REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n1.e019.id1426

Keywords:

Huka-Huka, Indigenous Culture, Physical Education

Abstract

Huka-Huka is an indigenous bodily practice that has been configured as a pedagogical theme after indications from the BNCC. This article aimed to analyze the academic production on the teaching of Huka-Huka in Physical Education classes. This work is characterized as an integrative literature review using the descriptors: “Huka-Huka AND Physical Education”, “Huka-Huka AND Basic Education and “Huka-Huka AND School”. The results point to aspects that negatively impact the development of Huka-Huka in Physical Education classes, such as poor teacher training, little knowledge of this content on the part of students and the undervaluation of indigenous culture. We conclude that physical education classes can provide reflections and debates about Huka-Huka and that interdisciplinarity is configured as a process that can expand students' knowledge about indigenous culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

George Almeida Lima, UNIVASF

Mestrando em Educação Física (PPGEF/UNIVASF) Professor da Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC/CE)

Diego Luz Moura, UERJ

Pós-Doutorado em Ciências do Exercício e do Esporte (UERJ) Professor Adjunto da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF) Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Educação Física (PPGEF/UNIVASF)

References

ALMEIDA, Arthur José Medeiros de; ALMEIDA, Dulce Maria Filgueira de; GRANDO, Beleni Salete. As práticas corporais e a educação do corpo indígena: a contribuição do esporte nos jogos dos povos indígenas. Revista brasileira de ciências do esporte, Florianópolis, v. 32, n. 2-4, p. 59-74, dez. 2010. https://doi.org/10.1590/S0101-32892010000200005

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 5ª ed. Lisboa: Edições 70, 2011.

BOTELHO, Louise Lira Roedel; CUNHA, Cristiano Castro de Almeida; MACEDO, Marcelo. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011.

BRASIL, Parâmetros curriculares nacionais: educação física. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

BRASIL, Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11645.htm. Acesso em: 10 Dez. 2021.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física na escola: aspectos legais e possibilidades. In: Universidade Estadual Paulista. Prograd. Cadernos de Formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura acadêmica, p. 21-33, 2012.

FASSHEBER, José. Etno-desporto indígena: a antropologia social e o campo entre os Kaingang. Brasília, DF: Ministério do Esporte, 2010.

FONSECA, Joel Maurício Corrêa; FRANCHINI, Emerson; DEL VECCHIO, Fabrício Boscolo. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de educação física escolar em pelotas, Rio Grande do Sul. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 2, 2013. https://doi.org/10.5216/rpp.v16i2.17221

JUCÁ, Luan Gonçalves; LIMA, George Almeida; MELO, José Rodrigo Silva de. Metodologias inovadoras nas aulas de educação física escolar: uma revisão sistemática da literatura. Revista Cocar, v. 16, n. 34, 2022.

KUNZ, Elenor. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.

LIMA, George Almeida. Ensino das lutas na escola: um estudo com professores de Educação Física da cidade de Campos Sales/CE. Temas em Educação Física escolar, Rio de Janeiro, v. 6, n.1, p. 71-86, 2021. http://dx.doi.org/10.33025/tefe.v6i1.3094

MONTEIRO, Fernanda Yully dos Santos. A Capoeira e o Huka-huka nas aulas de educação física: diálogos sobre uma escola plural através das lutas de matriz africana e indígena. Revista Conexões de Saberes, v. 3, n. 1, p. 101-114, 2019. http://dx.doi.org/10.18542/cs.v3i1.7892

MOURA, Diego Luz. Pesquisa Qualitativa: um guia prático para pesquisadores iniciantes. Curitiba: CRV, 2021.

MOURA, Diego Luz. et al., O ensino de lutas na Educação Física escolar: uma revisão sistemática da literatura. Pensar a Prática, v. 22, 2019. https://doi.org/10.5216/rpp.v22.51677

NASCIMENTO, Paulo Rogério Barbosa do; ALMEIDA, Luciano de. A tematização das lutas na Educação Física Escolar: restrições e possibilidades. Movimento, Rio Grande do Sul, v. 13, n, 3, p. 91-110, 2007.

PAIVA, Leandro Santos et al. Luta corporal indígena. Somanlu: Revista de Estudos Amazônicos, v. 2, n. 2, p. 55-63, 2021.

PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes; SOUZA, Symon Tiago Brandão de. Lutas corporais indígenas: um estudo com professores de educação física do município de fortaleza–ce. Corpoconsciência, p. 34-48, 2021. https://doi.org/10.51283/rc.v25i3.12153

ROSÁRIO, Luís Fernando Rocha; DARIDO, Suraya Cristina. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz, Rio Claro, v.11 n.3 p.167-178, 2005.

RUFINO, Luís Gustavo Bonatto.A pedagogia das lutas: caminhos e possibilidades. Jundiai/SP: Paco Editorial, 2012.

RUFINO, Luís Gustavo Bonatto; DARIDO, Suraya Cristina. O ensino das lutas nas aulas de Educação Física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. Journal of Physical Education, v. 26, n. 4, p. 505-518, 2015. https://doi.org/10.4025/reveducfis.v26i4.2644

TENÓRIO, Jederson Garbin; SILVA, Cinthia Lopes da. As práticas corporais indígenas como conteúdo da Educação Física escolar. Revista teoria e prática da educação, v. 17, n. 1, p. 81- 91, jan. /abr., 2014. https://doi.org/10.4025/tpe.v17i1.27722

VIRGILIO, Camila da Silva. et al., A pluralidade cultural das lutas indígenas na escola. Anais do II Seminário estadual do PIBID do Paraná, 2014.

Published

2022-02-04

How to Cite

ALMEIDA LIMA, George; LUZ MOURA, Diego. REFLECTIONS ON THE DEVELOPMENT OF HUKA-HUKA IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: AN INTEGRATIVE REVIEW. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 1, p. e019, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e019.id1426. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/269. Acesso em: 13 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies