THE IMPERATIVE OF CHANGE IN THE TEACHING OF LITERATURE:RETHINKING METHODS FROM GENERATIVE THEMES

Authors

  • Adilson Vagner de Oliveira UFPE

DOI:

10.23926/rpd.v1i1.3

Keywords:

Literature, Themes, Methods, Teaching, Reading

Abstract

This article aims to discuss the teaching of literature by proposing methodological changes based on the need to strengthen the literary reading at school, through generative themes of debates, where fictional works are selected according to a central theme that connects them. The work also presents results of research conducted with 63 high school students in 2015, through questionnaires with qualitative and quantitative issues. We attempted to get the perceptions and preferences of students in relation to the topics selected for the semester. The data showed the latent interest in debating the literary bias, emerging issues of today, such as social, gender and racism issues. The proposal proved to be very positive because it allowed a significant seizure of important issues that promoted interaction between the literary text and the elements of social reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Adilson Vagner de Oliveira, UFPE

Doutorando em Ciência Política (UFPE). Professor do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT).

References

BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BORTOLON, Daniela. Projeto de ensino de literatura: o leitor em foco, o professor como mediador. Dissertação (Mestrado em Letras). PUC, Porto Alegre, 2006.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

COMPAGNON, Antoine. Le démon de la théorie: littérature et sens commun. Paris: Éditions du Seuil, 1998.

COSSON, Rildo. Letramento literário. São Paulo: Contexto, 2011.

KLEIMAN, A. Oficina de leitura: teoria e prática. Campinas: Pontes, 1996

LAJOLO, Marisa. Literatura: leitores e leitura. São Paulo: Moderna, 2001.

LAJOLO, Marisa. Usos e abusos da literatura na escola. Rio de Janeiro: Globo, 1982.

MAGNAMI, M. Leitura, literatura e escola. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

OLIVEIRA, Adilson V. Língua e ensino: a experiência literária em foco. Revista de Letras Norte@mentos. Estudos Literários, Sinop, v. 8, n. 15, jan./jun. 2015.

PAIVA, Aparecida et al (Org). Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

RICHARDSON, Roberto. Pesquisa social: métodos e técnicas. São Paulo: Atlas, 2015.

ROCCO, Maria T. F. Literatura/Ensino: uma problemática. São Paulo: Ática, 1992.

SILVA, Ivanda M. Literatura em sala de aula: da teoria literária à prática escolar. In: Anais do Evento Letras 30 anos do Programa de Pós-Graduação. Vol. 1, 2003 Disponível em < http://www.pgletras.com.br/Anais-30-Anos> Acesso em 8 Jul, 2016.

ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. São Paulo: Contexto, 1988.

ZILBERMAN, Regina. A estética da recepção e a história da literatura. São Paulo: Ática, 1989.

ZILBERMAN, Regina. A leitura rarefeita: livro e literatura no Brasil. São Paulo: Brasiliense, 1991.

Published

2016-12-12

How to Cite

VAGNER DE OLIVEIRA, Adilson. THE IMPERATIVE OF CHANGE IN THE TEACHING OF LITERATURE:RETHINKING METHODS FROM GENERATIVE THEMES. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 1, no. 1, p. 54–66, 2016. DOI: 10.23926/rpd.v1i1.3. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/655. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies