ACTIONS OF A UNDERGRADUATE STUDENT IN CHEMISTRY IN A MICRO-TEACHING SITUATION FOLLOWED BY AUTOSCOPY
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1841-1864.id831Keywords:
Chemistry Degree, Teacher Actions, Supervised Internship, Micro-teaching, AutoscopyAbstract
In this article we present the results of a research that analyzes the perspective of teaching the learning of the Chemistry degree and the effects of the intervention of the teacher actions of a future chemistry teacher in simulated classes. For data collection, all activities carried out by the licensee, from the regency in the classroom, through micro-teaching situations followed by a posterior analysis of the recorded classes, a procedure called autoscopy. We organize as transcriptions of the classes and interpret such transcriptions, according to the procedures of the Discursive Textual Analysis, assuming, for the identification of the actions, a set of a priori categories and a set of emerging subcategories. The mandatory procedure identifies changes in actions, we observe variations in the number of actions related to each of these subcategories, which leads us to an advocate of performing autoscopies and micro-teaching as a possibility of alteration / changes in the teaching perspective and in the licensee’s actions.
Downloads
Metrics
References
ALARCÃO, Isabel. Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.
ANDRADE, Edelaine Cristina. Um estudo das ações de professores de matemática em sala de aula. 2016. 186f. Londrina: Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.
ARRIGO, Viviane; LORENCINI JÚNIOR, Álvaro; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias. A autoscopia bifásica integrada ao microensino: uma estratégia de intervenção reflexiva na formação de professores de química. Revista Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 1-22, 2017. DOI: https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2017v22n1p01
BEHRENS, Marilda Aparecida. A prática pedagógica e o desafio do paradigma emergente. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 80, n. 196, p. 383-403, 1999. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.80i196.977
CARVALHO, Anna Maria Pessoa; GIL-PÉREZ, Daniel. Formação de professores de ciências: tendências e inovações. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
CARVALHO, Wilson. Estudo da intervenção do professor formador nas ações dos licenciandos em Química. 2019. 162f. Londrina: Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.
FERNÁNDEZ, Maria Lorelei. Investigating how and what prospective teachers learn through microteaching lesson study. Teaching and Teacher Education, Miami, n. 26, p. 351-362, 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.09.012
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MALDANER, Otavio Aloisio. A formação inicial e continuada de professores de Química: formando professores/pesquisadores. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: Unijuí, 2011.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2017.
POZO, Juan Ignacio. Aprendizes e mestres: a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
SACRISTÁN, Jose Gimeno; GOMEZ, Angel Inácio Pérez. Compreender e transformar o ensino. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.
SADALLA, Ana Maria Falcão de Aragão; LAROCCA, Priscila. Autoscopia: um procedimento de pesquisa e de formação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 419-433, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000300003
SCHÖN, Donald Alan. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 2014. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.17i2.0010
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.