RESULTS OF 1996-2016 BRAZILIAN STUDIES ON STUDENT ATTITUDES TOWARDS MATHEMATICS
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1547-1567.id857Keywords:
Mathematical Education, Attitudes in relation to Mathematics, Feelings in relation on MathematicsAbstract
This work presents the results of a research that aimed to obtain information about the students' attitudes towards Mathematics from studies already carried out from 1996-2016. The information was obtained from the analysis of Brazilian works on attitudes towards Mathematics. Mathematics Education and Education works were analyzed, in a total of 18 studies. The analysis of the works indicated that when students understand the subject, develop self-esteem and have a healthy relationship with the teacher, most of them present favorable attitudes towards the discipline. It was concluded that of the students who participated in the researches analyzed, the majority had a predominance of positive feelings in relation to Mathematics, contrary to common sense on the subject, and that negative attitudes increase in frequency with the advance of schooling and age.
Downloads
Metrics
References
ARAÚJO, Elizabeth Adorno. Influências das habilidades e das atitudes em relação à matemática e a escolha profissional. 1999. 232p. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP: [s.n.], 1999. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253338. Acesso em: 15 jul. 2016.
ARREBOLA, Odilthom Elias da Silva; JESUS, Marcos Antonio Santos de. Análise do desempenho em geometria e das atitudes em relação à Matemática de alunos do ensino médio. In: ENCONTRO GAÚCHO DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9., 2006, Caxias do Sul. Anais... Caxias do Sul, 2006. Disponível em: https://miltonborba.org/CD/Interdisciplinaridade/Encontro_Gaucho_Ed_Matem/cientificos/CC16.pdf. Acesso em: 21 ago. 2016.
BERLIKOWSKI, Márcia Elisa. Análise das atitudes e imagem em relação à estatística: um estudo comparativo com alunos da graduação. 2012. 63f. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática) – Faculdade de Física, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2012. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3432/1/442097.pdf. Acesso em: 19 jul. 2016.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática - Ensino de quinta a oitava séries - Brasília: MEC / SEF, 1998. 148p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/matematica.pdf. Acesso em: 25 mar. 2013.
BRITO, Márcia Regina Ferreira de. Um estudo sobre as atitudes em relação à Matemática em estudantes de 1º e 2º graus. 1996. 383f. Tese (Livre docência) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 1996. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/251566. Acesso em: 16 mar. 2016.
BRITO, Márcia Regina Ferreira de; FARIA, Paulo Cézar; MORO, Maria Lucia Faria. Atitudes de professores e futuros professores em relação à Matemática. Estudos de Psicologia, 13(3), p. 257-265, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epsic/v13n3/a08v13n3.pdf. Acesso em: 16 mar. 2016.
COSTA, Cicera Vania Barros; COSTA, Cicero Luciano Alves. Desempenho e atitudes em relação à matemática de alunos do 6º ano do ensino fundamental. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 6, n. 3, p. 1-11, set-dez.2013. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/1419/1148. Acesso em: 21 mar. 2016.
DESCOVI, Lucieli Martins Gonçalves; MARMITT, Vivian Regina; SOARES, Maria Ieda. Concepções e atitudes em relação à matemática: prática em busca de uma construção positiva. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador. Anais... Salvador, 2010. Disponível em: http://atelierdigitas.net/CDS/ENEM10/artigos/RE/T21_RE1209.pdf. Acesso em: 05 jun. 2016.
FERREIRA, Ana Cristina; TORISU, Edmilson Minoru. Atitudes e autoconceito em relação à matemática: um estudo com alunos do 5º e do 7º ano das escolas públicas de Ouro Branco – MG. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 4., 2009, Taguatinga-DF. Anais... Taguatinga, 2009. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/sipemIV.pdf. Acesso em: 05 jun. 2016.
FERREIRA, Denise Helena Lombardo; WODEWOTZKI, Maria Lúcia Lorenzetti. Matemática e escala de atitudes no ensino médio: uma abordagem no contexto da pesquisa qualitativa. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9., 2007, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte, 2007. Disponível em: http://sbem.iuri0094.hospedagemdesites.ws/anais/ix_enem/Html/comunicacaoCientifica.html. Acesso em: 25 nov. 2016.
