A LOOK AT ASPECTS OF FRACTION PRESENT IN THE FIRST TEST OF THE EVALUATION SYSTEM OF THE STATE OF TOCANTINS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p114-133.id382

Keywords:

Education, Large scale evaluation, Evaluation System of the State of Tocantins, Fraction

Abstract

The fraction content is present in the school curriculum since the Early Years of Elementary School; it integrates large-scale assessments of Union, State and municipal evaluation systems; and it has been the subject of research in stricto sensu programs. This study integrates a broader research in development by professors and students of the Academic and Professional Master Programs of the Federal University of Tocantins and it aims to analyze the aspects of fraction that are present in questions of the proof of the System of Evaluation of the State of Tocantins (SAETO), applied to students of the 9th year of Primary Education and 3rd year of High School, in 2011. This is a qualitative research, in which bibliographical and documentary consultation was used. The analyzes are inspired by the theory of semiotic representation registers, fraction meanings and quantity characteristics. Six questions were analyzed (five from the 9th year and one from the 3rd year). The results indicate that one should consider the aforementioned aspects during the teaching and learning process, so that students understand the concept of fraction.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Severino Roberto de Lima, UFT

Mestrando em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (UFT) Professor da Educação Básica na Rede Estadual do Tocantins (SEDUC-TO)

Ritianne de Fátima Silva de Oliveira, UFT

Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (UFT) Professora da Educação Básica na Rede Municipal de Canaã dos Carajás (SEMEC-CC)

Ademir Brandão Costa, UFT

Mestrando em Educação pela Universidade Federal do Tocantins (UFT) Professor da Educação Básica na Rede Estadual do Pará (SEDUC-PA)

Idemar Vizolli, UFT

Doutor em Educação (PPGE-UFPR) Professor na Universidade Federal do Tocantins (UFT)

References

BERTONI, Nilza Eigenheer. História da SBEM Sociedade Brasileira de Educação Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 8, 2004, Recife-PE. Anais... CD-ROM. Recife: Universidade Federal de Pernambuco, 2004.

BERTONI, Nilza Eigenheer. Educação e linguagem matemática 4. Módulo V, vol. 2. Brasília: Universidade de Brasília, 2002.

BONAMINO, Alicia Maria Catalano de. Tempos de avaliação educacional: o SAEB, seus agentes, referências e tendências. Rio de Janeiro: Quartet, 2002.

CARVALHO, Euvaldo de Souza. Sequência Didática: uma proposta para o ensino do conceito de fração. 2017. 103 f. Arraias, TO: Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática – PROFMAT). Universidade Federal do Tocantins. Arraias/TO, 2017.

DUVAL, Raymond. Registres de représentation sémiotique et fonctionnements cognitif de la pensée. In: Annales de didactique et Sciences Cognitives. Strasbourg: vol. 5, pp. 37-65. IREM-ULP, 1993.

DUVAL, Raymond. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO, S. A. D. (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas, SP: Papirus, 2003. p. 11-34.

DUVAL, Raymond. Sémiosis et pensée humaine: registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Bern, Berlin, Frankfurt/M. New York, Paris, Wien: Peter Lang, editions scientifiques européennes, 1995.

DUVAL, Raymond. Semiósis e pensamento humano: registro semiótico e aprendizagens intelectuais. Fascículo I. Trad. Lênio Fernandes Levy e Marisa Rosâni Abreu da Silveira. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2009.

FREITAS, Dirce Nei Teixeira de. Avaliação da educação básica e ação normativa federal. In: Cadernos de Pesquisa, v. 34, 2004, p. 663-689. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/cp/v34n123/a08v34123.pdf>. Acesso em: 12 abr. 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000300008

GATTI, Bernadete Angelina. Avaliação de sistemas educacionais no Brasil. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, n. 09, 2009, p. 7-18. Disponível em: . Acesso em: 20 fev. 2019.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

KIEREN, Thomas; PIRIE, Susan. On the mathematical, cognitive, and instructional foundations of rational numbers. In: LESH, R. (Ed.). Number and Measurement: Paper from a research workshop. Columbos/Ohio: ERIC/MEAC, 1976. p. 101-144.

