THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

  • Ana Beatriz Herminio UNESP
  • Joyce Mary Adam UNESP

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p366-381.id66

Keywords:

Violence, Gender, School

Abstract

This article aims to show the issue of school violence generated by girls, from the teachers and headteachers perceptions and their expectation regarding female behavior. The study assumes that the relations of gender and sexuality are fundamental to understand the perceptions of teachers and principals related to the phenomenon of school's violence and indiscipline (taking as basis all reports presented on occurrences books). This research presents qualitative approach and had as a framework, two public elementary schools environments, cycle II, in one of São Paulo’s countryside city.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Beatriz Herminio , UNESP

Mestra em Educação (UNESP). Professora na Educação Básica

Joyce Mary Adam , UNESP

Livre Docente. Professora na Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”(UNESP)

References

ABRAMOVAY, M. (Org.). Cotidiano das escolas: entre Violências. Brasília: UNESCO, Obsevatório de Violências nas escolas, MEC, 2005.

ABRAMOVAY, M; CASTRO, M. G. ; SILVA, L. B. . Juventudes e Sexualidade. Brasília: UNESCO Brasil, 2004.

ABRAMOVAY, M.; CUNHA, A. L.; CALAF, P. Revelando tramas, descobrindo segredos: violência e convivência nas escolas. 1ª ed. Brasília: RITLA, SEDF, 2009.

ABRAMOVAY, M. et al. Gangues, Gênero e Juventudes: Donas de Rocha e Sujeitos Cabulosos. Brasília: RITLA, SEDF, 2010.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Ed. Bertrand Brasil, 1999.

BUTLER, J. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. In: O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2ª ed. Belo Horizonte: Autentica, 2007. p. 151-172.

CASTRO, M. G. Violências, juventude e educação: notas sobre o estado do conhecimento. Revista Brasileira de Estudos de População, Rio de Janeiro, v.19,n.1, p. 5-28, jan./jun. 2002. Disponível em: <https://www.rebep.org.br/revista/article/download/328/pdf_308>. Acessado em: 17 nov. 2016.

CASTRO, M. G.; ABRAMOVAY, M. Marcas de gênero na escola: sexualidade e violências/discriminações. In: SEMINÁRIO SOBRE GÊNERO E EDUCAÇÃO: EDUCAR PARA A IGUALDADE. São Paulo: Coordenadoria Especial da Mulher, Conselho Britânico, Secretaria Municipal de Educação de São Paulo, Faculdade de Educação da USP. Anais... São Paulo: USP, 2003.

CHARLOT, B. A violência na escola: como os sociólogos franceses abordam essa questão. Sociologias, Porto Alegre, n. 8, p. 432-443, dez., 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222002000200016&lng=en&nrm=iso>. Acessado em: 17 nov. 2016.

DEBARBIEUX, E. Violência nas escolas: divergências sobre palavras e um desafio político In: DEBARBIEUX, E; BLAYA, C. (Org.) Violência nas Escolas e Políticas Públicas. Brasília: UNESCO, 2002. p. 59-92.

DEBARBIEUX, E; DEUSPIENNE, K. R. Das estatísticas oficiais aos levantamentos sobre vitimização, delinqüência juvenil e violência na escola. In: DEBARBIEUX, E. et al. Desafios e alternativas: violências nas escolas. Brasília: UNESCO, UNDP, 2003. p. 13-36.

FERRARI, A.; ALMEIDA, M.. Corpo, genero e sexualidade nos registros de indisciplina. Educ. Real., Porto Alegre , v. 37, n. 3, Dec. 2012 . Disponivel em: <http://www.scielo.br/pdf/edreal/v37n3/09.pdf>. Acessado em: 17 nov. 2016.

FERREIRA, A. C.; ROSSO, A. J. As representações sociais dos alunos do 9° ano sobre a indisciplina escolar. Educação UNISINOS, São Leopoldo, v. 18, n. 3, p. 237-248, set./dez., 2014. Disponínel em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362012000300009&lng=en&tlng=pt>. Acessado em: 17 nov. 2016.

LOURO, G. L. A educação para meninas e a invenção das professoras nos séculos XIX e XX. In: DEL PRIORI, M (org.). História das Mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto/ Ed. UNESP, 1997. Cap. 3.

MALTA, D. C. et al . Vivência de violência entre escolares brasileiros: resultados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar (PeNSE). Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 15, supl. 2, p. 3053-3063, out., 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232010000800010&lng=en&nrm=iso>. Acessado em: 17 nov. 2016.

MORO, N. de O. O “Livro Preto” nas escolas da região dos Campos Gerais. In: I JORNADA DO HISTEDBR. Anais... Salvador, 2002. Disponível em: <http://www.histedbr.fae.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/jornada1/recorte2.html>. Acessado em: 15 mar. 2013.

NEVES, P. R. C. “As meninas de agora estão piores que os meninos”: gênero, conflito e no Cotidiano das Escolas. 183p. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008.

ORTEGA, R. Programas educacionais de prevenção da violência escolar na Espanha: o modelo Sevilha Antiviolência Escolar (SAVE). In: DEBARDIEUX, E. et al. Desafios e Alternativas: Violência nas Escolas. Brasília: UNESCO, 2003. p.79-110.

RATTO, A. L. S. Cenários criminosos e pecaminosos nos livros de ocorrência de uma escola pública. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro , n. 20, p. 95-106, ago., 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782002000200008&lng=en&nrm=iso>. Acessado em: 17 em nov. 2016.

SILVA, C. A. D da; HALPERNI, F. B. E S C; SILVA, L. A. D. da. Meninas bem-comportadas, boas alunas; meninos inteligentes, indisciplinados. Cad. Pesqui., São Paulo, n. 107, p. 207-225, jul., 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-15741999000200009&lng=en&nrm=iso>. Acessado em: 17 nov. 2016.

SILVA. J. M. A. de P. et al. A violência no cotidiano juvenil: uma análise a partir da escola. Taubaté: Cabral Editora e Livraria Universitária, 2010.

Published

2017-12-22

How to Cite

HERMINIO , Ana Beatriz; MARY ADAM , Joyce. THE ISSUE OF SCHOOL VIOLENCE GENERATED BY GIRLS: TEACHERS AND HEADTEACHERS PERCEPTIONS BASED ON SEVERAL RECORDS FROM EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 2, no. 2, p. 366–381, 2017. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p366-381.id66. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/637. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies