ENVIRONMENTAL PERCEPTIONS IN STUDENTS OF GEOGRAPHIC AND CULTURALLY DIFFERENT EDUCATION INSTITUTIONS
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e034.id1137Keywords:
Environmental Education, Basic Education, Sociedad SustentiveAbstract
The study sought to investigate the appropriations of meanings of Environment concepts by high school students separated geographically and culturally, being one of the groups linked to a state institution of the type Escola do Campo located in Campo Formoso, state of Bahia is the second one composed by students of the Technical course in Environment, in the modality of technical education integrated to high school, from a Federal Institute with a campus in Governador Valadares, state of Minas Gerais. The study is exploratory-descriptive and used an electronic form to collect information, due to the distance imposed by the Covid-19 pandemic. The result pointed to the need to consider the inclusion of Environmental Education in order to permeate the entire curriculum of the high school student, adopting a critical approach and applied to the daily issues of these subjects, enhancing learning that will materialize in social transformation and environmental preservation.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf. Acesso em 5 abr. 2021.
BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a Educação Ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/educacaoambiental/lei9795.pdf. Acesso em: 21 set. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Temas Transversais. Brasília (BRASIL): MEC, 1998. 436 p.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 1.144, de 10 de outubro de 2016. Institui o Programa Novo Mais Educação, que visa melhorar a aprendizagem em Língua Portuguesa e Matemática no ensino. Brasília: Diário Oficial da União, 2016.
BRASIL, Ministério da Educação. Etapa do Ensino Médio é homologada e Base Nacional Comum Curricular está completa. Brasília: MEC. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=72011. Acesso em 5 abr. 2021.
CAVALCANTE, Josinaldo. Educação Escolar e Meio Ambiente: uma análise a partir de Estudantes e Professores do Ensino Médio. Open Minds International Journal, v. 1, n. 1, p. 64-75, 1 jul. 2020. http://doi.org/10.47180/omij.v1i1.17. DOI: https://doi.org/10.47180/omij.v1i1.17
DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. São Paulo: Gaia, 2004.
FRIZZO, Taís Cristine Ernst; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. políticas públicas atuais no Brasil: o silêncio da Educação Ambiental. REMEA - Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, [S. l.], n. 1, p. 115–127, 2018. DOI: 10.14295/remea.v0i1.8567. Disponível em: http://periodicos.furg.br/remea/article/view/8567. Acesso em: 5 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v0i1.8567
GASQUES, Ana Carla Fernandes; OKAWA, Cristhiane Michiko Passos; SANTOS, Jordana Dorca dos; GASQUES, Elisabet Gabrieli Fernandes; DELABIO, Francielle. Educação Ambiental: Estudo de caso em dois Colégios Estaduais da cidade de Sarandi (PR). Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 11, n. 5, 123-138, 2016. Disponível em: http://revbea.emnuvens.com.br/revbea/article/view/4984. Acesso em 5 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2016.v11.2304
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002.
GOMES, Carlos Mário Ribeiro; NASCIMENTO, Andrea Amaro; SOUZA, Amay Fernandes Silva; SANTANA, Willma José de. Análise das práticas de Educação Ambiental em duas escolas de ensino médio na cidade de juazeiro do norte-CE. Revista Gestão & Sustentabilidade Ambiental, Florianópolis, v. 5, n. 1, p. 26-41, abr./set. 2016. Disponível em: http://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/gestao_ambiental/article/view/2706. Acesso em 5 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.19177/rgsa.v5e1201626-41
JACOBI, Pedro Roberto. Educar na sociedade de risco: o desafio de construir alternativas. Pesquisa em Educação Ambiental, São Carlos, v. 2, n. 2, p. 49-65, 2007. DOI: http://doi.org/10.18675/2177-580X.vol2.n2.p49-65. DOI: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol2.n2.p49-65
JUNGES, Alexandre Luis; SANTOS, Vinícius Yuri; MASSONI, Neusa Teresinha. Efeito estufa e aquecimento global: uma abordagem conceitual a partir da física para educação básica. Experiências em Ensino de Ciências. v.13, n.5, 2018. Disponível em: http://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID531/v13_n5_a2018.pdf. Acesso em 7 abr. 2021.
