PROJECT BASED LEARNING (PJBL) IN CHEMICAL CONCEPTS CONSTRUCTION IN WATER POTABILITY
DOI:
10.23926/rpd.v1i1.13Keywords:
Science teaching, water, learning, PjBLAbstract
One of the great challenges encountered by educators is to bring a meaning of science to the students' daily lives. Our experience has shown that students are less and less interested in the traditional teaching model and the result is reflected in the low level of learning. Contextualization and technology combined with the execution of projects focused on everyday themes have proved to be good tools to optimize the construction of student learning. The present study aims to study the efficiency of Project-Based Learning in the analysis of physicochemical parameters for the determination of water quality in public secondary schools in the city of Rondonópolis - MT. The work was developed based on bibliographical research, debates, experimental analyzes, elaboration of reports and discussion of the results. Finally, the results were presented to the school community at a municipal science fair. The strategy was efficient, optimizing learning and interaction among students. From this initiative, the students began to perform a periodic monitoring of the water quality consumed in the school, adding social value.
Downloads
Metrics
References
BARELL, J. Problem-based learning. 21st Century skills: Rethinking how students learn Bloomington Solution Tree Press, 2010 .p .175-200
BENDER, W. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso, 2014.
BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio, ciências da natureza, matemática e suas tecnologias / Secretaria de Educação Básica – Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006.
CHASSOT, A. I. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003. 436 p
DELORS, J. Educação um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. 10. ed.: Cortez; Brasília: MEC; UNESCO, São Paulo, 2006.
ELIA, M.F., SAMPAIO, F.F. Plataforma Interativa para Internet: Uma proposta de PesquisaAção a Distância para professores. Anais do XII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 102-109, 2001.
FAGUNDES, L. C; SATO, L. S.; MAÇADA, D. L. Aprendizes do Futuro: as inovações começaram. Brasília: MEC, 1999.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
LIMA, M. R.; CARVALHO, D.; SOUSA, M. R..; ALVES, A. C.; MOREIRA, F.; MESQUITA, D.; FERNANDES, S. Estrutura de Gestão para Planejamento e Execução de Projetos Interdisciplinares de Aprendizagem em Engenharia. In L. C. d. Campos, E. A. T. Dirani & A. L. Manrique (Eds.), Educação em Engenharia: Novas Abordagens São Paulo, Brasil: EDUC – Editora da PUC-SP, 2011. p. 87-121.
MARTINS, J. S. O trabalho com projetos de Pesquisa: do ensino Fundamental ao ensino médio. 6ª ed. - Campinas: Papirus, 2009.
MASSON, T. J.; MIRANDA, L. F.; MUNHOZ JR., A. H.; CASTANHEIRA, A. M. P. Metodologia de Ensino: Aprendizagem Baseada Em Projetos (PBL). In: Anais do XL Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia (COBENGE), Belém, PA, Brasil, 2012.
SANTOS, W. L. P. dos; SCHNETZLER, R. P. Educação em Química: compromisso com a cidadania. 2ª ed. Ijuí: Unijuí, 2000. p.47-48.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.