THE TEACHER AND HIS CONSTANT RECONSTRUCTION OF KNOWLEDGE:THE GAME AS A TOOL OF RESIGNIFICATION OF YOUR PRACTICE
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p289-305.id608Keywords:
Teacher Education, Teaching Knowledge, Didactic GameAbstract
This article aims to report an interactive activity experience involving a didactic game about food with high school students in the Biology classes of a school at city Rolândia / PR in which a questionnaire was first applied to investigate dietary modes and frequency physical activities. The results obtained were discussed in the light of the students' involvement in this interactive game and the teacher training references that indicated that the expressive participation of the students made the teacher reflect on his practice in a relationship in which the improvement of the teacher's teaching depended effective student learning.
Downloads
Metrics
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 70. ed. Lisboa, 2007.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.
BATISTA Irinéa de Lourdes; SALVI Rosana Figueiredo. Perspectiva pós-moderna e interdisciplinaridade educativa: Pensamento complexo e reconciliação interrogativa. Ensaio. vol 8. nº 2. dez. 2006 DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172006080206
DEL PRETTE, Zilda. A. P; DEL PRETTE, Almir. (1996). Habilidades sociais: uma área em desenvolvimento. Psicologia Reflexão & Crítica, 9, 233-255.
FELIX, Fabiola Angarten; NAVARRO Elaine Cristina. HABILIDADES E COMPETÊNCIAS: NOVOS SABERES EDUCACIONAIS E A POSTURA DO PROFESSOR. Revista Interdisciplinar 2009.
FILHO, Moacyr Ribeiro do Vale. O Professor como produtor de conhecimento sobre o ensino. In. CARVALHO A. M. P. A formação do professor e a prática do ensino. São Paulo: Biblioteca Pioneira, 1987. p. 61-65.
FREIRE, João Batista. Educação de Corpo Inteiro: Teoria e Prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1989.
FOUREZ, Gérard. Crise no ensino de Ciências. Investigações em Ensino de Ciências. 2003. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/542/337. Acesso em 01 dez. 2019.
FURIÓ, Carlos; GIL-PÉREZ, Daniel. (1989). La didáctica de las ciencias en la formación inicial del profesorado: una orientación y un programa teóricamente fundamentados. Enseñanza de la Ciencias, 7 (3), 257-65. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.5042
FURIÓ, Carlos, GIL-PÉREZ, Daniel, CARVALHO, Ana Maria Pessoa de; SALCEDO, Luis E. La formación inicial del profesorado de educación secundaria: o papel de las didácticas específicas. Investigación en la Escuela, 16, p. 7-21, 1992
GOMES, A. C.; FILHO, N. P. de A. Croos Training: Uma abordagem metodológica. Londrina: Apef, 1992.
GUISELINI, Mauro. Aptidão Física, saúde e bem-estar: Fundamentos teóricos e exercícios práticos. São Paulo: Phorte, 2004.
MARTINS, Isabel. Alfabetização científica: metáfora e perspectiva para o ensino de ciências. In: XI Encontro de Pesquisa em Ensino em Física, 11, 2008, Curitiba. Anais XI EPEF. Curitiba, 2008
MORAN, José Manuel; MASSETO Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2000.
MERCADO, Luís Paulo Leopoldo. A Internet como Ambiente Auxiliar do Professor no Processo Ensino-Aprendizagem, 2001. Disponível em: http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:1183/n03mercado02.pdf. Acesso em 07 abr. 2020.
MIRANDA, Simão de. No fascínio do jogo, a alegria de aprender. Ciência hoje. v.28, n. 168. Jan/fev. 2002, p.64-66.
MOREIRA, Marco Antônio. Pesquisa em ensino: Aspectos Metodológicos. Subsídios metodológicos para o professor pesquisador em ensino de ciências, Porto Alegre, v.1, n.1. 2009. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/~moreira/Subsidios10.pdf. Acesso em: 05 jun. 2017
NAVARRO Elaine Cristina; SILVA Ormenzina Garcia da. A relação professor-aluno no processo ensino-aprendizagem. Interdisciplinar: Interdisciplinar. Revista Eletrônica da Univar (2012) n.º8 Vol – 3 p. 95 -100.
NÓVOA, Antônio. A formação contínua de professores: realidades e perspectivas. Aveiro: Universidade de Aveiro, 1991;
PÉREZ-GÓMEZ, Angel. A função e formação do professor/a no ensino para a compreensão. In: GIMENO, José Gimeno; GÓMEZ, Angel. Compreender e transformar o ensino. Tradução Ernani F. da Fonseca Rosa. 4.ed. Porto Alegre: Armet, 1998. p.353-75.
ROSSASI, Lucilei Bodanese; POLINARSKI, Celso Aparecido. Reflexões sobre metodologias para o ensino de Biologia: uma perspectiva a partir da prática docente. 2007. 25 f. (Monografia) Programa de Desenvolvimento Educacional. Unioeste, Paraná, 2007.
SANTOS, Vivaldo Paulo dos. O fazer na sala de aula: didática, metodologia ou nada disso? Unibarretos. 2003. Disponível em <https://faculdadebarretos.com.br/wp-content/uploads/2015/11/pesquisa-sala-de-aula6.pdf.> Acesso em 18 dez. 2019.
SCHNEIDER, Henrique Nou. Um ambiente ergonômico de ensino-aprendizagem informatizado. (Tese de Doutorado), UFSC, 2002.
SCHÖN, Donald A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.
SCHÖN, Donald A. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad. Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000, 256p.
STENHOUSE. Lawrence. La investigación como base de la enseñanza. Tradução Guillermo Solana. Madrid: Morata, 1987. 183p.
VYGOTSKY, Lev. A Formação Social da Mente. Martins Fontes: São Paulo, 1984.
WILLETT Walter. C.; STAMPFER Meir. J. Scientific American Brasil. Número: 9 Ano: 2003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.