(RE)CONSTITUIÇÃO DA PRÁTICA PROFISSIONAL DO PROFESSOR QUE ENSINA MATEMÁTICA

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22056.id1512

Keywords:

Pre-service teacher education, In-service teacher education, Professional teaching practices

Abstract

This bibliographic study aims to investigate aspects that influence the constitution and modification of the mathematics teachers’ practice. By carrying out two searches on the Capes Periodicals Portal, one with the terms future teacher and mathematics and the other with teacher practice and mathematics, 24 articles were selected whose inductive analysis of keywords and objectives gave rise to three themes: i) Pre-service and In-service teacher education; ii) Collaborative environments; and iii) Didactic and technological resources. The results suggest that collaborative environments, in which teachers and prospective teachers can interact and share knowledge, beliefs and experiences, compose the essence of the processes of constitution and change of the teacher's practice. It is concluded, therefore, that collaborative actions should be promoted in the initial and continuing education of Mathematics teachers, because they allow us to rethink aspects of teaching practice and the very meaning of Mathematics, in a social perspective of professional teaching learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Eduardo Pereira de Oliveira Rossa, UNESPAR

Master in Mathematics Education (UNESPAR) Teacher of Basic Education in the state of Paraná

Everton José Goldoni Estevam, UNESPAR

PhD in Science Teaching and Mathematics Education (UEL) Adjunct Professor at the State University of Paraná (UNESPAR) Professor of the Graduate Program in Mathematics Education (PRPGEM/UNESPAR)

References

ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri; BIAJONE, Jefferson. Saberes docentes e formação inicial de professores: implicações e desafios para as propostas de formação. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 33, n. 2, p. 281-295, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022007000200007

BARBOSA, Jonei Cerqueira. Abordagens teóricas e metodológicas na Educação Matemática: aproximações e distanciamentos. In: OLIVEIRA, A. M. P.; ORTIGÃO, M. I. R. (Orgs.). Abordagens teóricas e metodológicas nas pesquisas em educação matemática. Brasília: SBEM, 2018.

COCHRAN-SMITH, Marilyn; LYTLE, Susan. Relationships of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, London: Sage, n. 24, p. 249-305, 1999. DOI: https://doi.org/10.2307/1167272

ESTEVAM, Everton José Goldoni; CYRINO, Márcia Cristina de Costa Trindade. Condicionantes de aprendizagens de professores que ensinam matemática em contextos de comunidades de prática. Alexandria, v. 12, n. 1, p. 227-253, 2019. DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p227

IZA, Dijnane Fernanda Vedovatto; BENITES, Larissa Cerignoni; SANCHES NETO, Luiz; CYRINO, Marina; ANANIAS, Elisangela Venâncio; ARNOSTI, Rebeca Possobom; SOUZA NETO, Samuel. Identidade docente: as várias faces da constituição do ser professor. Revista Eletrônica de Educação, v. 8, n. 2, p. 273-292, 2014. DOI: https://doi.org/10.14244/198271999978

LAVE, Jean; WENGER, Etienne. Situated learning: legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

LEMES, Fernanda Cristina Gaspar; EVANGELISTA, Maria Tereza Fernandino; ANUNCIATO, Rosa Maria Moraes. Contribuições de Cochran-Smith & Lytle para a Formação de Professores: analisando conhecimentos e práticas. RECeT-Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 1, p. 126-140, 2020.

PONTE, João Pedro. Estudando o conhecimento e o desenvolvimento profissional do professor de matemática. In: PLANAS, N. (Coord.). Teoría, crítica y práctica de la educación matemática. Barcelona: GRAO, 2012. p. 83-98.

PONTE, João Pedro; OLIVEIRA, Hélia. Remar contra a maré: A construção do conhecimento e da identidade profissional na formação inicial. Revista de Educação, v. 11, n. 2, p. 145-163, 2002.

ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 34, jan./abr. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008

SCHÖN, Donald. The Reflective Practitioner. New York: Basic Books, 1983.

SHULMAN, Lee. Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Researcher, v. 15, n. 2, p. 4-14, 1986. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard educational review, v. 57, n. 1, p. 1-23, 1987. DOI: https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411

SOCIEDADE BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Subsídios para a discussão de propostas para os cursos de licenciatura em matemática: uma contribuição da sociedade brasileira de educação matemática. São Paulo, 2003.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

UNESCO. Os desafios do ensino de matemática na Educação Básica. São Carlos: EdUFSCar, 2016.

VILAS BOAS, Jaqueline; BARBOSA, Jonei Cerqueira. Aprendizagem do professor: uma leitura possível. Revista Ciência & Educação. Bauru: SP, v. 22, n. 04, p. 1097-1107, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320160040016

WENGER, Etienne. Communities of Practice: learning, meaning and identity. New York: Cambridge University Press, 1998. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932

Published

2022-05-01

How to Cite

OLIVEIRA ROSSA, Eduardo Pereira de; GOLDONI ESTEVAM, Everton José. (RE)CONSTITUIÇÃO DA PRÁTICA PROFISSIONAL DO PROFESSOR QUE ENSINA MATEMÁTICA. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22056, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22056.id1512. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/243. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies