GEOMETRIC RACING GAME: AN EXPERIENCE REPORT ON A PROPOSAL FOR TEACHING GEOMETRY IN A 6TH GRADE CLASS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22081.id1520

Keywords:

Textbook, Elementary School, Geometry, Games

Abstract

In this report, we seek to present the development of a proposal for the teaching of geometry, carried out from the analysis of didactic material, instigated in a discipline of the Graduate Program in Teaching Natural Sciences and Mathematics at UFMT – Sinop. The analyzed material is configured as a teaching material intended for the 6th year of Elementary School, and the analysis was based on Bardin's Content Analysis (2011). After this process, a game was developed, entitled Geometric Race, in order to complement the didactic material used in the classroom. The developed game is configured as a training game, following the classification proposed by Lara (2003). In this experience report, we present the proposal developed, as well as encourage the need to seek alternatives, as well as the game, to complement teaching materials, aiming to effectively develop the teaching of mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Deise Cristina Noronha Dornelles, UFMT

Mestranda em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática (PPGECM/UFMT)

Juliana Dacyelles Santos Figueiredo, UFMT

Mestranda em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática (PPGECM/UFMT)

Andreia Cristina Rodrigues Trevisan, UFMT

Doutora em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT) Professora na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) Docente no PPG em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática (PPGECM/UFMT)

Eberson Paulo Trevisan, UFMT

Doutor em Educação em Ciências e Matemática (REAMEC/UFMT) Professor na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) Docente no PPG em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática (PPGECM/UFMT)

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. São Paulo: Edições 70, 2011.

BORIN, Júlia. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. 3ª ed. São Paulo: IME-USP, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília: MEC/ CONSED/UNDIME, 2018.

CABRAL, Marcos Aurélio. A utilização de jogos no ensino de matemática. (Trabalho de Conclusão de Curso de Matemática), Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/96526. Acessado em: 19 de dezembro de 2021.

GRANDO, Regina Célia. Recursos didáticos na Educação matemática: Jogos e materiais manipulativos. Revista eletrônica Debates em educação científica e tecnológica. Vitória, v. 5, n.2, p. 393 – 416, 2015. DOI: https://doi.org/10.36524/dect.v5i02.117

LARA, Isabel Cristina Machado de. Jogando com a matemática de 5ª a 8ª série. São Paulo: Editora Rêspel, 2003.

MANOEL, Wagner Aguilera. Uma proposta de ensino para a geometria nos anos finais do ensino fundamental. (Dissertação de Mestrado em Matemática em Rede Nacional). Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2019.

MORATORI, Patrick Barbosa. Por que utilizar jogos educativos no processo de ensino aprendizagem? Universidade Federal do Rio de Janeiro - Instituto de matemática. Rio de Janeiro, RJ, 2003. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4675248/mod_resource/content/1/Por%20que%20utilizar%20Jogos%20Educativos%20no%20processo%20de%20ensino%20aprendizagem%20.pdf. Acessado em: 20 de dezembro de 2022.

PAVANELLO, Regina Maria. O abandono do ensino da Geometria no Brasil: causas e consequências. Zetetiké, Campinas, São Paulo, ano 1, n°1, p. 7-17, 1993.

RODRIGUES, Márcio Urel (Org.). Análise de conteúdo em pesquisas qualitativas na área de educação matemática. Curitiba: CRV, 2019. DOI: https://doi.org/10.24824/978854443232.7

SET BRASIL. Ensino fundamental: anos finais 6º ano/ organizadora Editora Moderna; obra coletiva concebida e desenvolvida pela Editora Moderna; editora responsável Thaís Ginícolo Cabral – São Paulo, Moderna, 2019.

TREVISAN, Eberson Paulo; FREITAS, José Luiz Magalhães de; A valorização de validações empíricas em atividades geométricas: um reflexo do cenário desenhado para o ensino de geometria. Revista Educação Matemática em Foco, Campina Grande, v. 6, nº 1, 2017.

Published

2022-09-01

How to Cite

NORONHA DORNELLES, Deise Cristina; SANTOS FIGUEIREDO, Juliana Dacyelles; RODRIGUES TREVISAN, Andreia Cristina; PAULO TREVISAN, Eberson. GEOMETRIC RACING GAME: AN EXPERIENCE REPORT ON A PROPOSAL FOR TEACHING GEOMETRY IN A 6TH GRADE CLASS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22081, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22081.id1520. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/220. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies