DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL
DOI:
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23017.id1695Keywords:
Didactic Models, Teaching of Genetics, DNAAbstract
This work seeks to build didactic models of DNA as a strategy for teaching genetics. The research was developed with students of the 3rd year of high school, in a rural school located in the municipality of Massapê do Piauí, with the aim of analyzing how the construction of didactic models can contribute to the understanding of the discipline of genetics, combining theory with the practice. Using the investigative method, based on theoretical research, the students, with the help of the researcher, built didactic models of the DNA molecule. To evaluate the results of the application of this work, a survey was carried out in the form of pre and post test questionnaires, from the results obtained, it was verified the importance of didactic models of DNA in the teaching and learning process, mainly to assist in the understanding complex content such as genetic content, specifically on the structure of nucleic acids.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Edilson Araujo. Elaboração de materiais didáticos de baixo custo para o ensino de DNA e RNA. 2018. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2018.
ALVES, Thays Cristina Ribeiro; COSTA, Marcones; SOUSA, Camila Campêlo. Tabuleiro de genes: uma ferramenta pedagógica para o ensino de biologia. Revista Prática Docente, v. 5, n. 2, p. 1093-1110, 2020.
BISSOLI, Anna Carolinne Ferreira; DOS SANTOS, Gustavo Antunes; CONDE, Sandro José. Produção de materiais didáticos para o ensino de genética na implementação da sala de aula invertida. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 13, n.1, p. 468, 2018.
BRITO, Kelly Mendes; SILVA, Júlia Naelly Machado; ALVARENGA, Elenice Monte. Abordagem sobre aprendizagem significativa: práticas pedagógicas no ensino de Genética para alunos do ensino médio. Revista de Educación en Biología, v. 24, n. 1, p. 119-133, 2021.
CARVALHO, Patrícia Nazaré Alcântara et al. Ensino de biologia na educação básica: produção de modelos didáticos e uso de práticas lúdicas. Research, Society and Development, v. 10, n. 14, p. e50101421667-e50101421667, 2021.
COSTA, Fernanda de Jesus et al. Concepções de estudantes do ensino médio sobre o ensino de genética: a necessidade de repensar os processos de ensino e aprendizagem. Revista Interdisciplinar Sulear, v. 8, p. 61-75, 2021.
DELLA JUSTINA, Lourdes Aparecida et al. Proposição de modelo pedagógico de molécula de DNA. Arquivos do Mudi, v. 12, n. 3, p. 70-72, 2008.
EGIDIO, Jonatha Anderson Fraga et al. Importância de aulas práticas no ensino de biologia na concepção de futuros docentes. Revista Práxis, v. 13, n. 26, p.10-13, 2021.
EVANGELISTA, C. de S.; BARROS, MA de M. Produção de modelos didáticos: uma possibilidade facilitadora no ensino de botânica. Revista Vivências de Ensino de Ciências, v. 2, p. 69-75, 2018.
FERREIRA, Larissa Gonzaga; FERNANDES, Silvia Dias da Costa. Percepção docente acerca da utilização de estratégias didáticas diversificadas no componente curricular biologia. REVISTA EIXO, v. 11, n. 1, p. 38-46, 2022.
FONSECA, Eril Medeiros; DUSO, Leandro. Reflexões no ensino de ciências: elaboração e análise de materiais didáticos. REPPE-Revista de Produtos Educacionais e Pesquisas em Ensino, v. 2, n. 1, p. 23-44, 2018.
FREITAS MUSSI, Ricardo Franklin et al. Pesquisa Quantitativa e/ou Qualitativa: distanciamentos, aproximações e possibilidades. Revista Sustinere, v. 7, n. 2, p. 414-430, 2019.
KARASAWA, Marines Marli Gniech. Criação e uso de modelo didático da molécula de DNA com materiais de baixo custo. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, p. e36910817383-e36910817383, 2021.
KARASAWA, Marines Marli Gniech et al. Criação e uso de materiais didáticos no ensino do sistema sanguíneo ABO. Research, Society and Development, v. 11, n. 2, p. e3211225344-e3211225344, 2022.
LIMA, Josiane Ferreira de et al. Aulas práticas para o ensino de Biologia: contribuições e limitações no Ensino Médio. Revista de Ensino de Biologia – REnBIO, v. 11, n. 1, p. 36-54, 2018.
