EVALUATION OF THE MOTIVATING FACTORS FOR ENTRY AND DEGREE COURSE FEDERAL UNIVERSITY OF AMAZONAS AND FEDERAL INSTITUTE OF EDUCATION, SCIENCE AND TECHNOLOGY OF THE SERTÃO PERNANBUCANO
DOI:
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e054.id1167Keywords:
Teacher training, Motivating factors, Doubles degrees, Specific degreesAbstract
This paper aims to investigate how motivations that contributed to the entry and permanence of students in doubles and especific degree courses in potentials and weaknesses in the initial and formative formation of the reflective formation of the teacher. The methology had a qualitative and quantitative approach in order to answer the questions proposed int this word, with the application in this word, with the application of a semi-open questionnaire and the use of the Likert scale. For data analysis, Excel programs were used and SPSS (Statistical Package for Social Sciences). The results showed that, regardless of the degree they entered, the permanence of students in the course depends on social and economic factors, such as the place where they reside and the difficulties of work-study reconciliation, in addition to institutional factors, such as pedagogical support and the offer of complementary activities, and the decisive role of the example of the students. teachers of the course to consolidate the choice of the teaching career by the undergraduate students.
Downloads
Metrics
References
ÁVILA, Rebeca Contrera; PORTES, Écio Antônio. Notas sobre a mulher contemporânea no ensino superior. Mal-Estar e Sociedade. Barbacena, Ano II, n. 2, p. 91-106, 2009.
ARANTES, Cláudio Oliveira. Planejamento de rede escolar: Questões teóricas e metodológicas. Ministério da Educação. Centro de Desenvolvimento e Apoio Técnico à Educação. Brasília, 1986.
BARBOZA, Stephanie Ingrid Souza; CARVALHO, Diana Lúcia Teixeira de; SOARES NETO, João Batista; FRANCISCO, José da. Variações de Mensuração pela Escala de Verificação: Uma análise com escalas de 5, 7 e 11 pontos. Teoria e Prática em Administração. v.3, n.2, p. 99-120, 2013. http://doi.org/10.21714/2238-104X2013v3i2-15413
BARAT, Josef. Transporte e Mobilidade em São Paulo. Revista dos Transportes Públicos. ANTP – Associação Nacional dos Transportes Públicos, n.93, p. 51-74, 2001.
BELTRÃO, Kaizô Iwakami; ALVES, José Eustáquio Diniz. A reversão do Hiato de Gênero na educação brasileira no século XX. Cadernos de Pesquisa, v. 39, n. 136, p. 125-156, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742009000100007
BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porte Editora, 1994.
CARVALHO, Maria Regina Viveiros de. Perfil do professor da educação básica. Série Documental, 41. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Brasília, DF: 2018. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/documents/186968/486324/Perfil+do+Professor+da+Educa%C3%A7%C3%A3o+B%C3%A1sica/6b636752-855f-4402-b7d7-b9a43ccffd3e?version=1.13. Acesso em 28 abr. 2021.
COELHO, Lucas Ribeiro; VIEIRA, Maria Socorro Tavares Cavalcante. Contribuições do Programa de Residência Pedagógica para a Formação Inicial de Professores nos cursos de Licenciatura em Química do IF Serão-PE. International Journal Education and Teaching-PDVL.v.3, n.1, p.20-35, 2020. DOI: https://doi.org/10.31692/2595-2498.v3i1.112
DASSOLER, Olmira Bernadete; LIMA, Denise Maria Soares. A Formação e a profissionalização docente: características, ousadia e saberes. In: IX ANPED Sul - Seminário de pesquisa em Educação da Região Sul. 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/3171/522. Acesso em: 20 dez. 2020.
