A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e033.id1451Keywords:
Mathematics Education, Elaboration of Tasks, Written Production AnalysisAbstract
This article derives from a dissertation, of a qualitative nature, which sought to analyze and characterize the process of construction of Written Production Analysis Tasks by participants of an extension course. The analyzed data emerged of the produces by the subjects when they planned, discussed and elaborated the tasks. Looking to the analysis and results, it can be characterized Written Production Analysis Tasks, as an action, whose progressiveness in its elaboration leads to a practice of interaction and reflection. Finally, about the teachers' professional development, a (re)organization of teaching practices stands out as a contribution of TAPE.
Downloads
Metrics
References
ALMEIDA, Vanessa Lucena de Camargo. Questões não-rotineiras: a produção escrita de alunos da graduação em Matemática. 2009. 144f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2009.
ALVES, Rose Mary Fernandes. Estudo da produção escrita de alunos do Ensino Médio em questões de Matemática. 2006. 158f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2006.
BEZERRA, Gisleine Correa. Registros escritos de alunos em questões não-rotineiras da área de conteúdo quantidade: um estudo. 2010. 183f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2010.
CARDOSO, Milene Aparecida Malaquias. Análise Da Produção Escrita Em Matemática: Quatro Histórias Da Construção De Uma Proposta De Ensino Para A Educação De Jovens E Adulto. 2017. 106 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2017.
CARDOSO, Milene Aparecida Malaquias; PEREIRA, Fernando Francisco; DALTO, Jader Otávio. Configurando a análise da produção escrita como estratégia de ensino a partir de uma experiência com o sétimo ano. ACTIO: docência em ciências, v.3, n.3, 2018.
CELESTE, Leticia Barcaro. A Produção escrita de alunos do Ensino Fundamental em questões de Matemática do PISA. 2008. 85f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2008.
DALTO, Jader Otávio. A produção escrita em Matemática: análise interpretativa da questão discursiva de Matemática comum à 8ª série do Ensino Fundamental e a 3ª série do Ensino Médio da AVA/2002. 2007. 100f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2007.
DONEZE, Iara Souza. A construção de tarefas de análise da produção escrita para o ensino e a aprendizagem de matemática. 2019. 102 f Dissertação (Mestrado em Ensino de Matemática) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Londrina, 2019.
FERREIRA, Pamela Emanueli Alves. Análise da produção escrita de professores da educação básica em questões não-rotineiras de Matemática. 2009. 166f. Dissertação (Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2009.
LOPEZ, Juliana Maira Soares. Análise interpretativa de questões não-rotineiras de Matemática. 2010. 141f. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2010.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. São Paulo: Cortez, 2011
MORAES, Roque; GALIAZZI, Mari do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: 2 ed. Unijuí, 2007
NAGY-SILVA, Marcia Cristina. Do observável ao oculto: um estudo da produção escrita de alunos da 4ª série em questões de Matemática. 2005. 114f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2005.
NEGRÃO de LIMA. Roseli Cristina. Avaliação em Matemática: análise da produção escrita de alunos da 4ª série do Ensino Fundamental em questões discursivas. 2006. 181f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2006.
PEREGO, Sibéle Cristina. Questões abertas de Matemática: um estudo de registros escritos. 2005. 103f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2005.
PEREGO, Franciele. O que a produção escrita pode revelar? Uma análise de questões de Matemática. 2006. 128f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2006.
PEREIRA, Fernando Francisco; DONEZE, Iara Souza; DALTO, Jader Otávio. Caracterizando Tarefas de Análise da Produção Escrita por meio do ensino de Equações. Revista Paranaense de Educação Matemática, v.7, n.14, 2018.
SANTOS, Edilaine Regina dos. Estudo da produção escrita de alunos do Ensino Médio em questões discursivas não rotineiras de Matemática. 2008. 166f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2008.
SANTOS, Edilaine Regina dos. Análise da produção escrita em Matemática: de estratégia de avaliação a estratégia de ensino. 2014. 156 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2014.
SEGURA, Raquel de Oliveira. Estudo da Produção Escrita de Professores em Questões discursivas de Matemática. 2005. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2005.
VIOLA DOS SANTOS, João Ricardo. O que alunos da escola básica mostram saber por meio de sua produção escrita em Matemática. 2007. 108f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) - Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2007.
YIN, Robert. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.