THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2020.v5.n3.1529-1546.id826

Keywords:

Fraction, Teaching, Learning, Textbook, PNLD

Abstract

Given the existing problem surrounding fraction teaching and learning, we challenge ourselves to analyze the way textbooks, approved in the National Textbook Program (PNLD) of 2020, present the fraction content to 6th Grade students Elementary School. The completion of the bibliographic research was based on a consultation of the literature that addresses the process of teaching and learning the concept of fraction, considering the different meanings and the characteristics of the quantities. The nine works available in digital media were analyzed, although the PNLD has eleven works for consultation by teachers. It is possible to infer that the analyzed works present the fraction content without considering the concepts covered in this work, aspects that are fundamental to the process of conceptual understanding. Furthermore, they prioritize continuous and extensive quantities and part meaning - all to the detriment of other approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Euvaldo de Souza Carvalho, SEMED

Mestre em Matemática (UFT) Professor na Secretaria Municipal de Educação de Palmas (SEMED)

Idemar Vizolli, UFT

Professor em programas de Mestrado da Universidade Federal do Tocantins (UFT) Integrante da Rede Amazônia de Ensino de Ciências e Matemática (REAMEC)

Onésimo Rodrigues Pereira, SEMED

Mestre em Matemática (UFT) Professor na Secretaria Municipal de Educação de Palmas (SEMED)

References

BEHR, M.; HAREL, G.; POST, T.; LESH, R. Rational number, ratio and proportion. In: Grows, D. A. (Ed), Handbook of research on mathematics teaching and learning. New York: MacMillan, p. 296-333, 1992.

BIANCHINI, Edwaldo. Matemática - Bianchini. 9 ed. São Paulo: Moderna, 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2020: matemática – guia de livros didáticos/ Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2019.

CARVALHO, Euvaldo de Souza. Sequência Didática: uma proposta para o ensino do conceito de fração. 2017. 103f. Dissertação (Mestrado Profissional - PROFMAT) – Universidade Federal do Tocantins. Arraias, 2017.

CHAVANTE, Eduardo Rodrigues. Convergências Matemática: 6° Ano. 2 ed. São Paulo: Edições SM, 2018.

DANTE, Luiz Roberto. Teláris Matemática: 6° Ano. 3 ed. São Paulo: Ática, 2018.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: Percursos teóricos e metodológicos. 3 ed. rev. Campinas, São Paulo, SP. 2012.

FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

GAY, Mara Regina Garcia; SILVA, Willian Raphael. Araribá Mais: Matemática. 1 ed. São Paulo: Moderna, 2018.

GIOVANNI JÚNIOR, José Ruy. CASTRUCCI, Benedicto. A Conquista da Matemática: 6° Ano. 4 ed. São Paulo: FTD, 2018.

KIEREN, Thomas E. Number and measurement: mathemathical, congnitive and instrucional foundaments of rational number.Columbs: OHERIC/SMEA, p. 101-144, 1976.

LIMA, Elon Lages. Números e Funções. Rio de Janeiro: SBM, 2013.

MERLINI, Vera Lucia. O conceito de fração em seus diferentes significados: um estudo diagnóstico com alunos de 5ª e 6ª séries do ensino fundamental. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, 2005.

NUNES, Terezinha. et al. The effect of situations on children’s understanding of fractions. Trabalho apresentado no encontro da British Society for Research on the Learning

of Mathematics.Oxford, junho de 2003.

OLIVEIRA, Carlos N. C. de; FUGITA, Felipe. Geração Alpha Matemática. 2 ed. São Paulo: Edições SM, 2018.

SAMPAIO, Fausto Arnaud. Trilhas da matemática, 6° ano. 1 ed. São Paulo: Saraiva, p. 162 – 180, 2018.

SCHASTAI, Marta Buda; FARIAS, Elizabeth Regina Streisky de; SILVA, Sani de Carvalho Rutz da. Formação de Professores e o Ensino de Frações nos Anos Iniciais. 1. ed. Curitiba: Appris, v. 1. p. 193, 2017.

SILVA, Maria do Socorro Lucinio da Cruz. Concepções e práticas de professores do Ensino Fundamental sobre o ensino de frações: um estudo em escolas de Cuiabá. 2013. 165 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Mato Grosso, Instituto de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Cuiabá, 2013.

SILVEIRA, Ênio. Matemática: Compreensão e Prática. 5 ed. São Paulo: Moderna, 2018.

SOUZA, Joamir Roberto de. Matemática, Realidade & Tecnologia: 6° Ano. 1 ed. São Paulo, FTD, 2018.

ZABALA, Antoni. A Prática Educativa - Como ensinar. Porto Alegre - RS: Artmed, 1998.

Published

2020-12-30

How to Cite

SOUZA CARVALHO, Euvaldo de; VIZOLLI, Idemar; RODRIGUES PEREIRA, Onésimo. THE FRACTION APPROACH IN SIXTH GRADE MATH TEXTBOOKS APPROVED IN THE PNLD 2020. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 5, no. 3, p. 1529–1546, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2020.v5.n3.1529-1546.id826. Disponível em: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/418. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Mathematics and its technologies