FURLANI, Lúcia Teixeira Maria. A claridade da noite: os alunos do ensino superior noturno. São Paulo: Cortez, 1998. 184p. DOI: https://doi.org/10.18222/eae02019992239
GARCIA, Carlos Marcelo. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, Antônio (Coord.). Os professores e a sua formação. Traduzido por Graça Cunha, Cândida Hespanha, Conceição Afonso e José Antônio Sousa Tavares. 1. ed. Portugal, Publicações Dom Quixote, 1992. p. 51-76.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
JACOMINI, Márcia Aparecida; PENNA, Marieta Gouvêa de Oliveira. Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento profissional. Revista Pro.Posições. v. 27, n. 2 (80), mai/ago. 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v27n2/1980-6248-pp-27-02-00177.pdf. Acesso em 28 abr. 2021.
LEITE, Eliane Alves Pereira; RIBEIRO, Emerson Silva; LEITE, Kécio Gonçalves; ULIANA, Marcia Rosa. Formação de profissionais da educação alguns desafios e demandas da formação inicial de professores na contemporaneidade. Educ. Soc, Campinas, v. 39, n. 144, p.721-737, 2018. http://doi.org/10.1590/es0101-73302018183273 DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302018183273
MERRIAM, Sharan B. Qualitative Research and Case Studies Applications in Education: Revised and Expanded from Case Study Research in Education. Search education resources. p .275.1998.
PRADO, Juliana; MEDEIROS, Emerson Augusto; Araújo, Osmar Hélio Alves. Licenciaturas – cenários e contextos da formação de professores da educação básica. Revista Interfaces da Educação. v. 12 34. 2021. DOI: https://doi.org/10.26514/inter.v12i34.6428
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2ª Ed., Novo Hamburgo - RS, Associação Pró-Ensino Superior em Novo Hamburgo - ASPEUR Universidade Feevale, 2013. Disponível em: http://www.feevale.br/Comum/midias/0163c988-1f5d-496f-b118-a6e009a7a2f9/E-book%20Metodologia%20do%20Trabalho%20Cientifico.pdf. Acesso em: 28 nov. 2020.
SANCHES, Suely da Penha. Acessibilidade: Um Indicador do Desempenho dos Sistemas de Transporte nas Cidades. Anais. X Congresso de Pesquisa e Ensino em Transportes, 2003, Vol 2, pp 199-208.
SERRAZINA, Maria de Lurdes Marquês. Conhecimento matemático para ensinar: papel da planificação e da reflexão na formação de professores. Revista Eletrônica de Educação, v. 6, n. 1, maio 2012. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/355. Acesso em 29 abr. 2021.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007. DOI: https://doi.org/10.36311/2007.978-85-249-1311-2
SCHEIBE, Leda. Valorização e formação dos professores para a educação básica: questões desafiadoras para um novo plano nacional de educação. Educ. Soc. Campinas, v. 31, n. 112, p. 981-1000. 2010. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em 12 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000300017
SILVA, Jeane Santana; ALVES, Mirelle Brandão; CARVALHO, Gleiciane Brandão. A maternidade na trajetória universitária: desafios percorridos pelas discentes da Universidade Federal do Maranhão - UFMA campus VII Codó. VI Congresso Nacional de Educação - CONEDU. v. 6, p.01-12., 2019. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2019/TRABALHO_EV127_MD1_SA7_ID6131_27082019105207.pdf. Acesso em: 18 dez. 2020.
SILVA, Daniele Cristina. Evasão nos cursos de licenciatura: O caso do curso de licenciatura em química da UTFPR-CM. Trabalho de Conclusão de Curso - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Campo Mourão, 2017. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/7855/3/evasaolicenciaturaquimicautfprcm.pdf. Acesso em: 18 dez. 2020.
SILVA, Elânia Francisca; FERREIRA, Raimundo Nonato Costa; SOUZA, Elaine de Jesus. Aulas práticas de ciências naturais: O uso do laboratório e a formação docente. Educação: Teoria e Prática. v. 31, n.64. 2021. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.v31.n.64.s15360
TREVISAN, Andreia Cristina Rodrigues; DALCIN, Andréia. Formação interdisciplinar de professores: percepções de egressos de um curso de ciências naturais e matemática. REAMEC, Cuiabá, v. 8, n. 2, p. 206-231, 2020. http://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.9967 DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v8i2.9967
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.