JESUS, Marcos Antonio Santos de; TACACIMA, Juliana. As atitudes em relação à matemática e o desempenho em cálculo diferencial e integral de alunos de Engenharia. Revista Ceciliana, Centro Universitário da FEI, Universidade Santa Cecília – UNISANTA Dez 4(2): 71-76, 2012. ISSN 2175-7224. Disponível em: https://sites.unisanta.br/revistaceciliana/edicao_08/12.pdf. Acesso em: 12 abr. 2016.
JESUS, Marcos Antonio Santos de; TESTANI, Giuseppe Britto. As atitudes em relação à matemática e o desempenho em cálculo diferencial e integral na variável complexa. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2016, São Paulo. Anais... São Paulo, 2016. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/enem2016/anais/pdf/5787_3122_ID.pdf. Acesso em: 15 abr. 2016.
JUSTULIN, Andresa Maria; PIROLA, Nelson Antonio. Um estudo sobre as relações entre as atitudes em relação à matemática e a resolução de problemas envolvendo frações. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS- GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 12., 2008, Rio Claro. Anais... Rio Claro – São Paulo: UNESP, 2008. Disponível em: http://www2.rc.unesp.br/eventos/matematica/ebrapem2008/upload/304-1-A-gt3_Justulin_ta.pdf. Acesso em: 15 abr. 2016.
MENDES, Clayde Regina; REFOSCO, Marideisa Ita; ROGOVSKI, Inês. As atitudes em relação à matemática e o desempenho matemático e algébrico na educação de jovens e adultos. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPEd), 27., 2004, Caxambu. Anais... Caxambu - Minas Gerais, 2004. Disponível em: http://www.anped.org.br/sites/default/files/t1910.pdf. Acesso em: 10 jun. 2016.
SILVA, Hugo Carlos Machado da. O ensino de matrizes a partir da resolução de problemas. 2016. 243f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Estado do Pará, 2016.
SILVA, Vanessa Ferraz da.; SILVA, Cláudia Borim da. Fatores determinantes de mudanças de atitudes em relação à estatística: um estudo longitudinal com alunos de psicologia. Integração (USJT), ano 19, v. 1, n. 65, p. 86-90, 2013. Disponível em: ftp://ftp.usjt.br/pub/revint/65/11_fatores_determinantes_de_mudancas_de_atitudes_em_relacao_estatistica.pdf. Acesso em: 08 set. 2016.
UTSUMI, Miriam Cardoso. Atitudes e habilidades envolvidas na solução de problemas algébricos: um estudo sobre o gênero, a estabilidade das atitudes e alguns componentes da habilidade matemática. 246 p. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP: [s.n.], 2000. Disponível em: http://repositorio.unicamp.br/bitstream/REPOSIP/251847/1/Utsumi_MiriamCardoso_D.pdf. Acesso em: 13 set. 2016.
VENÂNCIO, Mírian Moreira Menezes; VIANA, Odaléa Aparecida. Atitudes em relação à geometria de alunos do curso de pedagogia. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 10., 2010, Salvador. Anais... Salvador, 2010. Disponível em: http://atelierdigitas.net/CDS/ENEM10/artigos/PT/T18_PT801.pdf. Acesso em: 09 out. 2016.
VENDRAMINI, Claudette Maria Medeiros. Implicações das atitudes e das habilidades matemáticas na aprendizagem dos conceitos de Estatística. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação – Campinas, SP: [s.n.], 2000. Disponível em: https://www.psiem.fe.unicamp.br/pf-psiem/vendramini_claudettemariamedeiros_d.pdf. Acesso em: 29 abr. 2016.
VIANA, Odaléa Aparecida. As atitudes de alunos do ensino médio em relação à geometria: adaptação e validação de escala. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8., 2004, Recife. Anais... Recife - Pernambuco, 2004. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/viii/pdf/03/CC00596629800.pdf. Acesso em: 18 mai. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.