SECONDARY STUDY: STATE OF KNOWLEDGE ABOUT PCK OF CHEMISTRY TEACHERS IN BDTD PAPERS
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e026.id1350Keywords:
State of Knowledge, Teacher training, PCKAbstract
This article presents a state of knowledge about the publications present in the Digital Library of Theses and Dissertations (DLTD) of CAPES on Pedagogical Content Knowledge (PCK) of Chemistry teachers, aiming to analyze the scientific productions carried out in different regions of Brazil on the PCK aimed at teacher training. The methodological approach starts from a descriptive bibliographic study from specific descriptors, with a qualitative approach in the light of the state of knowledge, being the interpretation and systematization of data carried out based on Content Analysis. For research development, 16 works were analyzed, which listed the objective, methodology and results, intersecting with data such as year of publication, postgraduate program, type of work and region of the country. In the end, one has that the study made possible an amalgamation of knowledge about the PCK, discussed in theses and dissertations present in the CAPES Digital Library, as well as its importance for the training of chemistry teachers, but there is a need for more studies on the subject in the North and Northeast regions of the country.
Downloads
Metrics
References
ABRUCIO, Fernando Luiz. Formação de professores no Brasil: diagnóstico, agenda de políticas e estratégias para a mudança. São Paulo: Moderna, 2016. 112 p.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.
BEDIN, Everton. Como Ensinar Química?. Revista Diálogo Educacional, v. 21, n. 69, 2021a. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416X.21.069.AO09
BEDIN, Everton. Por que Ensinar Química?. Currículo sem Fronteiras, v. 21, n. 3, p. 1639-1654, set./dez. 2021b. http://dx.doi.org/10.35786/1645-1384.v21.n3.33
BEDIN, Everton; DE ALMEIDA, Caroline Medeiros Martins. Facebook como proposta didático-pedagógica para a emersão dos Conteúdos Conceituais, Procedimentais e Atitudinais no Ensino de Química. Revista Prática Docente, v. 6, n. 2, p. e057-e057, 2021. 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e057.id963
CASTRO, Pablo Micael Araújo. O PIBID química da UFABC e os reflexos nos conhecimentos docentes de seus graduandos. 2016. 190 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do ABC – UFABC, Santo André, 2016. Disponível em: http://biblioteca.ufabc.edu.br/index.php?codigo_sophia=79289. Acesso em: 05 mar. 2021.
CASTRO, Ronaldo Eismann de; TEIXEIRA, Maria do Rocio Fontoura. Saberes docentes e recursos educacionais abertos: uma análise da presença dessas temáticas nos encontros de debates sobre o ensino de Química (2015 e 2016). Revista Prática Docente. Confresa, MT: Instituto Federal de Mato Grosso, Campus Confresa. Vol. 3, n. 1 (jan./jun. 2018), p. 217-230, 2018. http://dx.doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p217-230.id184
CASTRO, Pablo Micael Araújo; LEAL, Sérgio Henrique Bezerra de Sousa. Influências do Pibid para a base de conhecimentos docentes de graduandos da UFABC. Acta Scientiae, v. 19, n. 2, 2017. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/231306852.pdf. Acesso em: 22 out. 2021.
CRISPIM, Claudia das Virgens. O conhecimento pedagógico do conteúdo de licenciandos em química: uma experiência baseada na produção de sequências didáticas. 2016. 138 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC, Ilhéus, 2016. Disponível em: http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201460125D.pdf. Acesso em: 05 mar. 2021.
CUNHA. Alexandre Montero. Saberes experienciais e estágio investigativo na formação de professores de física. 2013. 253f. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, 2013. https://doi.org/10.11606/T.48.2013.tde-26032014-142112
ELIAS, Perceli Gomes. Indícios do conhecimento pedagógico do conteúdo de licenciandos em química durante o estágio supervisionado. 2011. 204 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, 2011. https://doi.org/10.11606/D.81.2011.tde-31052012-102511
FERNANDEZ, Carmen. Revisitando a base de conhecimentos e o conhecimento pedagógico do conteúdo (PCK) de professores de Ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, n. 2, p. 500-528, 2015. https://doi.org/10.1590/1983-21172015170211
FREIRE, Leila inês Follmann. Indícios da ação formativa dos formadores de professores de química na prática de ensino de seus licenciandos. 2015. 328 f. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, 2015. https://doi.org/10.11606/T.81.2015.tde-21082015-175702
GASTALDO, Brunno Carvalho. Quatro estudos sobre o PCK e alguns reflexos na formação inicial de professores. 2017. 400 f. Tese – Universidade Federal do ABC – UFABC, Santo André, 2017. Disponível em: http://biblioteca.ufabc.edu.br/index.php?codigo_sophia=109142. Acesso em: 05 mar. 2021.
