THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN HIGH SCHOOL FROM IFG LUZIÂNIA

Authors

DOI:

10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22045.id1492

Keywords:

Inclusion, Intellectual Disability, Teaching, School psychology

Abstract

This ongoing research aims to understand what is Intellectual Disability and how the inclusion of students with ID who attend high school at IFG, Campus Luziânia occurs, and to know what the social representation of the theme of inclusion is among students without disabilities. This is a qualitative methodology, of the case study type, including documentary research. We used semi-structured interviews as an instrument to obtain data. The participants were teachers, and students will also be included. For data analysis, we will use Bardin's Content Analysis (2011) and theoretical assumptions of Mantoan (2005), Crochick (2011) and Patto (2015) about what is inclusive education and a democratic education in the light of Freire (1983, 2020). Partial results: to know the inclusive processes and help to improve the work actions reflecting on a School Psychology practice based on ethical commitment and inclusive action.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jeisa Fernandes Marcondes, UNOPAR

Especialista em Psicopedagogia (UNOPAR) Mestranda em Ensino pela Universidade de Cuiabá (UNIC) Psicóloga do Instituto Federal de Goiás, Campus Luziânia (IFG)

Cilene Maria Lima Antunes Maciel, UAB

Doutorado em Inovação e Sistema Educativo (UAB/Espanha) Professora da Universidade de Cuiabá (UNIC) Coordenadora do Programa de Mestrado Acadêmico em Ensino (UNIC/IFMT)

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5 [Recurso eletrônico]. 5ª ed.; M.I.C. Nascimento, Trad. Porto Alegre, RS: Armed.2014.

BRASIL. Ministério da Educação. LDB – Leis de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em 30.jun.2021.

BRASIL. LBI - Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência) Lei nº 13.146. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm. Acesso em 30 maio. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. BNCC - Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CROCHÍK, José Leon.; FRELLER, Cintia C.; LIMA e DIAS, Marian Ávila de.; FEFFERMANN, Marisa; NASCIMENTO, Rafael Baioni; CASCO, Ricardo. Educação inclusiva: escolha e rejeição entre alunos. Psicologia & Sociedade; V. 25, n.1, p. 174-184, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822013000100019

CROCHÍK, José Leon. Preconceito e Inclusão. WebMosaica - Revista do Instituto Cultural Judaico Marc Chagall e UFRGS, v.3, n.1, p.33-42; jan-jun, 2011.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1983.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 75ª.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020.

GESSER Marivete, BOCK Geisa Letícia, LOPES Paula Helena (organizadoras). Estudos da deficiência: anticapacitismo e emancipação social. Curitiba: CRV, 2020 DOI: https://doi.org/10.24824/978655868467.1

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projeto de pesquisa. 4.ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GLAT, Rosana; PLETSCH, Marcia Denise. Inclusão Escolar de Alunos com Necessidades Especiais. Rio de Janeiro: EDUERJ, 20111.

JANNUZZI, Gilberta. A Luta pela EDUCAÇÃO DO DEFICIENTE MENTAL no Brasil. São Paulo:Cortez,1985.

MANTOAN, Maria Teresa Egler. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Moderna, 2005.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza; COSTA, Antônio Pedro. Técnicas que fazem uso da palavra, do olhar e da empatia: Pesquisa Qualitativa em Ação. Aveiro- Portugal: Ludomedia,2019.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org); DESLANDES, S.F.; GOMES, R. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. PetrópolisRJ: Vozes, 2016.

PATTO, Maria Helena Souza. A produção do Fracasso escolar - Histórias de submissão e Rebeldia. 4 ed. São Paulo: Intermeios, 2015.

Published

2022-05-01

How to Cite

MARCONDES, Jeisa Fernandes; ANTUNES MACIEL, Cilene Maria Lima. THE SCHOOLING OF PEOPLE WITH INTELLECTUAL DISABILITIES IN HIGH SCHOOL FROM IFG LUZIÂNIA. Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher), [s. l.], vol. 7, no. 2, p. e22045, 2022. DOI: 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22045.id1492. Disponível em: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/232. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Human sciences and their technologies