TEXTS PRODUCTION AND POSTERS AS TOOLS FOR SIGNIFICANT LEARNING ABOUT THE WATER WITH SIXTH GRADE STUDENTS OF THE ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
10.23926/rpd.v1i1.12Keywords:
Significant learning, Water, ConservationAbstract
Constructivism differs from traditional teaching and has numerous tools, which are presented for the effectiveness of the teaching-learning process significantly, among them we can mention the use of previous organizers, creating posters and text production. The point of the project is to talk about the water, it's environment and social aspects, within a perspective of the significant learning of Ausubel (1976). The research is qualitative and was held at the Municipal School Dr. Orlando Nigro, in Cuiabá, MT, with a total sample of seventy-nine students of the sixth grade of elementary school. The school serves students of Pedregal neighborhood, Renascer, Leblon and surroundings.These neighborhoods are in the Barbado Watershed. The watershed is directly linked to 21 districts, and is degraded due to intense urban occupation of its banks, as well, the theme of choice is related to the environmental and social context in which the school is located. Methodological aspects consisted on applying an initial questionnaire, questioning and prior organizer that resulted in texts production and poster creation. The results of the initial questionnaire showed little critical reflection in aspects related to waste and conservation of water resources. After the methodological application was realized the production and further development of concepts where students demonstrated consistent arguments far beyond what was available in the previous organizer.
Downloads
Metrics
References
AUSUBEL, David. Psicologia Educativa: un punto de vista cognocistivo. México: Trilha, 1976.
BATISTA, Sueli Soares dos Santos. Teoria crítica e teorias educacionais: Uma análise do discurso sobre educação. Educação e Sociedade, n. 73, p. 182-205, 2000.
CARVALHO, Fabiana Aparecida de. Perspectivas atuais da pesquisa em ensino de biologia. IN: Encontro Nacional de Pesquisa em Educação de Ciências, 06, p. 341-352. Florianopolis, 2007. Anais. Florianopolis: ABRAPEC, 2007.
DOGRA, Barthi. Constructivist Classroom Activities for Biology Learning. Education Indian Journal, v. 36, n. 01, 2010.
DRIVER, Rosalind; OLDHAM, Valerie. A constructivist approach to curriculum development in Science. Studies in Science Education, n.13, p.105-122, 1986.
KREISCHER, Tayana Carolina Vieira; GONÇALVES, Deborah Maria de Moura; VALENTINI, Carla Maria Abido. Aspectos Hidroambientais do Córrego Barbado em Cuiabá- MT. Holos, ano. 28, v. 01, 2012.
LUCATTO, Luis Gustavo. G.; TALAMONI, Jandira Liria Biscalquini. A construção coletiva interdisciplinar em educação ambiental no ensino médio: a microbacia hidrográfica do ribeirão dos peixes como tema gerador. Ciência e Educação, v. 13, n.03, p. 389-398, 2007.
MENEZES FILHO, Frederico Carlos Martins de; AMARAL, Daiany Basilia. Histórico da expansão urbana e ocorrência de inundações na cidade de Cuiabá-MT. Sociedade e Natureza, v. 26, n. 01, p.159-170, 2013.
MOREIRA, Marco Antônio. Teorias de Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1999.
NOVAK, Joseph Donald. Uma teoria de Educação. São Paulo: Pioneira, 1981.
PACCA, Jesuína Lopes de Almeida; SCARINCI, Anne Louise. O que pensam os professores sobre a função da aula expositiva para a aprendizagem significativa. Ciência e Educação, v. 16, n. 03, p.709 - 721, 2010.
PACCA, Jesuína Lopes de Almeida; SCARINCI, Anne Louise. A ressignificação das atividades na sala de aula. Ensaio, v. 13, n. 01, p.57-72, 2011.
PASA, Maria Corette; GONÇALVEZ, Karina Gondolo; KOPPE, Valdinei Cristi; PEREIRA, Priscila. O currículo e as práticas pedagógicas. Sociedade Cultural e Educacional de Itapeva, 2014.
SANTOS, Flavia Maria Teixeira dos. As emoções nas interações e a aprendizagem significativa. Ensaio, v. 09, n. 02, p. 173-187, 2007.
SAUVÉ, Lucie. Educação Ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 02, p. 317-322, 2005.
SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Construção do Conhecimento e Ensino de Ciências. Em Aberto, ano 11, n. 55, 1992.
TEIXEIRA, Francimar Martins; SOBRAL, Ana Carolina Moura Bezerra. Como novos conhecimentos podem ser construídos a partir dos conhecimentos prévios: um estudo de caso. Ciência e Educação, v.16, n. 03, p. 667-677, 2010.
VASCONCELOS, Clara; PRAIA, João Felix; ALMEIDA, Leandro S. Teorias de aprendizagem e o ensino/aprendizagem das ciências: da instrução à aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, v. 07, n. 01, p. 11-19, 2003.
VENTURA, Rosângela Maria Guarienti. Caracterização ambiental e hidrológica da bacia do Córrego Barbado em Cuiabá-MT. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Edificações e Ambiental, UFMT, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.