EXPERIENCES WITH IFMT INTEGRATED HIGH SCHOOL: LABOR GYMNASTICS AS CONTENT OF PHYSICAL EDUCATION
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p81-99.id629Keywords:
labor gymnastics, pedagogical practice, physical educationAbstract
This article aims to present two experiences with the content of gymnastics, specifically labor gymnastics, in groups of technical courses integrated with IFMT High School. The article is characterized as an experience report, of qualitative and descriptive nature, having as locus of experiences the Physical Education classes of the technical course in administration of the Barra do Garças campus and the technical course in agriculture of the São Vicente campus, being the subjects students enrolled respectively in the 2nd and 3rd years of each course. In both experiments, a pedagogical sequence followed which allowed students to grasp concepts, perform diagnostics, develop practical activities and continually evaluate the completed stages. Students felt valued and motivated by the pedagogical sequences, assessments and methodologies adopted, and were encouraged to learn to teach, forming critical and autonomous subjects, able to act in and about the world.
Downloads
Metrics
References
ABRAHÃO, Julia; SZNELWAR, Laerte Idal , SILVINO, Alexandre . Introdução a ergonomia: da prática a teoria. São Paulo, SP: Blucher, 2009.
ALCARÁ, Adriana Rosecler. Fatores que influenciam o compartilhamento da informação e do conhecimento. Perspectivas em ciência da informação. Belo Horizonte, UFMG, vol. 14, nº 1, jan./abr. 2009, p. 170 - 191. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-99362009000100012
ALMEIDA, Rogério, Marques e colaboradores. A educação física em três campi do IFMT: do saber instituído à prática pedagógica. Revista da Faculdade de Educação. Cáceres, MT, v. 20, n. 2, jul./dez., 2013, p. 35-54.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. (LEI nº 9.393/96). Brasília, 1996.
BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 03 de janeiro de 2020.
CARVALHO, Amarilis Oliveira; DITOMASO, Aline. Ginástica no ensino médio. In: DARIDO, Suraya Cristina (org.). Educação física no ensino médio: diagnóstico, princípios e práticas. Ijuí: Ed. Unijuí, 2017, p. 407-423.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre, RS: Artes Médicas Sul, 2000.
CORREIA, Walter Roberto. Educação Física no ensino médio: questões impertinentes. 2. ed. Várzea Paulista, SP: Fontoura, 2011.
DARIDO, Suraya Cristina; RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.
FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo; GONZÁLEZ, Fernando Jaime. Desafios da legitimação da educação física na escola republicana. In: Horizontes, Dourados, MS, n. 2, v1, jul./ dez., 2013.
GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não-lugar da EF escolar I. In: Cadernos de Formação RBCE. Campinas, SP: CBCE e Autores Associados, v.1, n.1, 2009, p. 09 -24.
KAWASHIMA, Larissa Beraldo. Sentidos e significados da educação física para os alunos do IFMT – campus São Vicente: a pesquisa-ação como forma de construção coletiva de conhecimentos. 723f. Tese (Doutorado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, MT, 2018.
LIMA, Deise Guadalupe de. Ginástica laboral: metodologia de implantação de programas com abordagem ergonômica. Jundiaí, SP: Fontoura, 2004.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Pesquisa qualitativa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MELO, Marcia Cristina Henares de; CRUZ, Gilmar de Carvalho. Roda de conversa: uma proposta metodológica para a construção de um espaço de diálogo no ensino médio. Imagens da Educação. Ponta Grossa, PR, v. 4, n. 2, maio, 2014 p. 31-39. DOI: https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v4i2.22222
MOREIRA, Evando Carlos; PEREIRA, Raquel Stoilov; LOPES, Tomires Campos. Desafios e propostas para a educação física no ensino médio. In: MOREIRA, Evando Carlos; NISTA- PICCOLO, Vilma Leni. (Orgs.). O quê e como ensinar educação física na escola. Jundiaí, SP: Fontoura, 2009, p. 177 – 197.
NISTA-PICCOLO, Vilma Lení; MOREIRA, Wagner Wey. Esporte para a vida no ensino médio. São Paulo: Telos, 2012.
NOGUEIRA, Valdirene Aline. FARIAS, Uirá de Siqueira. Educação Física na Educação Básica: cenas de um cotidiano escolar repletos de práticas pedagógicas inovadoras. In: NOGUEIRA, Valdirene Aline. FARIAS, Uirá de Siqueira. Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças 2. 1. ed. Curitiba: PR: CVR, 2017, p. 15-22.
RANGEL, Irene Conceição Andrade. Educação física e educação física na escola: uma história de glórias, medalhas e... exclusões. In: MOREIRA, Evando Carlos (Org.). Educação física escolar: desafios e propostas 1. 2. ed. Jundiaí, SP: Fontoura, 2009, p. 213-228.
SORIANO, Raúl Rojas. Manual de pesquisa social. Petropólis-RJ: Vozes, 2004.
SOUZA FILHO, Moyses de. Novas territorialidades pedagógicas para a educação física no ensino médio integrado: uma perspectiva pós-crítica. 2014. 234f. Tese (Doutorado em Educação) Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, RN, 2014.
VAGO, Tarcísio Mauro Vago. Pensar a educação física na escola: para um a formação cultural da infância e da juventude. In: Cadernos de Formação RBCE. Campinas, SP: CBCE e Autores Associados, v.1, n.1, 2009, p. 25-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.