JOURNALS IN BOOKS AS A METHODOLOGICAL RESOURCE LUDIC IN TEACHING BIOLOGY: A PRACTICAL EXPERIENCE IN BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2021.v6.n1.e014.id1007

Keywords:

Comic Book Magazine, Courseware, Playfulness, Biology teaching

Abstract

One of the great challenges for biology teachers is still the lack of teaching materials that can mediate and improve students' understanding of the contents taught. Thus, the work aimed to produce and use comic books as a methodological tool for the teaching and learning of transgenics. For that, the application Comics was used to create the characters and the Microsoft Word 2013 program for formatting. The resource was applied at Leônidas Monte State Public School in Abaetetuba - Pará during the monitoring of PIBID. With the application of a satisfaction questionnaire, we obtained that 67% of the students had no previous knowledge about transgenic foods, 75% stated that the magazine made it easier to understand the subject, 67% want this methodology to be applied in other classes, 75 % found the magazine dynamic, fun and stimulating in learning the content and 87% liked the magazine in general. In an interview, the class teacher considered that because it was a material with illustrations, simple and fun language, the magazine facilitated the assimilation of the content. We consider the results satisfactory, with positive receptivity of the methodology by both the students and the teacher of the application class.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Natanael Charles da Silva, UFRN

Doutorando em Ensino (UFRN) Professor de biologia pelo Instituto Federal do Pará - Campus Abaetetuba

Fernanda Costa de Freitas, IFPA

Graduanda do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas pelo IFPA

Patrícia Nazaré Alcântara de Carvalho, IFPA

Graduanda do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas pelo IFPA

References

ALMEIDA, Paulo Nunes de. Educação lúdica: Técnicas e Jogos Pedagógicos. 2ª. ed. São Paulo: Loyola, 2003.

ALMEIDA, Caroline Medeiros Martins de; PROCHNOW, Tania Renata; LOPES, Paulo Tadeu Campos. O uso do lúdico no ensino de ciências: jogo didático sobre a química atmosférica. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Revista Góndola: Enseñanza y aprendizaje de las ciências. Barcelona, Vol. 11, nº 2, 2016. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/1071/926. Acesso: 24 fev. 2021.

ALVES, Gilcean Silva. A biotecnologia dos transgênicos: Precaução é a palavra de ordem. Holos, Rio Grande do Norte, v. 2, p. 1-10. 2004. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2004.33. Acesso em: 12 set. 2020.

BRASIL. Portaria nº 114 de 6 de agosto de 2020. Estabelece regras das atividades dos Projetos Institucionais do Programa de Residência Pedagógica e do Programa de Bolsas de Iniciação à Docência (Pibid), 2020. Disponível em: http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic=4682. Acesso em: 24 fev. 2021.

CABRERA, Waldirléia Baragatti; SALVI, Rosana F. A ludicidade para o ensino médio na disciplina de biologia: Contribuições ao processo de aprendizagem em conformidade com os pressupostos teóricos da Aprendizagem Significativa. 2006. 158 f. Paraná: Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Paraná, 2006. Disponível em: https://www.sapili.org/livros/pt/cp025038.pdf. Acesso em: 20 set. 2020.

CARDOSO, Tiago Miguel Garcia; CAVALCANTE, Eduardo Luiz Dias; SOARES, Márlon Herbert Flora Barbosa. Atividades Lúdicas com Vídeos Digitais Amadores: Possibilidades para o Ensino de Química. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA E ENCONTRO DE EDUCAÇÃO QUÍMICA DA BAHIA, 15. e 10., 2017, Salvador. Anais. Salvador: UFBA, 2017. Disponível em: http://www.eneq2012.qui.ufba.br/modulos/submissao/Upload/42765.pdf. Acesso em: 24 fev. 2021.

CIRNE, Moacy. Quadrinhos, sedução e paixão. 1ª. ed. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2000.

FREIRE, Paulo. Pedagogía de la autonomía: saberes necesarios para la práctica educativa. 45ª. ed. México: Siglo XXI, 1997.

GOMES, Lázara Welyane Martins; DE MORAES FILHO, Aroldo Vieira. Alimentos transgênicos: utilização de metodologia alternativa para otimização do processo de ensino aprendizagem. Renefara, Goiânia, v. 7, n. 7, p. 325-336, 2015. Disponível em: https://www.fara.edu.br/sipe/index.php/renefara/article/view/342. Acesso em: 15 out. 2020.

LA LUNA, Alexandre. A importância do ensino de genética para o mundo atual. 2011. 44 f. Paraná: Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Genética) - Universidade Federal do Paraná. Departamento de Genética. Votorantim. 2011. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/handle/1884/32800 Acesso: 15 out. 2020.

LINSINGEN, Luana Von. Mangás e sua utilização pedagógica no Ensino de Ciências sob a perspectiva CTS. Ciência & Ensino, São Paulo, v. 1, p. 1-9, 2007. Disponível em: http://143.0.234.106:3537/ojs/index.php/cienciaeensino/article/view/125/110. Acesso em: 10 set. 2020.

MARTINS, Elisângela Karine. Histórias em quadrinhos no ensino de ciências: uma experiência para o ensino do sistema nervoso. 2012. 66 f. Paraná: Dissertação de Mestrado (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Tecnologia) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Paraná, 2012. Disponível em: http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/1256. Acesso em: 10 set. 2020.

MENDONÇA, David Soares Noronha. Prática Pedagógica em Educação Ambiental: Cartilha “Aventura da Vida nas Cavernas”. 2010. 34 f. Belo Horizonte: Trabalho de Conclusão de Curso (Curso de Ciências Biológicas) – Centro Universitário Metodista Izabel Hendrix, Belo Horizonte, 2010. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-izabela/index.php/aic/article/view/550/457. Acesso em: 12 set. 2020.

OLIVEIRA, Cláudia Vizoni Mattos Pedroso de. O uso de história em quadrinho digital (HQD) como ferramenta metodológica na disciplina de química. 2016. 54 f. Florianópolis: Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização (Programa de pós-graduação Educação na Cultura Digital) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/168986. Acesso em: 05 set. 2020.

PEDRANCINI, Vanessa Daiana et al. Saber Científico e Conhecimento Espontâneo: opiniões de alunos do ensino médio sobre transgênicos. Ciência & Educação, Bauru, v. 14, n. 1, p. 135-146, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-73132008000100009&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 10 set. 2020.

PESSAN, Anderson da Silva. Transgênicos: explorando a controvérsia em aulas de ciências. 2015. 46 f. Vitória: Trabalho de conclusão de curso (Departamento de Teorias e Práticas Educacionais) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015. Disponível em: https://labec.ufes.br/sites/labec.ufes.br/files/field/anexo/tcc_final.pdf. Acesso em: 15 set. 2020.

PRIKLADNICKI, Rafael et al. Ensino de engenharia de software: desafios, estratégias de ensino e lições aprendidas. In: FEES-Fórum de Educação em Engenharia de Software, 2009, Rio de Janeiro. Repositório de publicações do Fórum. Rio de Janeiro: PUC, 2009. p. 1-8, Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/228451551_Ensino_de_Engenharia_de_Software_Desafios_Estrategias_de_Ensino_e_Licoes_Aprendidas. Acesso em: 14 set. 2020.

RIBEIRO, Isabelle Geoffroy; MARIN, Victor Augustus. A falta de informação sobre os Organismos Geneticamente Modificados no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 17, p. 359-368, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-81232012000200010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 15 set. 2020.

ROTA, Gladis; IZQUIERDO, Juan. Comics as a tool for teaching biotechnology in primary schools. Electronic Journal of Biotechnology, Chile, v. 6. n. 2. p.85-89. 2003. Disponível em: https://tspace.library.utoronto.ca/retrieve/2632/ej03012.pdf. Acesso em: 13 set. 2020.

SILVA, João Nelson. HQ nos Livros Didáticos. In: LUYTEN, Sonia. M. Bibe. História em Quadrinhos: Leitura Crítica. São Paulo: Paulinas, 1985. p. 79-85.

Published

2021-04-30

How to Cite

CHARLES DA SILVA, Natanael; COSTA DE FREITAS, Fernanda; ALCÂNTARA DE CARVALHO, Patrícia Nazaré. JOURNALS IN BOOKS AS A METHODOLOGICAL RESOURCE LUDIC IN TEACHING BIOLOGY: A PRACTICAL EXPERIENCE IN BASIC EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 6, no. 1, p. e014, 2021. DOI: 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e014.id1007. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/377. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies