PEDAGOGIC WORKSHOPS AS A TEACHING STRATEGY FOR INITIAL TRAINING OF SCHOLARSHIP STUDENTS/PIBID OF THE PEDAGOGY COURSE

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22060.id1591

Keywords:

Teacher training, Teaching Mathematics, New technologies

Abstract

The article highlights the research developed in the Post-Doctoral internship that aimed to contribute to the initial training of Pedagogy students, scholarship holders of the Institutional Scientific Initiation Scholarship Program (PIBID), with emphasis on strategies to teach Mathematics contents in the Initial Years. With a qualitative approach, the study was developed through pedagogical workshops, carried out in partnership with professionals licensed in Mathematics and Pedagogy, aiming to subsidize them in the teaching and learning process, acting directly in the training of future professionals, with the intention of assisting them in the teaching and learning process. them in the classroom. The results point to deficiencies in relation to the mathematical contents that involve basic notions of operations and lack of understanding of concepts to carry out the proposed activities. Another highlight refers to digital technologies that, in this context, were highlighted in initial training as a necessary and articulated tool for pedagogical practice that has demanded new teaching methods and strategies from education professionals to reach students and consolidate pedagogical practice in teaching. hybrid dynamically and effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Laura Isabel Marques Vasconcelos de Almeida, PUCPR

Doutorado em Educação (PUCPR) Docente do Programa de Pós Graduação da Universidade de Cuiabá (UNIC)

Helenara Regina Sampaio Figueiredo, UEM

Doutorado em Educação para a Ciência e o Ensino de Matemática (UEM) Docente do Programa de Pós Graduação da Universidade Norte do Paraná (UNOPAR)

Josélia Souza Soares Ferreira, UNIC

Mestra em Ensino pela Universidade de Cuiabá (UNIC) Professora da rede pública estadual de Mato Grosso (SEDUC/MT)

Vanilda Carvalho Mendes, FEICS

Especialista pela Faculdade Evangélica  Integrada Cantares de Salomão (FEICS) Professora da rede pública de Cuiabá e Várzea Grande/MT

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, Set/Dez 2012.

BAUMAN, Zygmunt. Os desafios da educação: aprender a caminhar sobre areias movediças. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 137, maio/ago. 2009.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019.

CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. São Paulo: Editora UNESP, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2015.

IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Lisboa: Porto Alegre: Artmed, 2010.

KAMII, Constance. Desenvolvendo a aritmética: implicações da teoria de Piaget. Campinas, SP: Papirus, 1995.

LORENZATO, Sérgio (org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 1ª. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006 (Coleção Formação de Professores).

MINAYO, Maria Cecília de Souza; COSTA. Antonio Pedro. Fundamentos teóricos das técnicas de investigação qualitativa. Revista Lusófona de Educação, n.40, p.139-153, 2018.

MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, 2015, p.15-33 (Coleção Mídias Contemporâneas). Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em maio/2022.

VALENTE, Wagner. Rodrigues. (org.) Avaliação em Matemática: História e Perspectivas Atuais. Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico. 1ª edição, São Paulo- SP: Editora Papirus, 2008.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Trad. Francisco Pereira. 4. Ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

TOLEDO, Marilia.; TOLEDO, Mauro. Teoria e prática de matemática: como dois e dois. São Paulo: FTD, 2009.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2009.

Published

2022-05-01

How to Cite

VASCONCELOS DE ALMEIDA, Laura Isabel Marques; SAMPAIO FIGUEIREDO, Helenara Regina; SOARES FERREIRA, Josélia Souza; CARVALHO MENDES, Vanilda. PEDAGOGIC WORKSHOPS AS A TEACHING STRATEGY FOR INITIAL TRAINING OF SCHOLARSHIP STUDENTS/PIBID OF THE PEDAGOGY COURSE. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22060, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22060.id1591. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/247. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies