BIOLOGICAL EVOLUTION: CONSTRUCTION OF CONCEPTS WITH STUDENTS OF ELEMENTARY EDUCATION

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23021.id1721

Keywords:

Biodiversity, Inquiry-based teaching, Biological evolution, Mutation, Natural selection

Abstract

Continuous learning is essential for the teacher intending to share knowledge and promote learning to learn. Thus, we searched for tools that provide a "living classroom”. Moreover, aware of the inherent challenges of teaching and learning biological evolution at different levels of education, we seek to highlight the interrelationships in the various activities that permeate a didactic sequence and the learning of concepts. We applied a conceptual construction of mutation, biodiversity and natural selection which are the necessary introductory topics for the understanding of biological evolution with a didact sequence and was carried out with 9th grade elementary education students and sought to privilege their active participation in the learning process and to stimulate the student's interest in the subjects discussed, an important step for the construction of knowledge and competency. Our results show how complex it is to teach/learn about biological evolution to Elementary education students and encourage us to state that motivating educational events enrich the pedagogical process, can provide a better assimilation of concepts and should be avail more frequently in our classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sônia Regina Garcia, UFMT

Especialista em Ciências (UFMT) Professora da Educação Fundamental

Sandra Satiko Matsuda, USP

Doutorado em Ciências (USP)

Carlos Rinaldi, UFMT

Doutorado em Educação (UFMT) Professor no Instituto Física (UFMT) Docente do Programa de pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais (IF/UFMT)

References

ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison. A compreensão de evolução biológica no Brasil: o triplo problema. In: ARAÚJO, Leonardo Augusto Luvison (org.). Evolução Biológica: da pesquisa ao ensino. Porto Alegre: Editora Fi, 2017, p. 23 – 31.

ASSAD, Beatriz Marques; MACHADO, Rebekah Giese de Paula; SILVA, Evander Ruthieri Saturno. A evolução biológica à luz da cultura científica e história da ciência em livros didáticos do ensino médio (PNLD, 2015). Revista Contexto & Educação, n. 115, 2021.

AUSUBEL, David Paul; NOVAK, Joseph Donald; HANESIAN, Helen. Psicologia Educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980. 625p.

AZEVEDO, Alexandre Luiz Korte de; ALLE, Lupe Furtado Avaliação do conteúdo de evolução biológica em coleções didáticas brasileiras pós-BNCC. ACTIO: Docência em Ciências, v. 7, n.1, 2022.

AZEVEDO, Maria Cristina P. Stella de. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004, p. 19-33.

BARROS, Marcelo Alves; LABURÚ, Carlos Eduardo; ROCHA, Zenaide F. D. C. Análise do vínculo entre grupo e professora numa sala de aula de ciências do ensino fundamental. Ciência & Educação, v. 13, n. 2, p. 235-251, 2007.

BOGDAN. Robert; BIKLEN, Sari. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora, 1994. 335 p.

BOMTEMPO, Edda. Brinquedo e educação: na escola e no lar. Psicologia Escolar e Educacional, v. 3, n.1, p. 61-69, 1999.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais /Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. 138 p.

CARABETTA JUNIOR, Valter. Ensino de ciências da natureza e conceitos científicos. Revista Tópicos Educacionais, v. 28, n. 1, 241-257, 2022.

CHASSOT, Attico Inácio. A educação no ensino da química. Ijuí: Ed. Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul, 1990

DALAPICOLLA, Jeronymo; SILVA, Victor de Almeida; GARCIA, Junia Freguglia Machado. Evolução Biológica como eixo integrador da Biologia em livros didáticos do ensino médio. Revista Ensaio, v. 17, n.1, 150-172, 2015.

FALA, Angela Maria; CORREIA, Elisete Marcia; PEREIRA, Humberto D’Muniz. Atividades práticas no ensino médio: uma abordagem experimental para aula de genética. Ciência & Cognição, UNICEP- SÃO CARLOS, 2010.

FREITAS, Rafaela Pinheiro Diniz; ARAÚJO, Elisângela Sousa de; SILVA, Maria de Fátima Sousa; REIS, Hellen josé Dayane Alves. Uma análise do conteúdo de genética no ensino fundamental conforme a BNCC. R. bras. Ens. Ci. Tecnol., v. 14, n. 3, p. 22-40, 2021.

FUTUYMA, Douglas; KIRKPATRICK, Mark. Evolution. 4th ed. Sunderland: Sinauer Associates, Inc, 2017.

KOBASHIGAWA, Alexandre Hiroshi; ATHAYDE, Beatriz A. C. de; MATOS, Kédima Ferreira de Oliveira; CAMELO, Midori Hijioka; FALCONI, Simone. Estação ciência: formação de educadores para o ensino de ciências nas séries iniciais do ensino fundamental. In: IV SEMINÁRIO NACIONAL DO PROGRAMA ABC NA EDUCAÇÃO CIENTÍFICA. Anais..., 2008, São Paulo. Disponível em https://docplayer.com.br/54659874-Estacao-ciencia-formacao-de-educadores-para-o-ensino-de-ciencias-nas-series-iniciais-do-ensino-fundamental.html. Acesso em 21 ago 2022.

JANULAW, Al.; SCOTCHMOOR, Judy. Clipbirds. [S.I]: UCMP, 2003. Disponível em: http://www.ucmp.berkeley.edu/education/lessons/clipbirds. Acesso em: 02 set 2021.

