INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632Keywords:
Interdisciplinarity, Teacher training, Science EducationAbstract
The interdisciplinarity object has been problematized and debated by researchers and educators for more than five decades. The present investigation aims to establish an overview of research on interdisciplinarity in the training of teachers of Natural Sciences. To this end, a state-of-the-art study was carried out, through the mapping of publications on the subject, between the years 2010 and 2020, in theses and dissertations repositories, minutes of the National Meeting of Research in Science Education (Enpec) and in educational journals. The results reinforced the polysemy of the term and the belief in its ability to break with the fragmentation of knowledge. As for the modes of implementation, this would be possible through the interaction between different disciplines and collective work. However, the concept of interdisciplinarity is still surrounded by misunderstandings and misunderstandings, highlighting the need for further studies on the subject.
Downloads
Metrics
References
AIRES, Joanez Aparecida. Integração curricular e interdisciplinaridade: sinônimos? Educação & Realidade, v. 36, n. 1, p. 215–230, 2011. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/9930/11573
ARAÚJO, Rafaele Rodrigues de; ALVES, Cristiane da Cunha. Na busca da interdisciplinaridade: percepções sobre a formação inicial de professores de Ciências da Natureza. Ciência e Natura, v. 36, n. 3, p. 349–357, 2014. https://periodicos.ufsm.br/cienciaenatura/article/view/13445 DOI: https://doi.org/10.5902/2179460X13445
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
CRVALHO, Maria Madalena de. Interdisciplinaridade e cursos de licenciatura da UFTM: preocupações epistemológicas e culturais. 2017. 112f. Uberaba: Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2017. Disponível em: http://bdtd.uftm.edu.br/handle/tede/438. Acesso em: 15 maio 2022.
FAVARÃO, Neide Rodrigues Lago; ARAÚJO, Cíntia De Souza Alferes. Importância da interdisciplinaridade no ensino superior. Educere, v. 4, n. 2, p. 103–115, 2004. https://revistas.unipar.br/index.php/educere/article/view/173/147
FÁVERO, Altair Albero; TONIETO, Carina. Mitos e potencialidades da interdisciplinaridade: reflexões sobre um tema emergente. Acta Scientiarum. Education, v. 42, n. 1, p. e38982, 2019. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/38982 DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.38982
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 1994.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Práticas interdisciplinares na escola. 12ª. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
FEISTEL, Roseli Adriana Blümke; MAESTRELLI, Sylvia Regina Pedrosa. Interdisciplinaridade na formação inicial de professores: um olhar sobre as pesquisas em educação em ciências. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 1, p. 155–176, 2012. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37702
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3ª. ed. Brasília: Líber Livro, 2008.
GARCIA, Joe. A interdisciplinaridade segundo os PCNs. Revista de Educação Pública, v. 17, n. 35, p. 363–378, 2008. https://periodicoscientificos.ufmt.br/10.29286/rep.v17i35.494
JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucídio. (orgs). Interdisciplinaridade para além da filosofia do sujeito. 9ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
LUZ, Aline Souza da; PINTO, Maria das Graças Carvalho da Silva Medeiros Gonçalves. Interdisciplinaridade na formação de professores: um olhar a partir dos movimentos da produção científica. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, v. 23, n. 47, p. 107–121, 2018. https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1071 DOI: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v23i47.1071
NASCIMENTO, Naiane Gama do; PEREIRA, Leonésia Leandro; SHAW, Gisele Soares Lemos. Conceitos de interdisciplinaridade em pesquisas publicadas na área de ensino e educação (2009-2018). Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 13, n. 2, p. 143–165, 2020. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/65364 DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v13n2p143
POMBO, Olga. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. LIINC em Revista, v. 1, n. 2, p. 3–15, 2005. https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3082 DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v1i1.186
RAIMUNDO, Jerry Adriano; FAGUNDES, Maurício Cesar Vitória. Estado da arte sobre a formação de professores entre 2001 e 2016: um olhar sobre a produção brasileira a partir do Portal de periódicos CAPES/MEC. Roteiro, v. 43, n. 3, p. 891–918, 2018. https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298 DOI: https://doi.org/10.18593/r.v43i3.17298
ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37–50, 2006. https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176/22872
SOUZA, Cleyton Ferreira de.; CORTES, Lucas Eduardo Mesquita.; ALONSO, Luri Braga; VILELA, Marcos Vinícius Ferreira. Interdisciplinaridade em foco: reflexões sobre o seu histórico, concepções e sentidos atribuídos no contexto universitário e nas licenciaturas. Vitruvian Cogitationes, v. 3, n. 1, p. 165–176, 2022. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63994/751375154356
THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 39, p. 545–554, 2008. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/swDcnzst9SVpJvpx6tGYmFr/ DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010
VILELA, Marcos Vinícius Ferreira. Reflexões sobre o histórico e caminhos da interdisciplinaridade na educação superior no Brasil. Journal Health NPEPS, v. 4, n. 1, p. 6–15, 2019. https://docs.bvsalud.org/biblioref/2019/06/999637/3716-12840-1-pb.pdf DOI: https://doi.org/10.30681/252610103716
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.