TEACHER EDUCATION: STATE OF KNOWLEDGE OF ACADEMIC PRODUCTIONS OF PPGE - UFT (2014-2021)

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23023.id1595

Keywords:

State of knowledge, Teacher education, Postgraduate studies

Abstract

This investigation aims to present the state of knowledge about teacher training in the academic productions of the Graduate Program in Education (PPGE) stricto sensu at the Federal University of Tocantins (UFT), between 2014 and 2021. The used methodology was the state of knowledge type with a bibliographic character. The database used to carry out the mapping was the Institutional Repository of UFT (RIUFT), having as research corpus 56 abstracts, with only six works that directly address the subject studied. The objectives are: to understand the themes studied; identify applied methodologies; knowing the target audience of the investigations and describe the results found in the research. The results show that there is no consensus among researchers about the format of abstracts deposited in the RUIFT, and that there is no consolidated interest on the part of researchers about teacher training, given the insignificant number of works found. The research also finds that, within the scope of the PPGE, there are no works with really innovative approaches related to the theme “teacher training”, as well as the need to include in the RUIFT the academic productions arising from the PPPGE of the UFT.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kely Rejane Souza dos Anjos de Carvalho, PGEDA

Doutoranda em Educação na Amazônia (PGEDA/Educanorte) Pedagoga no Instituto Federal do Tocantins (IFTO)

Graciene Reis de Sousa, PGEDA

Doutoranda em Educação na Amazônia (PGEDA/Educanorte) Professora no Instituto Federal do Tocantins (IFTO)

Maria de Lourdes Leoncio Macedo, PGEDA

Doutoranda em Educação na Amazônia (PGEDA/Educanorte) Professora da Rede Estadual de Ensino do Tocantins.

Jocyleia Santana dos Santos, UFPA

Doutora em História pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPA) Coordenadora e professora do Programa do Mestrado em Educação (PPGE/UFT) Coordenadora local e professora do Doutorado em Educação na Amazônia em Rede (PGEDA/Educanorte)

References

ALBERTI, Verena. Manual de História Oral. 3 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2013.

ASSOCIAÇÃO NACIONAL PELA FORMAÇÃO DOS PROFISSIONAIS DA EDUCAÇÃO (ANFOPE). Fórum Nacional em defesa da Formação do Professor. Documento apresentado em Defesa da Formação do professor. Documento apresentado na Reunião de Consulta com o setor Acadêmico no âmbito do programa Especial “Mobilização Nacional por uma Nova Educação Básica”. Brasília: CNE, 07/11/2000.

BRASIL. Lei nº 10.032, de 23 de outubro de 2000. Autoriza o Poder Executivo a instituir a Fundação Universidade Federal do Tocantins. Brasília: Presidência da República, 2000.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CES 0028/2004. Trata da aprovação do Estatuto da Fundação Universidade Federal do Tocantins-UFT, com sede no Município de Palmas, Estado do Tocantins. Brasília: MEC, 2004.

CARDOSO, Letícia Silva. O desenvolvimento de uma sequência didática para trabalhar o conceito de fração com professores de 4º e 5º anos do ensino fundamental. 2020. 344 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2020.

CARVALHO, Isabella Cristina Aquino. A Institucionalização do ProfHistória em Araguaína – UFT (2014-2018). 2019. 126 f. Dissertação (Mestrado em Educação) –Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2019.

GERALDI, Corinta Maria Grisolia; FIORENTINI, Dário; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar (org.). Cartografias do trabalho docente: professor(a) pesquisador(a). Campinas: Mercado das Letras, 1998.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de Pesquisa. Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.

MORAIS, Maria José da Silva. Criatividade na formação continuada de professores do ensino fundamental: um desafio na contemporaneidade. 2015. 181 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2015.

MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades, interlocuções. Revista Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014.

OLIVEIRA, Maria Marli. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2007.

OLIVEIRA, Dayse Kelly Barreiros; MOURA, Ellen Michelle Barbosa; SILVA, Kátia Augusta Pinheiro Cordeiro Curado. Mestrado Profissional: perspectiva de formação continuada stricto sensu para o professor da educação. Pensar Acadêmico, Coqueiro-Manhuaçu, v. 18, n. 2, p. 401-425, 2020.

PRIGOL, Edna Liz. Pesquisa estado do conhecimento: uma visão para a prática pedagógica e a formação de professores. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 11., 2013, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: PUCPR, 2013.

RIBEIRO, Josivânia Sousa Costa. A formação continuada de docentes do Centro Municipal de Educação Infantil Carrossel: na perspectiva da complexidade e da transdisciplinaridade. 2018. 189 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2018.

ROMANOWSKI, Joana Paulin; ENS, Romilda Teodora. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Diálogo Educ., Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set./dez. 2006.

SARMENTO, Odaléa Barbosa de Sousa. Educação infantil no Jalapão: narrativas dos professores do cerrado tocantino. 2018. 125 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2018.

SILVA, Vanessa Nunes. O Sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB) como política pública de formação de professores da Educação Básica: projetos e proposições na Universidade Estadual do Maranhão e na Universidade Federal do Maranhão. 2014. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), Universidade Federal do Tocantins, Palmas, 2014.

SOUSA, Maria do Carmo; ZANON, Dulcimeire Aparecida Volante. Formação de professores no contexto do mestrado profissional em educação da UFSCar. Revista Devir Educação, Lavras, v. 2, n. 4, p. 104-125, jul./dez. 2020.

Published

2023-02-12

How to Cite

CARVALHO, Kely Rejane Souza dos Anjos de; SOUSA, Graciene Reis de; MACEDO, Maria de Lourdes Leoncio; SANTOS, Jocyleia Santana dos. TEACHER EDUCATION: STATE OF KNOWLEDGE OF ACADEMIC PRODUCTIONS OF PPGE - UFT (2014-2021). Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 8, p. e23023, 2023. DOI: 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23023.id1595. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/168. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.