GIROTTO JÚNIOR, Gildo. Análise do Conhecimento Pedagógico do Conteúdo de professores de Química a partir da perspectiva dos educandos. 2015. 247 f. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo – USP, 2015. https://doi.org/10.11606/T.81.2015.tde-17122015-114606
GOES, Luciane Fernandes de; NOGUEIRA, Keysy Solange Costa; FERNANDEZ, Carmen. A importância dos estágios supervisionados no desenvolvimento do conhecimento pedagógico do conteúdo. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 21(2), p. 326-335, 2018. https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.21i2.0011
IKEDA, Celeste Miyuki Nagase; DUNKER, Eduardo Bello; SILVEIRA, Willian Patrick Oliveira da; BEDIN, Everton. Dicumba e alguns desdobramentos na Formação Docente e nos Processos de Ensino e Aprendizagem. In SILVA, C. B.; ASSIS, A. S. F. (org.). Vivências Didáticas: metodologias aplicadas em ensino e aprendizagem. v. 1. Rio de Janeiro, RJ: e-Publicar, 2021.
LOZANO, Diana Lineth Parga. Conhecimento didático do conteúdo ambientalizado na formação inicial do professor de química na Colômbia. 2019. 610 f. Tese (Doutorado)–Universidade Estadual Paulista – UNESP, Bauru, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/190931. Acesso em: 05 mar. 2021.
MELLO, Thaís Cristina Sellare de. O conhecimento pedagógico do conteúdo de professores de química em um curso preparatório para o exame nacional do ensino médio (ENEM). 2018. 228 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do ABC – UFABC, Santo André, 2018. Disponível em: http://biblioteca.ufabc.edu.br/index.php?codigo_sophia=110380. Acesso em: 05 mar. 2021.
MÓL, Gerson de Souza. Pesquisa qualitativa em ensino de química. Revista Pesquisa Qualitativa, v. 5, n. 9, p. 495-513, 2017. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/140/96. Acesso em: 12 ago. 2021.
MONTENEGRO, Vanda Luiza dos Santos. O Desenvolvimento do Conhecimento Pedagógico do Conteúdo de professoras polivalentes no ensino de Ciências: um olhar acerca da influência de um curso de formação contínua sobre argumentação. 2017. 275 f. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, 2017. https://doi.org/10.11606/T.81.2018.tde-05072018-131725
MONTENEGRO, Vanda Luiza dos Santos; FERNANDEZ, Carmen. Processo reflexivo e desenvolvimento do conhecimento pedagógico do conteúdo numa intervenção formativa com professores de química. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, n. 1, p. 251-275, 2015. https://doi.org/10.1590/1983-211720175170112
MOREIRA, Wagner Alves. Desenvolvimento do Conhecimento Pedagógico do Conteúdo para argumentação (PCKarg) de um professor de Química recém formado. 2015. 341 f. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, 2015. https://doi.org/10.11606/T.81.2015.tde-03062015-151916
MOHR, Ana Lúcia Moreira. Constituição de saberes docentes em processos de (re)construção do conhecimento pedagógico do conteúdo na Formação inicial e continuada de professores de química. 2016. 85 f. Dissertação (mestrado) – Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ. Ijuí, 2016. Disponível em: http://bibliodigital.unijui.edu.br:8080/xmlui/handle/123456789/5011. Acesso em: 05 mar. 2021.