KOLCENTI, Sandra Gonçalves Ribeiro; MÉDICI, Mônica Strege; LEÃO, Marcelo Franco. Educação Ambiental em escolas públicas de Mato Grosso. Revista Científica ANAP Brasil. Volume 13, número 29, 2020. Disponível em: http://www.amigosdanatureza.org.br/publicacoes/index.php/anap_brasil/article/view/2594. Acesso em 5 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.17271/19843240132920202594
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇOES UNIDAS (ONU). Declaração de Estocolmo sobre o Meio Ambiente Humano. Estocolmo: ONU, 1972.
RAYMUNDO, Maria Henriqueta Andrade; BIASOLI, Semíramis; BRANCO, Evandro Albiach; SORRENTINO, Marcos. Avaliação e monitoramento de políticas públicas de Educação Ambiental no Brasil: transição para sociedades sustentáveis. Piracicaba: MH - Ambiente Natural, 2019.
SANTOS, Luana Magda Muniz dos. A importância de práticas de ensino criativas na Educação Ambiental. In: VII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. Anais, Florianópolis, 8 nov. 2009.
SANTOS, Aline Gomes dos; SANTOS, Crisliane Aparecida Pereira. A inserção da Educação Ambiental no currículo escolar. Revista Monografias Ambientais – REMOA, v. 15, n.1, jan-abr. 2016. Disponível em: http://periodicos.ufsm.br/remoa/article/view/19893. Acesso em 5 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.5902/2236130819893
SILVA, Decauita Poliana Peixoto da; MEDEIROS, Patrícia Soares de Maria de; CARAMELLO, Núbia Déborah Araújo. Percepção de educadores sobre aspectos da Educação Ambiental em escolas do município de Ji-Paraná/RO. Revista Ibero Americana de Ciências Ambientais, v.11, n.6, p.688-699, 2020. Disponível em: http://www.sustenere.co/index.php/rica/article/view/CBPC2179-6858.2020.006.0055. Acesso em 5 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.6008/CBPC2179-6858.2020.006.0055
SILVA, Fredson Pereira da; SILVA, Camila Castro e. Uma abordagem sobre a importância da interdisciplinaridade no ensino da Educação Ambiental na escola. Revista Brasileira de Meio Ambiente, v.8, n.4, 2020. Disponível em: http://revistabrasileirademeioambiente.com/index.php/RVBMA/article/view/534. Acesso em 5 abr. 2021.
TRAJBER, Raquel; MENDONÇA, Patrícia Ramos. (Org.). Educação na diversidade: o que fazem as escolas que dizem que fazem Educação Ambiental. Brasília: Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade, 2007.
VALDERRAMA-HERNÁNDEZ, Rocío; ALCÁNTARA, Lucía; LIMÓN, Dolóres. The complexity of environmental education: teaching ideas and strategies from teachers. Procedia - Social and Behavioral Sciences, v.237, p.968-974, 2017. Disponível em: http://idus.us.es/handle/11441/88181. Acesso em 5 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.137
VEIGA, Alinne; AMORIM, Érica; BLANCO, Maurício. Um retrato da presença da Educação Ambiental no ensino fundamental brasileiro: o percurso de um processo acelerado de expansão. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília, 2005. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/485287/Um+retrato+da+presen%C3%A7a+da+educa%C3%A7%C3%A3o+ambiental+no+ensino+fundamental+brasileiro+o+percurso+de+um+processo+acelerado+de+expans%C3%A3o/15869581-68fa-4c2f-a254-6b94fad669b1?version=1.3. Acesso em 7 abr. 2021.
VIEIRA, Valter Afonso. As tipologias, variações e características da pesquisa de marketing. Curitiba, Revista da FAE, v.5, p.65-70, jan./abr. 2002.
VIRGENS, Rute de Almeida. A Educação Ambiental no ambiente escolar [Monografia]. Brasília: Universidade de Brasília e Universidade Estadual de Goiás; 2011. 26 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.