DIDACTIC SEQUENCE ON WATER MICROORGANISMS FOR SCIENCE TEACHING IN THE INITIAL YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION
DOI:
10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n2.p557-574.id242Keywords:
First years, Practical classes, LearningAbstract
The research aimed to construct and validate a Didactic Sequence on water microorganisms. It was developed with a group of eighty - nine students from the initial years of Elementary School, from a public school of the state network of Rio Grande do Sul, located in city Palmeira das Missões. Different activities were carried out, such as: modeling of microorganisms with modeling clay; observation of water samples under a microscope; and, a playful activity with the droplets of water Gotilde and Pingote. For the evaluation was made the construction of a text by the students, followed by content analysis. The results showed a good acceptance of DS, and all the activities performed were mentioned, with higher percentages for observation under the microscope and for the making of a three-dimensional model with modeling mass. The use of the strategies contributed to the better learning of the students, aiding in the recognition that the microorganisms can be in all the environments, that there are different forms and sizes; and that these microscopic beings are not only maleficent. In this way, teaching strategies were relevant, representing a potentially significant alternative in learning about microorganisms in the early years.
Downloads
Metrics
References
ALBUQUERQUE, G. G.; BRAGA, R. P. S. e GOMES, V. Conhecimento dos alunos sobre microrganismos e seu uso no cotidiano. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 58-64, 2012.
BARBOSA, F. G. e OLIVEIRA, N. C. Estratégias para o Ensino de Microbiologia: uma Experiência com Alunos do Ensino Fundamental em uma Escola de Anápolis-GO. Cient., Ciênc. Human. Educ., UNOPAR, Londrina, v. 16, n. 1, p. 5-13, Jan. 2015.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BEREZUK, P.A e INADA, P. Avaliação dos laboratórios de Ciências e biologia das escolas públicas e particulares de Maringá, Estado do Paraná. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences. Maringá, v. 32, n. 2, p. 207-215, 2010 DOI: https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v32i2.6895
BESERRA, J. G. e BRITO C. H. Modelagem didática tridimensional de artrópodes, como método para o ensino de Ciências e Biologia. Revista brasileira de ensino de Ciência e tecnologia. Bananeiras, Paraíba, v. 5, n. 3, p. 70-88, 2012. DOI: https://doi.org/10.3895/S1982-873X2012000300005
CARNEIRO, M. R. P.; MELO C. R. T. M. S. C. e SANTOS, D. R. Percepção dos alunos do Ensino Fundamental da rede pública de Aracaju sobre a relação da Microbiologia no cotidiano. Scientia plena, 8, 1-4, 2012.
CARVALHO, A. M. P. et al. Ciências no Ensino Fundamental: o conhecimento físico. São Paulo: Scipione, 2007.
CASSANTI, A. C et al. Microbiologia democrática: estratégias de ensino-aprendizagem e formação de professores. Colégio Dante Alighieri. São Paulo: 2007.
CASTRO, T. F. e GOLDSCHMIDT, A. I. Aulas práticas em Ciências: concepções de estagiários em licenciatura em biologia e a realidade durante os estágios. Amazônia Revista de Educação em Ciências e Matemática. v.12 (24) Jan-Jul 2016. p. 116-134. DOI: https://doi.org/10.18542/amazrecm.v12i24.3677
CASTRO, V. M. A et al. Parâmetros microbiológicos de águas de rios coletadas em alguns municípios da Paraíba. Centro de Tecnologia. Departamento de Tecnologia Química e de Alimentos. Monitoria,2003.
CHAGURI, J. P. O uso de atividades lúdicas no processo de ensino/aprendizagem de espanhol como língua estrangeira para aprendizes brasileiros [Internet]. São Paulo: Unicamp; 2006. Disponível em: <http://www.unicamp.br/iel/site/alunos/publicacoes> Acesso em: 26 agosto 2018.
COSTA NETO, E. M. e CARVALHO, P. D. Percepção dos insetos pelos graduandos da Universidade Estadual de Feira de Santana, Bahia, Brasil. Acta Scientiarum, 22 (2): 423- 428, 2000.
FORTUNA, T. R. (2003). Sala de aula é lugar de brincar? In: Xavier, M. L. M. & Zen, M. I. H. D. (Orgs.). Planejamento em destaque: análises menos convencionais (pp. 127-142). 3. ed. Porto Alegre: Mediação
FRACALANZA, H.; AMARAL, I. A. e GOUVEIA, M. S. F. O ensino de Ciências no Primeiro Grau. São Paulo: Atual, 1987. 124 p.
FRANCO, M. T. et al. Aprendizagem em museus de Ciências: o pequeno visitante no Museu de Microbiologia. Relatório de Pesquisa, Fapesp, 2012.
GUIMARÃES, Y. e A. F.; GIORDAN, M. Estudo Dirigido de Iniciação à Sequência Didática. Especialização em Ensino de Ciências, Rede São Paulo de Formação Docente (REDEFOR). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2012.
KLEINKE, R. C. M. Aprendizagem Significativa: a pedagogia por projetos no processo de alfabetização. Florianópolis: UFSC, 2003. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção). Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção, Universidade Federal de Santa Catarina, 2003.
KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, 4ª ed. 2011.
LEITE, L.; ESTEVES, E. Análise crítica de actividades laboratoriais: Um estudo envolvendo estudantes de graduação. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. v. 4, nº 1. Braga, Portugal: 2005.
LEPORO, N. Micróbios na Educação Infantil: o que as crianças pensam sobre os microrganismos? In: VII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 7, 2009, Florianópolis. Anais do VII ENPEC. Florianópolis: FaE UFMG, 2009.
LOPES, L. A. et al. O uso de tablets como ferramenta para verificar as concepções sobre insetos construídas por estudantes do 7° ano do Ensino Fundamental. Anais.... In: X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – X ENPEC. Águas de Lindóia, SP – 24 a 27 de nov. de 2015.
MADIGAN, M.T.; MARTINKO, J.M. e PARKER, J. Microbiologia de Brock. 10. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2004. 608p.
MATOS, C. H. C. et al. Utilização de modelos didáticos no ensino de entomologia. Revista de Biologia e Ciências da Terra, Sergipe, v. 9, n. 1, p. 19-23, jan./jun. 2009.
BORGES, C. J. e NEVES, L. O. O Lúdico nas Interfaces das Relações Educativas. Revista de Pedagogia, v. 6, n 12, 2005
NUNES, A. R. S. C. de A. O lúdico na aquisição da segunda língua. Uniandrade: Curitiba. Língua Estrangeira Pro Br, 2003.
PELCZAR, M. J.; CHAN, E. C. S. e KRIEG, N. R. Microbiologia: conceitos e aplicações. 2.ed. São Paulo: Pearson Makron Books, 1997. 524p.
PELIZZARI, A. et al. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Revista PEC. v.2, n.1, p.37-42, Curitiba: 2002.
PESSOA, T. M. S. C. et al. Percepção dos alunos do Ensino Fundamental da rede pública de Aracaju sobre a relação da Microbiologia no cotidiano. Scientia Plena. vol. 8, num. 4. 2012
PINHO, J. A. Regras da Transposição Didática aplicada ao Laboratório Didático. Caderno Catarinense de Ensino de Física. v. 17, nº 2, p. 174-188. Florianópolis: 2000.
POSSOBOM, C. C. F.; OKADA, F. K. e DINIZ, R. E. S. Atividades práticas de laboratório no ensino de biologia e de Ciências: Relato de uma experiência. In: GARCIA, W. G.; GUEDES, A. M. (Org.). Núcleos de Ensino - Unesp. 1 ed., v. 1, p. 113-123. São Paulo: 2003.
RIZZO PINTO, J. Corpo, movimento e educação - o desafio da criança e adolescente deficientes sociais. Rio de Janeiro: Sprint, 1997.
SANTOS, S. M. P. dos. (Org.) Brinquedoteca: O Lúdico em diferentes contextos. Petrópolis: Vozes, 1997.
SILVA, D. R. M.; VIEIRA, N. P. e OLIVEIRA, A. M. O ensino de biologia com aulas práticas de microscopia: uma experiência na rede estadual de Sanclerlândia - GO. Anais.... In: III EDIPE - Encontro Estadual de Didática e Prática de Ensino. p. 1-4, 2009.
WELKER, C. A. D. O estudo de bactérias e protistas no ensino médio: uma abordagem menos convencional. Experiências em Ensino de Ciências. v. 2, nº 2, p. 69-75. Porto Alegre: 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.