CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS
DOI:
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e034.id1464Keywords:
Pedagogical Activity, Rural Education, Chemistry TeachingAbstract
This work aimed to analyze the contributions of a didactic sequence to the learning process of inorganic acids content for students in the field. It occurred from the development and application of a teaching sequence, held with 25 students from a 1st year high school class, in a rural school, in the second half of 2019. This work is classified as exploratory research with a qualitative approach. The development of the pedagogical activy articulated with experimentation and dialogic action progressively facilitated students’ learning in relation to the content, resulting in greater engagement among students. We also infer that the experience of the sequence made it possible to assess different levels of understanding of the concepts. In conclusion, we point out that the use of the pedagogical prsctice proves to be a pedagogical action that can be worked in different teaching contexts.
Downloads
Metrics
References
ALVES, Liria. Estratégias de Ensino-Aprendizagem. UOL, Canal do Educador, Brasil Escola. Disponível em https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/experimento-ovo-imerso-no-vinagre.htm. Acesso em: 15 de ago. 2017.
ALVES, Liria. Estratégias de Ensino-Aprendizagem. UOL, Canal do Educador, Brasil Escola. Disponível em https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/faca-seu-proprio-indicador-acidobase.htm. Acesso em 15 de ago. 2017.
ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Monica Castagna (Orgs.). Por uma educação do campo. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.
BRASIL, Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. LDB 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL, Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.
CALDART, Roseli Salete. Sobre Educação do Campo. In: SANTOS, Clarice Aparecida dos (Org.). Educação Do Campo: campo políticas públicas – educação. Brasília: INCRA; MDA. 2008.
CHASSOT, Attico. Para que (m) é útil o ensino? [1 ed. 1996] 2. ed. Canoas: ULBRA,
CHASSOT, Attico. Educação consciência. 2. Ed. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2007.
FREITAS, Eduardo de. Estratégias de Ensino-Aprendizagem. UOL, Canal do Educador, Brasil Escola. Disponível em https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/como-fazer-um-vulcao.htm. Acesso em 15 de ago. 2017.
FOGAÇA, Jennifer. Estratégias de Ensino-Aprendizagem. UOL, Canal Educador Brasil, Brasil Escola. Disponível em https://educador.brasilescola.uol.com.br/estrategias-ensino/demonstracao-dos-efeitos-chuva-acida-aula-quimica.htm. Acesso em 15 de ago. 2017.
FRANCISCO, Wilmo Ernesto Francisco Junior; FERREIRA, Luiz Henrique; HARTWIG, Dácio Rodney. Experimentação Problematizadora: Fundamentos teóricos e práticos para a aplicação em salas de aula de Ciências. Química Nova na Escola, n°30, p. 34-41, novembro, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 43ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.
GASPAR, Alberto. Experiências de ciências para o Ensino Fundamental. São Paulo: Ática. 2005.
GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
KATO, Danilo Seithi; KAWASAKI. Clarice Sumi. As concepções de contextualização do ensino em documentos curriculares oficiais e de professores de ciências. Ciência & Educação, v. 17, n. 1, p. 35-50, 2011.
MENDES, Maricleide Pereira de Lima. Transformação da matéria: uma abordagem sócio-histórica do conceito moderno de transformação química. 2018, 139p. Tese (Doutorado em Ensino, História e Filosofia das Ciências) – Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia, Salvador. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/28046/1/Tese%20Maricleide.pdf. Acesso em 8 de set.2018.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
OLIVEIRA, Maria Marliy. Sequência didática interativa no processo de formação de professores. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
OLIVEIRA, Silmara Sartoreto. Concepções alternativas e ensino de Biologia: como utilizar estratégias diferenciadas na formação inicial de licenciandos. Educar, Curitiba, n. 26, p.233-250, Ed. UFPR. 2005.
PEDROLO, Carolina. Infoescola Navegando e Aprendendo. Infoescola, 2014. Disponível em: https://www.infoescola.com/quimica/chuva-acida. Acesso em 23 de novembro 2019.
PEREIRA, Ademir de Saouza; PIRES, Dario Xavier. Uma proposta Teórica – Experimental de Sequência Didática sobre Interações Intermoleculares no Ensino de Química, utilizando variações do teste da Adulteração da Gasolina e Corantes de Urucun. Investigação em Ensino de Ciências. p. 389, 2012.
SILVÉRIO, Janaina. Atividades experimentais em sala de aula para o ensino da química: percepção dos alunos e professor. 2012. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Química), Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Pato Branco, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the paper simultaneously licensed under the Licença Creative Commons Attribution allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.