(RE)CONSTITUIÇÃO DA PRÁTICA PROFISSIONAL DO PROFESSOR QUE ENSINA MATEMÁTICA
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22056.id1512Keywords:
Pre-service teacher education, In-service teacher education, Professional teaching practicesAbstract
This bibliographic study aims to investigate aspects that influence the constitution and modification of the mathematics teachers’ practice. By carrying out two searches on the Capes Periodicals Portal, one with the terms future teacher and mathematics and the other with teacher practice and mathematics, 24 articles were selected whose inductive analysis of keywords and objectives gave rise to three themes: i) Pre-service and In-service teacher education; ii) Collaborative environments; and iii) Didactic and technological resources. The results suggest that collaborative environments, in which teachers and prospective teachers can interact and share knowledge, beliefs and experiences, compose the essence of the processes of constitution and change of the teacher's practice. It is concluded, therefore, that collaborative actions should be promoted in the initial and continuing education of Mathematics teachers, because they allow us to rethink aspects of teaching practice and the very meaning of Mathematics, in a social perspective of professional teaching learning.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri; BIAJONE, Jefferson. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 281-295, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000200007
BARBOSA, Jonei Cerqueira. Abordagens teóricas e metodológicas na Educação Matemática: aproximações e distanciamentos. In: OLIVEIRA, A. M. P.; ORTIGÃO, M. I. R. (Orgs.). Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em educação matemática. Brasília: SBEM, 2018.
COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, London: Sage, n. 24, p. 249-305, 1999. DOI: https://doi.org/10.2307/1167272
ESTEVAM, Everton José Goldoni; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Condicionantes de aprendizagens de professores que ensinam matemática em contextos de comunidades de prática. Alexandria, v. 12, n. 1, p. 227-253, 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p227
IZA, Dijnane Fernanda Vedovatto; BENITES, Larissa Cerignoni; SANCHES NETO, Luiz; CYRINO, Marina; ANANIAS, Elisangela Venâncio; ARNOSTI, Rebeca Possobom; SOUZA NETO, Samuel. Identidade docente: as várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014. DOI: https://doi.org/10.14244/198271999978
LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Situated learning: legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355
LEMES, Fernanda Cristina Gaspar; EVANGELISTA, Maria Tereza Fernandino; ANUNCIATO, Rosa Maria Moraes. Contribuições de Cochran-Smith & Lytle para a Formação de Professores: analisando conhecimentos e práticas. RECeT-Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 126-140, 2020.
PONTE, João Pedro. Estudando o conhecimento e o desenvolvimento profissional do professor de matemática. In: PLANAS, N. (Coord.). Teoría, crítica y práctica de la educación matemática. Barcelona: GRAO, 2012. p. 83-98.
PONTE, João Pedro; OLIVEIRA, Hélia. Remar contra a maré: A construção do conhecimento e da identidade profissional na formação inicial. Revista de Educação, v. 11, n. 2, p. 145-163, 2002.
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008
SCHÖN, Donald. The Reflective Practitioner. New York: Basic Books, 1983.
SHULMAN, Lee. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Subsídios para a discussão de propostas para os cursos de licenciatura em matemática: uma contribuição da sociedade brasileira de educação matemática. São Paulo, 2003.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
UNESCO. Os desafios do ensino de matemática na Educação Básica. São Carlos: EdUFSCar, 2016.
VILAS BOAS, Jaqueline; BARBOSA, Jonei Cerqueira. Aprendizagem do professor: uma leitura possível. Revista Ciência & Educação. Bauru: SP, v. 22, n. 04, p. 1097-1107, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320160040016
WENGER, Etienne. Communities of Practice: learning, meaning and identity. New York: Cambridge University Press, 1998. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.