LABURÚ, Carlos Eduardo; ARRUDA, Sérgio de Mello; NARDI, Roberto. Pluralismo metodológico no ensino de ciências. Ciência & Educação, v.9, n.2, 2003.

LARROYD, Letícia Medeiros A evolução biológica nos documentos curriculares nacionais. 2020. 58p. Trabalho de Conclusão do Curso - Centro de Ciências Biológicas, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/218143. Acesso em 08 ago 2022.

LERNER, Lawrence S. Good Science, Bad Science: teaching evolution in the states. The Thomas B. Fordham Foundation, Califórnia, 2000.

LIMA, Cinthia Vieira Brum; FECCHI, Pollyanna Garcia Geraldo; CASTRO, Viviani Domingos. Turma, vamos fazer uma roda? Trabalhando no princípio da livre expressão no ensino fundamental. Cad. Cedes, v. 42, n. 117, 2022.

LIMA, Donizete Franco. A importância da sequência didática como metodologia no ensino da disciplina de física moderna no ensino médio. Revista Triângulo, v. 11, n.1, 151-162. 2018.

MACHADO, Ricardo Ferreira; NIÑO-EL-HANI, Charbel; CARNEIRO, Maria da Conceição Lago; REIS, Vanessa Perpétua Garcia Santana; SEPULVEDA, Cláudia de Alencar. O jogo Clipsitacídeos como estratégia didática para o ensino de evolução: Eficácia e impacto na prática docente. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências - IX ENPEC Águas de Lindóia - SP, 2013.

MOREIRA, Marco Antônio. Aprendizagem significativa crítica. Porto Alegre - RS, 2010.

MORI, Lyria; MIYAKI, Cristina Y.; Arias, Maria Cristina. Os tentilhões de Galápagos: o que Darwin não viu, mas os Grants viram. Genética na Escola. Ribeirão Preto: Instituto de Biociências, Universidade de São Paulo. Acesso em: 15 set. 2022, 2006.

MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A reinvenção da roda: toda de conversa: um instrumento metodológico possível. Revista Temas em Educação, v. 23, n. 1, 2014.

OAIGEN, Edson Roberto. Atividades extraclasse e não-formais. Chapecó: UNOESC, 1996. 157 p.

OLEQUES, Luciane Carvalho; BARTHOLOMEI-SANTOS, Marilise Ladvocat; BOER, Noemi. Evolução biológica: percepções de professores de biologia. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 10, n. 2, 243-263, 2011.

REIS, Vanessa Perpétua Garcia Santana; CARNEIRO, Maria da Conceição Lago; AMARANTE, Ana Lúcia Albuquerque Pereira Costa; ALMEIDA, Mariângela Cerqueira; SEPÚLVEDA, Claudia de Alencar Serra; NIÑO-EL-HANI, Charbel. Simulação do processo de seleção natural como estratégia didática para o ensino de evolução. Ciência em Tela, v.6, n.2, 2013.

RIESS, Maria Luiza Ramos. Trabalho em grupo: instrumento mediador de socialização e aprendizagem. São Leopoldo: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Trabalho de Conclusão de Curso, 2010. 33p.

RINALDI, Carlos. “Aprendizagem significativa: implicações na sala de aula”. Cuiabá: Universidade Federal de Mato Grosso, Instituto de Física, Secretaria de Tecnologia Educacional, UAB/CAPES, 2019. 35 p.

SÁ, Risonilta Germano Bezerra de; JÓFILI, Zélia Maria Soares; CARNEIRO-LEÃO, Ana Maria dos Anjos; LOPES, Fernanda Muniz Brayner. Conceitos abstratos: um estudo no ensino da biologia. Revista da SBEnBio, n. 3, 564-572, 2010.

SANTOS, Mateus Carneiro Guimarães. A história da Ciência é importante por razões educacionais e filosóficas, diz pesquisador da Universidade de Pisa, 2020. Disponível em: https://sites.usp.br/revistabalburdia/wp-content/uploads/sites/615/2020/11/BALB%C3%9ARDIA-num1-p.-31-33.pdf . Acesso em 28 fev 2020.

TIDON, Rosana; LEWONTIN, Richard C. Teaching evolutionary biology. Genetics and Molecular Biology, v. 27, n.1, 124-131, 2004.

TIDON, Rosana; VIEIRA, Eli. O ensino da evolução biológica: um desafio para o século XXI. ComCiência, Campinas, n. 107. 2009.

TOMOTANI, João Vitor; SALVADOR, Rodrigo Brincalepe. Análise do conteúdo de Evolução em livros didáticos do Ensino Fundamental brasileiro. Pesquisa e Ensino em Ciências Exatas e da Natureza. N.1 05-18, 2017.

TRAWEEK, Virginia. Mania de Mutação, 2021. Disponível em: https://vetmed.tamu.edu/peer/mutationexercise/. Acesso em 10 ago 2021.

VARGENS, Marta Moniz Freire; NIÑO-EL-HANI, Charbel. Análise dos efeitos do jogo Clipsitacídeos (Clipbirds) sobre a aprendizagem de estudantes do ensino médio acerca da evolução. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 11, n. 1, 2011.

Published

2023-02-12

How to Cite

GARCIA, Sônia Regina; MATSUDA, Sandra Satiko; RINALDI, Carlos. BIOLOGICAL EVOLUTION: CONSTRUCTION OF CONCEPTS WITH STUDENTS OF ELEMENTARY EDUCATION. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23021, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23021.id1721. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/166. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Natural sciences and their technologies