MOROSINI, Marília Costa. Estado de conhecimento e questões do campo científico. Educação (UFSM), v. 40, n. 1, p. 101-116, 2015. http://dx.doi.org/10.5902/19846444
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por escrito, v. 5, n. 2, p. 154-164, 2014. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875
NOGUEIRA, Keysy Solange Costa. Reflexos do Pibid na prática pedagógica de licenciandos em química envolvendo o conteúdo oxirredução. 2018. 359 f. Tese (Doutorado) - Universidade de São Paulo – USP, 2018. https://doi.org/10.11606/T.81.2018.tde-17102018-172017
OBARA, Cássia Emi; BROIETTI, Fabiele Cristiane Dias; PASSOS, Marinez Meneghel. Contribuições do PIBID para a construção da identidade docente do professor de Química. Ciência & Educação (Bauru), v. 23, n. 4, p. 979-994, 2017. https://doi.org/10.1590/1516-731320170040003
OLIVEIRA, Thaís Mara Anastácio. Os conhecimentos profissionais de futuras professoras de química sobre analogias e sobre o uso de analogias no ensino e as influências de um processo formativo. 2018. 2199 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Ouro Preto -UFOP, Mariana, 2018. Disponível em: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/9912. Acesso em: 09 ago. 2021.
ORNELLAS, Janaína Farias de. Os conteúdos de ensino prescritos nas disciplinas integradoras de alguns Cursos de Licenciatura em Química. 2016. 190 f. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo – USP, São Paulo, 2016. https://doi.org/10.11606/T.81.2016.tde-24112016-154450.
PONTE, João Pedro. Estudos de caso em educação matemática. Bolema, p. 105-132, 2006. http://hdl.handle.net/10451/3007
PIZZANI, Luciana; SILVA, Rosemary Cristina; BELLO, Suzelei Faria; HAVASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini. I. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 10, n. 2, p. 53-66, 2012. https://doi.org/10.20396/rdbci.v10i1.1896
ROCHA, Renata Neves. O conhecimento pedagógico do conteúdo de professores de química e suas trajetórias de vida: possíveis relações. 2015. 112 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual de Santa Cruz – UESC, Ilhéus, 2015. Disponível em: http://www.biblioteca.uesc.br/biblioteca/bdtd/201370022D.pdf. Acesso em: 05 mar. 2021.
ROLLNICK, Marissa; BENNET, Judith; RHEMTULA, Mariam; DHARSEY, Nadine; NDLOVU, Thandi. The place of subject matter knowledge in pedagogical content knowledge: a case study of South African teachers teaching the amount of substance and chemical equilibrium. International Journal of Science Education, v.30, n.10, p.1365-87, 2008. https://doi.org/10.1080/09500690802187025
RUANO, Joelma Maria Lopes Rodrigues. O papel do estágio supervisionado em química na construção do conhecimento pedagógico do conteúdo: o caso da UFABC. 2016. 260 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do ABC –, Santo André, 2016. Disponível em: hhttp://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFBC_f2e74504c8fd0475ef687d7cd2959669. Acesso em 05 mar. 2021.
SÁ, Luciana Passos; GARRITZ, Andoni. O conhecimento pedagógico da “natureza da matéria” de bolsistas brasileiros participantes de um programa de iniciação à docência. Educación química, v. 25, n. 3, p. 363-379, 2014. https://doi.org/10.1016/S0187-893X(14)70552-X
SILVA, Vania. Formação docente & centro de ciências: estudo sobre uma experiência de formação continuada de professores de química. 2013. 220 f. Tese (Doutorado) –Universidade Estadual Paulista – Unesp, Bauru, 2013. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/102044. Acesso em: 05 mar. 2021.
SILVA, Boniek Venceslau da Cruz; MARTINS, André Ferrer. O conhecimento pedagógico do conteúdo referente ao tema Natureza da Ciência na formação inicial de professores de Física. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 36, n. 3, p. 735-768, 2019. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7266395. Acesso em: 11 ago. 2021.
SHULMAN, Lee. Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, v. 57, n. 1, p. 1-22, 1987. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
TRUJILLO, Carlos Humberto Zuluaga. O conhecimento pedagógico do conteúdo (pck) do professor de química e seu desenvolvimento a partir da reflexão sobre os modelos de ligação química e sua modelagem. 2017. 281 f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista – UNESP, Bauru, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/150729. Acesso em: 05 mar. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.