since it constitutes an experience. It is possible to affirm that they gave meaning to the production of Podcasts while they were learning Spanish as a second language.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Giseli Gomes Dalla-Nora, UFMT

Doutora em Educação (UFMT) Professora da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) Docente do Programa de Pós-Graduação em Geografia (PPGEO) e do Programa de Pós-Graduação em História (PPGHIS)

Edson Gomes Evangelista, UFMT

Doutor em Educação (UFMT) Professor de Linguagens no Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT) Docente no Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN/IFMT)

References

BAKHTIN, Michail. Estética da criação verbal. 2ª. ed. Trad. do francês de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, em formato eletrônico, 1997.

BAKTHIN, Mikhail Mikhailovitch. Estética da criação verbal. Martins Fontes, 2011.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. Editora Companhia das Letras, 2007.

CLANDININ, Jean.; CONNELLY, Michel. Pesquisa Narrativa: experiências e história na pesquisa qualitativa. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2011.

DAY, Christopher. Formar Docentes: Cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. Narcea, Madrid: 2005.

FONTOURA, Helena Amaral de. Meu nome é professor/a: sobre aprender a docência e identidades. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 28, n. 68, p. 297-310, 2019. DOI: https://doi.org/10.29286/rep.v28i68.8391

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Editora Paz e terra, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança. 13ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método II: complementos e índices. Tradução de Ênio Paulo Giachini. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

MACHADO, Antonio. Caminante, no hay camino. Quimantú, 1973.

MATURANA, R. Humberto. A Ontologia da Realidade. Organizadores: Cristina Magro; Miriam Graciano; Nelson Vaz. Belo Horizonte: UFMG, 1997.

MARCUSCHI, Luiz Antônio et al. Gêneros textuais: definição e funcionalidade. Gêneros textuais e ensino, v. 2, p. 19-36, 2002.

MÉLICH, JOAN-CARLES. Del extraño al cómplice: la educación en la vida cotidiana. Barcelona: Anthropos, 1997.

Published

2022-05-01

How to Cite

DALLA-NORA, Giseli Gomes; GOMES EVANGELISTA, Edson. TELL ME HOW YOU TEACH, I’LL TELL YOU WHO YOU ARE: PODCASTS AND SPANISH LANGUAGE IN REMOTE TEACHING. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22049, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22049.id1447. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/236. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies