ASSUMPTIONS OF SPECIAL EDUCATION IN MINAS GERAIS: AN ANALYSIS OF LEGAL DOCUMENTS

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22070.id1488

Keywords:

School Inclusion, Special education, Specialized Educational Services, Support Teacher

Abstract

It seeks to analyze school inclusion - a prerogative of people with different disabilities - from a legal perspective. For this, the relevant legislation is used, as well as the Salamanca Declaration and, especially, the Federal Law 13,146 of 2015, which establishes the Statute of Persons with Disabilities, deconstructing paradigms and valuing the autonomy of individuals with disabilities. It aims to know, especially through recent research, how the legal guarantee of school inclusion of students with disabilities has been fulfilled by schools. The study emphasizes the principles of equality and human dignity, constitutional institutes and foundations of the Federative Republic of Brazil. There is a gradual evolution of the concept of school inclusion. The bibliographic research focused on publications in recent years - articles published in educational journals, national journals, books and e-books. It is concluded, in the end, that some victories have been achieved, however, there are still many barriers to be overcome.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Walquiria Gomes Miranda, USM

Mestra em Ciência da Educação pela Universidade São Marcos (USM) Professora na Escola Municipal “Olinto Veloso” e na Escola Estadual “Vila Boa Vista

Cláudio Alves Pereira, UFES

Doutorando em Educação (UFES) Professor na Pós-Graduação Lato Sensu em Docência (IFMG Campus Avançado Arcos)

References

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Atualizada até a EC nº 105/2019. Brasília, DF: Supremo Tribunal Federal, 2019. Disponível em: https://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoConstituicao/anexo/CF.pdf. Acesso em: 6 jan. 2022.

BRASIL. Declaração de Salamanca- sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Brasília, DF: MEC, 1994. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf. Acesso em: 6 jan. 2022.

BRASIL. Lei nº 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília – DF: MEC,1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf. Acesso em: 6 jan. 2022.

BRASIL. Decreto nº 3.956/2001. Promulga a Convenção Interamericana para a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação contra as Pessoas Portadoras de Deficiência. Brasília: Presidência da República, 2001. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/2001/d3956.htm. Acesso em: 7 jan. 2022.

BRASIL. Lei nº 10.406/2002. Institui o Código Civil. Diário Oficial da União. Brasília, 2002. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2002/L10406compilada.htm#:~:text=1%20o%20Toda%20pessoa%20%C3%A9,concep%C3%A7%C3%A3o%2C%20os%20direitos%20do%20nascituro. Acesso em: 6 jan. 2022.

BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: Secretaria de Educação Especial/MEC, 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 6 jan. 2022.

BRASIL. Lei 13.146/2015. Institui a Lei de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da

Pessoa com Deficiência). Brasília: Presidência da República, 2015. Disponível em:

http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm#:~:text=2%C2%BA%20Considera%2Dse%20pessoa%20com.

Acesso em: 9 jan. 2022.

CASTRO, Cristina Veloso de; BERRO, Maria Priscila Soares. A inclusão da pessoa com deficiência nas escolas – Estatuto da Pessoa com Deficiência – Lei nº 13.146/2015: Dignidade e Igualdade. Brasília: Revista de Direito Penal, Processo Penal e Constituição, v. 3, nº 1, jan/Jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.26668/IndexLawJournals/2526-0022/2017.v3i1.1811

FIORINI, Maria Luiza Salzani; MANZINI, Eduardo José. Inclusão de Alunos com Deficiência na Aula de Educação Física: Identificando Dificuldades, Ações e Conteúdos para Prover a Formação do Professor. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 20, n. 3, p. 387-404, Jul.-Set., 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/ND8hHt9gKnHDTZwMdyns3JG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 29 set. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-65382014000300006

FONTES, Karine Caitano; THOMASI, Tanise Zago. A inclusão de pessoas com deficiência a partir da Lei n° 13.146/2015. Cadernos de Graduação Ciências Humanas e Sociais, v. 7, n.1, p. 134-145. Aracaju: Outubro, 2021. Disponível em: http://periodicos.set.edu.br/cadernohumanas. Acesso em: 5 jan. 2022.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. Disciplina: Métodos e Técnicas de Pesquisa 7ª. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MINAS GERAIS. Educação Especial ganha novas diretrizes na rede pública estadual. Disponível em: http://www2.educacao.mg.gov.br/component/gmg/story/10725-educacao-especial-ganha-novas-diretrizes-na-rede-publica-estadual. Acesso em: 19 jan. 2022.

MINAS GERAIS. Guia de Orientação da Educação Especial na rede estadual de ensino de Minas Gerais. Atualizada em 2014. Belo Horizonte – MG: SEE, 2014. Disponível em: http://srefabricianodivep.files.wordpress.com/2019/02/guia-da-educac3a7c3a3o-especial-mg-versc3a3o3-atualizada.pdf. Acesso em: 6 jan. 2022.

MINAS GERAIS. Resolução SEE Nº 4.256/2020. Institui as Diretrizes para normatização e organização da Educação Especial na rede estadual de Ensino de Minas Gerais. Disponível em: http://www2.educacao.mg.gov.br/images/documentos/4256-20-r%20-%20Public.10-01-20.pdf.pdf. Acesso em: 8 jan. 2022.

PRADO, Isabelli Tesser; LOZANO, Daniele. A inclusão escolar na prática: um paralelo entre a vivência e os documentos normativos. In: SIMPÓSIO SUL-AMERICANO DE PESQUISA EM ENSINO DE CIÊNCIAS – SSAPEC, 28 a 30 de outubro de 2020. Disponível em: https://portaleventos.uffs.edu.br. Acesso em: 8 jan. 2022.

REIS, Andréa Silva Adão. Inclusão escolar e Atendimento Educacional Especializado: compreendendo a percepção da comunidade escolar sobre o papel do Professor de Apoio. Dissertação. Programa de Pós-graduação Profissional em Gestão e Avaliação da Educação Pública. Universidade Federal de Juiz de Fora. Juiz de Fora: 2020. Disponível em: http://mestrado.caedufjf.net/wp-content/uploads/2020/08/ANDREA_DISSERTA%C3%87%C3%83O_VERSAO_SECRETARIA.pdf. Acesso em: 20 jan. 2022.

RODRIGUES, Denis Leite. Pessoa com deficiência e sua inclusão na instrução escolar. Revista Direitos Sociais e Políticas Públicas (UNIFAFIBE) v.8, nº 1, 2020. Disponível em: http://www.unifafibe.com.br/revista/index.php/direitos-sociais-politicas-pub/article/view/678. Acesso em: 5 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.25245/rdspp.v8i1.678

SERRA, Dayse. A Educação inclusiva em tempos de judicialização do estado: o cotidiano das escolas com a lei brasileira de inclusão – nº 13.146/2015. Polêm!ca, v. 17, nº 1, janeiro, fevereiro e março, 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/polemica/article/viewFile/28294/20330. Acesso em: 8 jan. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/polemica.2017.28294

Published

2022-09-01

How to Cite

GOMES MIRANDA, Walquiria; ALVES PEREIRA, Cláudio. ASSUMPTIONS OF SPECIAL EDUCATION IN MINAS GERAIS: AN ANALYSIS OF LEGAL DOCUMENTS. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 3, p. e22070, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n3.e22070.id1488. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/209. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies

Most read articles by the same author(s)