MERLINI, Vera Lucia. O conceito de fração em seus diferentes significados: um estudo diagnóstico com alunos de 5ª e 6ª séries do ensino fundamental. 2005. 238 f. São Paulo: Dissertação (Mestrado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica. São Paulo, 2005.

NUNES, Terezinha; CAMPOS, Tânia Maria Mendonça; MAGINA, Sandra; BRYANT, Peter. Educação matemática 1: números e operações numéricas. São Paulo: Cortez, 2005.

NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter; PRETZLIK, U.; HURRY, J. The effect of situations on children’s understanding of fractions. In: BRITISH SOCIETY FOR RESEARCH ON THE LEARNING OF MATHEMATICS. Anais... Oxford, jun. 2003.

NUNES, Terezinha; BRYANT, Peter. Crianças Fazendo Matemática. Porto Alegre/RS: Artes Médicas, 1997.

SALTO – SISTEMA DE AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DO TOCANTINS. Caderno do Aluno: 9º ano (8ª série) do Ensino Fundamental. Tocantins, 2011.

SALTO – SISTEMA DE AVALIAÇÃO DA EDUCAÇÃO DO ESTADO DO TOCANTINS. Caderno do Aluno. 3ª Série do Ensino Médio. Tocantins, 2011.

SANTANA, Larissa Elfísia de Lima; LIMA, Luíza Helena Martins; SILVA, Silvana Holanda; OLIVEIRA, Bárbara Pimentel. Frações e seus diferentes registros de representação semiótica: uma análise da percepção de futuros pedagogos. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: RETROSPECTIVAS E PERSPECTIVAS, 11, 2013, Curitiba. Anais... Curitiba: SBEM, 2013.

SANTANA, Larissa Elfísia de Lima. Os saberes conceituais de pedagogos em formação inicial, acerca de Fração. 2012. 182 f. Fortaleza: Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação). Universidade Estadual do Ceará. Fortaleza, 2012.

SOUSA, Sandra Zákia. Concepções de Qualidade da Educação Básica Forjadas por meio de Avaliações em Larga Escala. Avaliação, Campinas, v. 19, n. 2, jul. 2014, p. 407-420. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-40772014000200008

SOUSA, Sandra Zákia. Avaliação externa em larga escala no âmbito do estado brasileiro: interface de experiências estaduais e municipais de avaliação da educação básica com iniciativas do governo federal. In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernadete Angelina. (Orgs.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: implicações nas redes de ensino, no currículo e na formação de professores. Florianópolis/SC: Insular, 2013. p. 61-85. Disponível em: <http://www.producao.usp.br/handle/BDPI/44535>. Acesso em: 28 nov. 2018.

TOCANTINS. Lei nº 2.977, de 08 de julho de 2015. Publicada no Diário Oficial nº 4.411. Aprova o Plano Estadual de Educação do Tocantins – PEE/TO (2015-2025). Disponível em: <https://central3.to.gov.br/arquivo/412370/>. Acesso em: 21 fev. 2019.

VIZOLLI, Idemar. Registros de alunos e professores de educação de jovens e adultos na solução de problemas de proporção-porcentagem. 2006. 245f. + 188 anexos (CD). Curitiba: Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal do Paraná. Curitiba/PR, 2006.

VIZOLLI, Idemar. Registros de representação semiótica no estudo de porcentagem. 2001. 245 f. Florianópolis: Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis/SC, 2001.

Published

2019-07-15

How to Cite

ROBERTO DE LIMA, Severino; FÁTIMA SILVA DE OLIVEIRA, Ritianne de; BRANDÃO COSTA, Ademir; VIZOLLI, Idemar. A LOOK AT ASPECTS OF FRACTION PRESENT IN THE FIRST TEST OF THE EVALUATION SYSTEM OF THE STATE OF TOCANTINS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 4, no. 1, p. 114–133, 2019. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n1.p114-133.id382. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/550. Acesso em: 19 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies

Most read articles by the same author(s)