ENVIRONMENTAL EDUCATION IN THE INITIAL YEARS OF FUNDAMENTAL EDUCATION: STRATEGIES FOR STUDENT AWARENESS
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p360-373.id626Keywords:
Environmental Education, Literacy, Interdisciplinarity, AwarenessAbstract
The objective of this work is to promote among the students of the 2nd year of Elementary Education I of EEIEF Aristides Floriano de Oliveira, in the municipality of Acaraú-CE, an environmental awareness through strategies in an interdisciplinary way. This is a case study, in which reading and writing methodologies were used in different subjects with an environmental theme, which stimulated the students' criticality and creativity. With the completion of the activities, socialization was promoted with other classes of the school so that students could show their productions in the form of a mural. The results showed that the activities carried out sensitized students to expressive changes in behavior in relation to the environment, helping significantly in literacy.
Downloads
Metrics
References
COIMBRA, José de Avila Aguiar. O outro lado do meio ambiente. São Paulo, CETESB/ASCETESB, 1985.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: apresentação dos temas transversais (ética). Brasília: MEC/SEF, 1997.
EISENHARDT, Kathleen M. Building theories form case study research. Academy of Management Review. New York, New York, v. 14 n. 4. 1989. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4310941/mod_resource/content/1/1.Eisenhardt1989-BuildingTheoriesFromCSR.pdf. Acesso em: 15 abr. 2020.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: qual o sentido. São Paulo: Paulus, 2003.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (org.). Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 1991.
IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades 2016. Site do Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em: http://www.cidades.ibge.gov.br/v3/cidades/municipio/2304657. Acesso em: 08 set. 2016.
MEDEIROS, Aurélia Barbosa et al. A Importância da educação ambiental na escola nas séries iniciais. Revista Faculdade Montes Belos, v. 4, n. 1, set. 2011.
MONTEIRO, Claudenice Brito. O livre canto do sabiá. Ilustrações de Mariza Angélica Brito. Fortaleza: SEDUC, 2013.
MOURA, Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de. Sensibilização: diferentes olhares na busca dos significados. Dissertação (Mestrado em Mestrado Em Educação Ambiental) - Universidade Federal do Rio Grande, 2004.
PELICIONI, Maria Cecília Focesi. Educação ambiental, qualidade de vida e sustentabilidade. Saúde e sociedade, São Paulo, v.7, n.2, p.19-31, 1998.
PONTUSCHKA, Nidia Nacib; PAGANELLI, Tomoko Iyda; CACETE, Núria Hanglei. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Ed. Cortez, 2007.
REIGOTA, Marcos. O que é Educação Ambiental. Coleção Primeiros passos. São Paulo: Brasiliense, 2009.
REIGOTA, Marcos. Desafios à educação ambiental escolar. In: JACOBI, P. et al. (orgs.). Educação, meio ambiente e cidadania: reflexões e experiências. São Paulo: SMA, 1998. p.43-50.
ROSA, Antônio Carlos Machado; BIANCO, Saul. Hortas Escolares: o ambiente horta escolar como espaço de aprendizagem no contexto do Ensino Fundamental. Programa Hortas Escolares. Florianópolis: Instituto Souza Cruz, 2004.
SAMPAIO, Rosa Maria Whitaker. Freinet: evolução histórica e atualidades. 2. ed. São Paulo: Scipione, 2007.
SILVA, Aline Cândida; MESQUITA, Glaucia Machado; SOUZA, Marcos Aurélio Pessoa. Educação ambiental como paradigma para a construção da sustentabilidade. Revista REGET, Santa Maria, v. 19, n.2, 2015.
TIRIBA, Léa; PROFICE, Christiana Cabicieri . Crianças da Natureza: vivências, saberes e pertencimento. Educação e Realidade. Edição eletrônica , v. 44, p. 1, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000200408. Acesso em: 16 abr. 2020.
YIN, Robert .K. Case study research, design and methods (applied social research methods). Thousand Oaks. California: Sage Publications, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.