MADUREIRA, Hérika Chagas et al. O uso de modelagens representativas como estratégia didática no ensino da biologia molecular: entendendo a transcrição do DNA. Revista Científica Interdisciplinar, v. 2358, p. 8411, 2016.
MEDEIROS, Mauro Osvaldo et al. Proposta de modelo didático como facilitador do ensino de Genética de Populações no Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da UFR/MT. Biodiversidade, v. 20, n. 2, p.215-235, 2021.
PEREIRA, Francisco Pires. O ensino de genética na educação básica: revisão bibliográfica e produção de modelos didáticos. 2019. Disponível em: https://www.profbio.ufmg.br/wp-content/uploads/2020/12/TCM-FRANCISCO-PIRES-PEREIRA. Acesso em 10 dez, 2021.
PEREIRA, Rômulo Jorge Batista et al. Método tradicional e estratégias lúdicas no ensino de Biologia para alunos de escola rural do município de Santarém-PA. Experiências em Ensino de Ciências, v. 15, n. 02, p. 106-123, 2020.
PEREIRA, Sara de Souza; CUNHA, Joyciane Santiago; LIMA, Eldianne Moreira. Estratégias didático-pedagógicas para o ensino-aprendizagem de Genética. Investigações em Ensino de Ciências, v. 25, n. 1, p. 41-59, 2020.
REZENDE, Leandro Pereira; GOMES, Sâmea Cristina Santos. Uso de modelos didáticos no ensino de genética: estratégias metodológicas para o aprendizado. Revista de Educação, ciências e matemática, v. 8, n. 2, p. 107-124, 2018.
REIS, Tainá Azevedo et al. Descomplicando a Biologia Celular: uma intervenção com modelos didáticos e a gincana da célula. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 12, n. 6, p. 1-15, 2021.
SANTANA, Emanuel et al. Impactos do uso de experimentos de baixo custo no ensino de genética em colégios de ensino médio. Revista Ciências & Ideias, v. 8, n. 2, p. 42-56, 2018.
SILVA, Junielson Soares et al. Modelos didáticos de DNA no ensino de genética: experiência com estudantes do ensino médio em uma escola pública do Piauí. Research, Society and Development, v. 10, n. 2, p. e39610212005-e39610212005, 2021.
SILVA, Cirlande Cabral et al. Investigando os obstáculos da aprendizagem de genética básica em alunos do ensino médio. ETD-Educação Temática Digital, v. 21, n. 3, p. 718-737, 2019.
SILVA, Tatiano Gomes; MORBECK, Lorena Lôbo Brito. Utilização de Modelos Didáticos como Instrumento Pedagógico de Aprendizagem em Citologia. Revista de psicologia, v. 13, n. 45, p. 594-608, 2019.
SIQUEIRA, Moisés Luiz Gomes et al. Ensino da genética: uma proposta de abordagem ao ensino médio. Anais do Seminário Científico do UNIFACIG, n. 6, 2021.
SOARES, Cláudio Silva; BARROS, Marcos Antônio. Modelos didáticos para avaliação estrutural. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. e039108323-e039108323, 2020.
SOUSA, Geida Maria Cavalcanti et al. A importância do uso de aulas práticas no ensino da Biologia: uma abordagem metacognitiva. Revista de Educação da Universidade Federal do Vale do São Francisco, v. 9, n. 19, p. 201-220, 2019.
SOUZA, Magno Sá et al. Aulas práticas experimentais no ensino de biologia: uma experiência a partir do pibid-biologia. Temas & Matizes, v. 15, n. 26, p. 412-421, 2021.
SOUSA, Tainan Oliveira; JÚNIOR, Otávio Vieira Sobreira; PAIXÃO, Germana Costa. Ensino de biologia: construção de conhecimento por meio de aulas práticas. Revista Ensino de Ciências e Humanidades-Cidadania, Diversidade e Bem Estar-RECH, v. 5, n. 2, p. 443-468, 2021.
TEMP, Daiana Sonego; BARTHOLOMEI-SANTOS, Marlise Ladvocat. O ensino de genética: a visão de professores de Biologia. Rev. Cient. Schola, v. 2, n. 1, p. 83-95, 2018.
TRAVESSAS, Amanda Oliveira; GARNERO, Analía Del Valle; MARINHO, Julio Cesar Bresolin. Recursos didáticos alternativos para o ensino de Genética e Evolução. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, v. 4, n. 2, p.88-104, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.