READING NARRATIVES AND TEACHER TRAINING FROM THE PERSPECTIVE OF A RECENTLY GRADUATED TEACHER

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n2.e032.id1037

Keywords:

Narrative, Teacher, Reader, Experience

Abstract

This text presents an essay on the training reading of a professor graduated in Letters from the Federal University of Tocantins (UFT). The study starts from the researchers' concern about how the reading experiences of recently graduated teachers were and what their perceptions about teaching were. Thus, we support the assumptions of discursive interactionism in the perspective of Bakhtin (2011) and other authors. Thus, we take as an object the narrative of a teacher to represent this act so special that it is immersion in literate practices. This study adopts the case study and the interview, transcription and data analysis procedure. To reach the main objective, the data collected is analyzed from three questions: Why did you choose to be a teacher? What are your experiences with reading throughout your life? How important was reading in your life? The results point to a reflection on the fact that teaching was a personal choice and that reading, that the participant lived to a bright and promising path in your studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ricardo Ferreira de Sousa, UFMS

Especialista em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas (UFMS) Professor na Secretaria de Educação, Juventude e Esportes do Tocantins (SEDUC-TO) Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL/UFT)

Poliana Alves de Oliveira, UFSM

Especialista em Gestão Educacional (UFSM) Secretária escolar na Secretaria de Educação, Juventude e Esportes do Tocantins (SEDUC-TO)

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo. O que é um estudo de caso qualitativo em Educação? Salvador: Revista da FAERRA, v. 22, n. 40, p. 95-103, 2013. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.v22.n40.753

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 4. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BATISTA-SANTOS, Dalve Oliveira. Concepção de leitura e de leitor de monitores do programa de apoio ao discente iniciante na universidade. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 19, n. 63, p. 1729-1749, out./dez. 2019. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.19.063.AO08 DOI: https://doi.org/10.7213/1981-416X.19.063.AO08

BRASIL, MINISTÉRIO DA SAÚDE. Conselho Nacional de Saúde, Resolução nº 196, de 10 de outubro de 1996. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/1996/res0196_10_10_1996.html Acesso em: 12 de fev. 2021.

FERRAREZI JUNIOR, Celso; CARVALHO, Robson Santos de. De alunos a leitores: o ensino da leitura na educação básica. 1 ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2017.

GERALDI, João Wanderley. Leitura: uma oferta de contrapalavras. Curitiba: Educar em revista. v. 18, n. 20, p. 77-85, 2002. http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.265 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.265

GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.

HAGE, Salomão. Classes multisseriadas: desafios da educação rural no Estado do Pará, Região Amazônica. Belém, PA: Geperuaz 2003.

HAGE, Salomão; BARROS, Oscar. Currículo e Educação do Campo na Amazônia: referências para o debate sobre a multisseriação na escola do campo. Espaço do Currículo, v.3, n.1, p.348-362, 2010.

LÜCK, Heloisa. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. 5ª edição. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

MENEGASSI, Renilson José; DUQUE, Marli Aparecida Pedro. Leitura e escrita no ensino médio em uma instituição pública federal. (Dissertação de Mestrado) Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Estadual de Londrina (UEL), Maringá: PR, 2013.

MOITA LOPES, Luiz Paulo. Linguagem, interação e formação do professor. Brasília: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 75, n. 179, p. 301- 371, 1994. http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.75i179-80-81.1166 DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.75i179-80-81.1166

PETIT, Michèle. Leituras: do espaço íntimo ao espaço público. São Paulo: Editora 34, 2013.

SOLÉ, Isabel. Estratégias de Leitura. 6. ed. Porto Alegre: Penso, 1998.

SUASSUNA, Lívia. Pesquisa qualitativa em Educação e Linguagem: histórico e validação do paradigma indiciário. V. 26, n. 1 Florianópolis: Perspectiva, v. 26, n. 1, p. 341-377, 2008. https://doi.org/10.5007/2175-795x.2008v26n1p341 DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795x.2008v26n1p341

STAKE, Robert. The art of case study research. London: SAGE Publications, 1995.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2021-08-31

How to Cite

FERREIRA DE SOUSA, Ricardo; ALVES DE OLIVEIRA, Poliana. READING NARRATIVES AND TEACHER TRAINING FROM THE PERSPECTIVE OF A RECENTLY GRADUATED TEACHER. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 2, p. e032, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e032.id1037. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/318. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Languages, codes and their technologies