HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018)

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n1.e023.id1290

Keywords:

History for teaching, Teacher training, Historical research, Early Years

Abstract

This article presents partial results of a broader investigation, which aims to identify the pedagogical potential of academic productions that advocate the use of history for teaching mathematics (HEnM) and for training teachers in the early years. It is a qualitative research with an analytical approach of the research research type, based on the propositions of Sanchez Gamboa (2012). The studies were based on Theses and Dissertations in the History of Mathematics (HM), produced from 1990 to 2018 in the Brazilian Postgraduate Program. 698 researches were selected in consultation with specialized websites, classified in the 3 types of study defined by Mendes (2012, 2018). Of this total, 150 productions were considered in HEnM, 17 focusing on the early years, of these, 8 focused on teacher training, presenting the uses of history in the conceptual, didactic and methodological training processes of mathematics through artifacts and concrete materials and investigative activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luiza Pereira da Silva, UFPA

Mestrado em Educação em Ciências e Matemática (IEMCI/UFPA) Professora da Educação Básica SEMEC/SEMED, Discente do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas (PPGECM/UFPA)

Iran Abreu Mendes, UFRN

Doutorado em Educação (UFRN) Professor Titular do Instituto de Educação Matemática e Científica da Universidade Federal do Pará (IEMCI/UFPA) Pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas, Docente e Coordenador do PPGECM/UFPA

References

D’AMBROSIO, Ubiratan. História da Matemática e Educação. In: FERREIRA, Eduardo Sebastiani (Org.) Cadernos CEDES 40. Campinas: Papirus, 1996.

FAUVEL, John. A utilização da História em Educação Matemática. Tradução: Paulo Oliveira. In: VIEIRA, A; VELOSO, E. LAGARTO, M. J. Relevância da História no Ensino da Matemática. GTHEM/APM. Grafis, 1997.

PIRES, Lucas Silva; MENDES, Iran Abreu. HISTÓRIA DA MATEMÁTICA DO ENSINO FUNDAMENTAL NOS LIVROS DE MINICURSOS DA SBHMat (2001-2017). Revista Prática Docente, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 28-44, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p28-44.id575. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/575. Acesso em: 4 ago. 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p28-44.id575

MENDES, Iran Abreu. Ensino de Trigonometria através de atividades históricas. 1997. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 1997.

MENDES, Iran Abreu. Ensino da Matemática por atividades: uma aliança entre o construtivismo e a História da Matemática. 2001. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2001.

MENDES, Iran Abreu. A investigação histórica como agente de cognição matemática na sala de aula. In: MENDES, Iran Abreu; FOSSA, John Andrew; VALDÉS, Juan E. Nápoles. A história como um agente de cognição na educação Matemática.1 ed.: Porto Alegre: Sulina, 2006.

MENDES, Iran Abreu. Investigação histórica no ensino da Matemática. Rio de Janeiro: Ciência Moderna, 2009.

MENDES, Iran Abreu. Pesquisas em história da Educação Matemática no Brasil em três dimensões. In: Revista Quipu, vol. 14, num. 1. enero-abril de 2012, pp. 69-92. http://www.revistaquipu.com

MENDES, Iran Abreu. História no ensino da matemática: trajetórias de uma epistemologia didática. REMATEC, ano 8, n.12, jun., 2013.

MENDES, Iran Abreu. História para o ensino da matemática: uma reinvenção didática para a sala de aula. In: Revista COCAR, Belém, Edição Especial N.3, p. 145 a 166 – Jan./Jul. 2017. Programa de Pós-graduação Educação em Educação da UEPA. http://páginas.uepa.br/seer/index.php/cocar.

MENDES, Iran Abreu. Pesquisa sobre história da Matemática nas dissertações e teses. In: MENDES, Iran Abreu; MOREY, Bernadete (Orgs.). Debates temáticos sobre Pesquisa em História da Matemática e da Educação Matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2018. p. 135 – 175.

MIGUEL, Antonio; BRITO, Arlete de Jesus. A história da matemática na formação do professor de matemática. In: FERREIRA, Eduardo Sebastiani (Org.) Cadernos CEDES 40. Campinas: Papirus, 1996.

PRADO, Ema Beraldo. História da Matemática: um estudo de seus significados na Educação Matemática. Dissertação de Mestrado. Instituto de Geociências e Ciência Exatas. Rio Claro: UNESP, 1990.

SANCHEZ GAMBOA, Silvio. Pesquisa em Educação métodos e epistemologias. 2. ed. Chapecó: Argos, 2012.

Teses e Dissertações analisadas:

DAMBROS, Adriana Aparecida. A história da matemática e o professor das séries iniciais: a importância dos estudos históricos no trabalho com o sistema de numeração decimal. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Educação. Florianópolis: UFSC, 2001.

FERREIRA, Lucia Helena Bezerra. Ateliês de história e pedagogia: contribuições para a formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais. Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Natal: UFRN, 2011.

OLIVEIRA, Rosalba Lopes de. Ensino de Matemática, História da Matemática e Artefatos: Possibilidade de interligar saberes em cursos de formação de professores da Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental. Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Educação. Natal: UFRN, 2009.

PEDROSO, André Pereira. Os algoritmos no contexto da história: uma experiência na formação de professores pedagogos. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica. Florianópolis: UFSC, 2008.

SILVA, Gesivaldo dos Santos. História da matemática na formação de professores: sistema de numeração antigo. Dissertação de Mestrado Profissional. Programa de Pós-graduação em Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação Ensino de Ciências Naturais e Matemática. Natal: UFRN, 2016.

SOUZA, Eliana da Silva. Um estudo histórico-pedagógico das crenças de futuros professores acerca do ensino-aprendizagem da noção de número natural. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-graduação em Educação. Campinas: UNICAMP, 1996.

SOUZA, Eliana da Silva. A prática social do cálculo escrito na formação de professores: a história como possibilidade de pensar questões do presente. Tese de Doutorado. Programa de Pós-graduação em Educação. Campinas: UNICAMP, 2004.

TÁBOAS, Carmen Maria Guacelli. O número e sua história cultural fundamento necessário na formação do professor. 1993. 233f. Campinas: Tese (Doutorado) – Pós-graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, 1993.

Published

2022-02-04

How to Cite

PEREIRA DA SILVA, Luiza; ABREU MENDES, Iran. HISTORY FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS IN TEACHER EDUCATION IN THE EARLY YEARS OF THESES AND DISSERTATIONS (1990-2018). Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 1, p. e023, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e023.id1290. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/273. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies