INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632

Keywords:

Interdisciplinarity, Teacher training, Science Education

Abstract

The interdisciplinarity object has been problematized and debated by researchers and educators for more than five decades. The present investigation aims to establish an overview of research on interdisciplinarity in the training of teachers of Natural Sciences. To this end, a state-of-the-art study was carried out, through the mapping of publications on the subject, between the years 2010 and 2020, in theses and dissertations repositories, minutes of the National Meeting of Research in Science Education (Enpec) and in educational journals. The results reinforced the polysemy of the term and the belief in its ability to break with the fragmentation of knowledge. As for the modes of implementation, this would be possible through the interaction between different disciplines and collective work. However, the concept of interdisciplinarity is still surrounded by misunderstandings and misunderstandings, highlighting the need for further studies on the subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cleyton Ferreira de Souza, UFG

Graduação em Ciências Biológicas (UFG)

Luri Braga Alonso, UFG

Graduanda em Ciências Biológicas (UFG)

Marcos Vinícius Ferreira Vilela, UFMT

Doutorado em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT) Docente Educação Superior (UFG) Docente no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (UFG)

References

AIRES, Joanez Aparecida. Integração curricular e interdisciplinaridade: sinônimos? Educação & Realidade, v. 36, n. 1, p. 215–230, 2011. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/9930/11573

ARAÚJO, Rafaele Rodrigues de; ALVES, Cristiane da Cunha. Na busca da interdisciplinaridade: percepções sobre a formação inicial de professores de Ciências da Natureza. Ciência e Natura, v. 36, n. 3, p. 349–357, 2014. https://periodicos.ufsm.br/cienciaenatura/article/view/13445 DOI: https://doi.org/10.5902/2179460X13445

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CRVALHO, Maria Madalena de. Interdisciplinaridade e cursos de licenciatura da UFTM: preocupações epistemológicas e culturais. 2017. 112f. Uberaba: Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba, 2017. Disponível em: http://bdtd.uftm.edu.br/handle/tede/438. Acesso em: 15 maio 2022.

FAVARÃO, Neide Rodrigues Lago; ARAÚJO, Cíntia De Souza Alferes. Importância da interdisciplinaridade no ensino superior. Educere, v. 4, n. 2, p. 103–115, 2004. https://revistas.unipar.br/index.php/educere/article/view/173/147

FÁVERO, Altair Albero; TONIETO, Carina. Mitos e potencialidades da interdisciplinaridade: reflexões sobre um tema emergente. Acta Scientiarum. Education, v. 42, n. 1, p. e38982, 2019. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/38982 DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.38982

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. Campinas: Papirus, 1994.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Práticas interdisciplinares na escola. 12ª. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FEISTEL, Roseli Adriana Blümke; MAESTRELLI, Sylvia Regina Pedrosa. Interdisciplinaridade na formação inicial de professores: um olhar sobre as pesquisas em educação em ciências. Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 5, n. 1, p. 155–176, 2012. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/37702

FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo. 3ª. ed. Brasília: Líber Livro, 2008.

GARCIA, Joe. A interdisciplinaridade segundo os PCNs. Revista de Educação Pública, v. 17, n. 35, p. 363–378, 2008. https://periodicoscientificos.ufmt.br/10.29286/rep.v17i35.494

JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucídio. (orgs). Interdisciplinaridade para além da filosofia do sujeito. 9ª. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LUZ, Aline Souza da; PINTO, Maria das Graças Carvalho da Silva Medeiros Gonçalves. Interdisciplinaridade na formação de professores: um olhar a partir dos movimentos da produção científica. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, v. 23, n. 47, p. 107–121, 2018. https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1071 DOI: https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v23i47.1071

NASCIMENTO, Naiane Gama do; PEREIRA, Leonésia Leandro; SHAW, Gisele Soares Lemos. Conceitos de interdisciplinaridade em pesquisas publicadas na área de ensino e educação (2009-2018). Alexandria Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 13, n. 2, p. 143–165, 2020. https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/65364 DOI: https://doi.org/10.5007/1982-5153.2020v13n2p143

POMBO, Olga. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. LIINC em Revista, v. 1, n. 2, p. 3–15, 2005. https://revista.ibict.br/liinc/article/view/3082 DOI: https://doi.org/10.18617/liinc.v1i1.186

RAIMUNDO, Jerry Adriano; FAGUNDES, Maurício Cesar Vitória. Estado da arte sobre a formação de professores entre 2001 e 2016: um olhar sobre a produção brasileira a partir do Portal de periódicos CAPES/MEC. Roteiro, v. 43, n. 3, p. 891–918, 2018. https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298 DOI: https://doi.org/10.18593/r.v43i3.17298

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, v. 6, n. 19, p. 37–50, 2006. https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/24176/22872

SOUZA, Cleyton Ferreira de.; CORTES, Lucas Eduardo Mesquita.; ALONSO, Luri Braga; VILELA, Marcos Vinícius Ferreira. Interdisciplinaridade em foco: reflexões sobre o seu histórico, concepções e sentidos atribuídos no contexto universitário e nas licenciaturas. Vitruvian Cogitationes, v. 3, n. 1, p. 165–176, 2022. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/revisvitruscogitationes/article/view/63994/751375154356

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 39, p. 545–554, 2008. https://www.scielo.br/j/rbedu/a/swDcnzst9SVpJvpx6tGYmFr/ DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782008000300010

VILELA, Marcos Vinícius Ferreira. Reflexões sobre o histórico e caminhos da interdisciplinaridade na educação superior no Brasil. Journal Health NPEPS, v. 4, n. 1, p. 6–15, 2019. https://docs.bvsalud.org/biblioref/2019/06/999637/3716-12840-1-pb.pdf DOI: https://doi.org/10.30681/252610103716

Published

2022-09-01

How to Cite

FERREIRA DE SOUZA, Cleyton; ALONSO, Luri Braga; FERREIRA VILELA, Marcos Vinícius. INTERDISCIPLINARITY IN THE TRAINING OF SCIENCE TEACHERS: THE STATE OF THE ART OF SCIENTIFIC PRODUCTION IN BRAZIL. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22068, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22068.id1632. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/207. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies