PEDAGOGIC WORKSHOPS AS A TEACHING STRATEGY FOR INITIAL TRAINING OF SCHOLARSHIP STUDENTS/PIBID OF THE PEDAGOGY COURSE
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22060.id1591Keywords:
Teacher training, Teaching Mathematics, New technologiesAbstract
The article highlights the research developed in the Post-Doctoral internship that aimed to contribute to the initial training of Pedagogy students, scholarship holders of the Institutional Scientific Initiation Scholarship Program (PIBID), with emphasis on strategies to teach Mathematics contents in the Initial Years. With a qualitative approach, the study was developed through pedagogical workshops, carried out in partnership with professionals licensed in Mathematics and Pedagogy, aiming to subsidize them in the teaching and learning process, acting directly in the training of future professionals, with the intention of assisting them in the teaching and learning process. them in the classroom. The results point to deficiencies in relation to the mathematical contents that involve basic notions of operations and lack of understanding of concepts to carry out the proposed activities. Another highlight refers to digital technologies that, in this context, were highlighted in initial training as a necessary and articulated tool for pedagogical practice that has demanded new teaching methods and strategies from education professionals to reach students and consolidate pedagogical practice in teaching. hybrid dynamically and effectively.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 3, p. 57-82, Set/Dez 2012.
BAUMAN, Zygmunt. Os desafios da educação: aprender a caminhar sobre areias movediças. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 137, maio/ago. 2009.
BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. RESOLUÇÃO CNE/CP Nº 2, de 20 de dezembro de 2019.
CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. São Paulo: Editora UNESP, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2015.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Lisboa: Porto Alegre: Artmed, 2010.
KAMII, Constance. Desenvolvendo a aritmética: implicações da teoria de Piaget. Campinas, SP: Papirus, 1995.
LORENZATO, Sérgio (org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. 1ª. Ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2006 (Coleção Formação de Professores).
MINAYO, Maria Cecília de Souza; COSTA. Antonio Pedro. Fundamentos teóricos das técnicas de investigação qualitativa. Revista Lusófona de Educação, n.40, p.139-153, 2018.
MORAN, José. Mudando a educação com metodologias ativas. In Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens, 2015, p.15-33 (Coleção Mídias Contemporâneas). Disponível em: http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/mudando_moran.pdf. Acesso em maio/2022.
VALENTE, Wagner. Rodrigues. (org.) Avaliação em Matemática: História e Perspectivas Atuais. Magistério: Formação e Trabalho Pedagógico. 1ª edição, São Paulo- SP: Editora Papirus, 2008.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Trad. Francisco Pereira. 4. Ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
TOLEDO, Marilia.; TOLEDO, Mauro. Teoria e prática de matemática: como dois e dois. São Paulo: FTD, 2009.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.